První svezení ve Škodě Greenline: Jízda za 3,8 l/100 km

Radek Pecák Radek Pecák
19. 10. 2010 20:30
Nejvíce úprav škodovka udělala na fabii s karosérií hatchback. Její záď vypadá zcela jinak
Foto: Radek Pecák

Rakouský mistr úsporné jízdy Gerhard Plattner dokázal při prvních jízdách s novou řadou ekologických vozů Škoda Greenline jet s fabií hatchback za průměrných 2,7 l/100 km. Měl k dispozici delší, avšak méně profilově náročný okruh.

Redaktor Aktuálně.cz mohl všechny modely řady Greenline (s výjimkou octavie liftback a superbu sedan) porovnat na dvacetikilometrovém okruhu, který vedl po silnicích nižších tříd v okolí středočeského Berouna. Ale i my, přestože jsme jezdili po okruhu méně vhodném pro testování spotřeby, jsme dosáhli zajímavé číslo: 3,8 l/100 km.

Také nám se fabia hatchback jevila ze škodovek jako nejúspornější vůz. Však na ní také bylo uděláno nejvíce úprav.

Když anténu, tak krátkou

O konečném výsledku zhusta rozhodují úplné detaily, například i délka antény od rádia, jak se ukázalo i při testech nových škodovek Greenline. Rekordně nízkých hodnot spotřeby (v porovnání se sériově vyráběnými modely) se daří dosahovat například u hatchbacku fabie díky utěsnění kapoty motoru nebo na předních podbězích, speciálnímu krytu ventilátoru chladiče a více zakryté masce chladiče.

"Krátká" fabia greenline se také odlišuje na první pohled od sériové fabie výrazným spojlerem nad pátými dveřmi. Všechny modely Greenline 2. generace mají samozřejmě úsporné dieselové motory s jinak odstupňovanými převodovými stupni, pneumatiky s nižším valivým odporem, dále disponují systémem rekuperace brzdné energie a systém start - stop.

Nižší auto, menší spotřeba

Model Yeti Greenline (ten má v řadě greenline premiéru, protože ostatní škodovky byly nabízeny v řadě greenline už dříve) má navíc docela výrazně - o 25 milimetrů sníženou světlou výšku. To samozřejmě pomáhá ke snížení aerodynamického odporu.

Pro znalé místních poměrů uvádíme, kde jsme testovali spotřebu nových vozů z Boleslavi: jen ve stručnosti, že po startu z Loděnice bylo nutné vystoupat po silnici 605 nad Beroun, poté sjet až k mostu přes Berounku, pak absolvovat stoupání na trati berounského závodu do vrchu a poté se už víceméně sjíždělo na ekofarmu do Nenačovic a odtud zpět do Loděnice.

Dosažené spotřeby

  • Roomster: 4,9l/100 km
  • Škoda Superb Combi 4,4 l/100km
  • Škoda Octavia Combi: 4,2 l/100km
  • Škoda Fabia Combi: 4,1 l/100km
  • Škoda Fabia: 3,8l/100km
  • Škoda Yeti: 4,4l/100km

Dokázali jsme tady (v poměrně chladném počasí, kdy teploměr ukazoval jen 8 stupňů Celsia) jet jenom o litr a něco dráž než mistr Plattner.

"Tovární" spotřebu jsme porazili s velkými auty

Nejpříjemněji se ovšem jezdilo se superbem. Pokud se řidič naučí využívat setrvačnosti velkého vozu, může být i jízda na spotřebu poměrně plynulá. Navíc auto má nadále dostatečně komfortní podvozek a výborně odhlučněný interiér. Nejhorší spotřebu jsme dosáhli s modelem roomster ( o více než litr horším než s fabií).

Díl viny ale na tom určitě měla skutečnost, že jsme s roomsterem vyrazili na trať jako s prvním modelem, tudíž jsme trasu ještě neměli najetou.

Pozoruhodné je, že s octavií combi jsme dokázali dosáhnout naprosto stejné spotřeby jakou uvádí výrobce, stejně jako se superbem combi, s yetim jsme byli dokonce ještě o dvě desetinky litru lepší. Naopak při jízdě s krátkou fabií jsme za údajem Škodovky zaostali o čtyři desetiny, při jízdě s kombíkem o sedm desetin a stejně tak při jízdě s roomsterem.

 

Právě se děje

Další zprávy