První SUV s technikou Škoda vzniklo už před 55 lety. Exotická Trekka je dnes raritou

Trekka byla prvním novozélandským automobilem. Dostala techniku Škody.
2. prosince 1966 vyjela z továrny v Otahuhu první Trekka.
Z Československa se o Trekku nejvíce zasloužil konstruktér karoserie Josef Velebný (uprostřed). Vlevo je designér karoserie George Taylor, vpravo vedoucí výroby John Catchpole.
Trekka jako plážové vozítko s kompletně otevřenou karoserií.
Výroba skončila v roce 1972 (nebo 1973), vzniklo asi 2800 kusů SUV.
Foto: Škoda Auto
Jan Matoušek Jan Matoušek
2. 12. 2021 6:02
Modely kategorie SUV dnes patří v nabídce Škody ke stěžejním, jen v Česku nabízí hned čtyři, a další se přidávají třeba v Číně nebo Indii. Všeobecně se za počátek SUV s okřídleným šípem bere rok 2009 a představení modelu Yeti. Úplně první sportovně-užitkový model s technikou Škody však opustil brány závodu na Novém Zélandu na den přesně před 55 lety a jmenoval se Trekka.

Jméno Škoda byste na novozélandském vozu hledali těžko, stačit musí několik málo emblémů s okřídleným šípem. Je to prostě jen Trekka, která by však bez přispění nejen mladoboleslavské techniky, ale i konstruktérů, patrně nikdy nevznikla. Záminkou pro její vznik se stal nápad novozélandského importéra vozů Škoda nabídnout místním farmářům a řemeslníkům robustní terénní automobil s dostatečnou nosností a nízkou cenou. A mladoboleslavská automobilka souhlasila se spoluprací na vývoji.

Počet na trhu dostupných automobilů byl v tu dobu omezený, přitom poptávka byla u protinožců velká. Připomeňme, že z důvodů vysokých cel a daní byl na Nový Zéland v 60. letech prakticky znemožněn dovoz hotových automobilů. Ty se tam tak dodávaly v podobě CKD sad a třeba škodovky z nich montovala firma Motor Industries International. Ta spolupracovala přímo s importérem značky s okřídleným šípem.

Mezi lety 1965 a 1966 vzniklo na Novém Zélandu několik návrhů a prototypů, pod nimiž byl za československou značku podepsaný Josef Velebný, někdejší vedoucí vývoje karoserií ve Škodovce. Byl to také člověk, který stál třeba za samonosnou karoserií modelu 1000 MB, přičemž jeho montáž na Novém Zélandu pod jménem Sabre také pomáhal rozjíždět. Před "embéčkem" znali místní obyvatelé také Octavie.

Na Novém Zélandu se Velebný, zodpovědný za konstrukci, spojil s designérem Georgem Taylorem a spolu vytvořili hranatou karoserii, ne nepodobnou klasickým Land Roverům. Důvod takových tvarů byl jednoduchý - na výrobu jednotlivých panelů nebylo potřeba složité lisovací nářadí, plechy byly jednoduše ohýbané. Charakteristická je především přední část s velkými kruhovými světly a výraznou maskou.

Co bude základem vozu, bylo jasné už dopředu. Tady se know-how z Mladé Boleslavi projevilo nejvíce, zvolen byl totiž podvozek Octavie Combi. Jednalo se přitom o prověřenou a spolehlivou konstrukci s tuhým páteřovým rámem a nezávislým zavěšením všech kol. Původně se zvažovalo použití standardního rozvoru s délkou 2389 mm, nicméně se záhy ukázalo, že pro jízdní vlastnosti mimo silnice bude lepší podvozek zkrátit. A tak Škodovka posílala na Nový Zéland upravené podvozky Octavie s rozvorem zkráceným na 2165 mm.

Nebyla to jediná změna, upraven byl i stálý převod z 4,78 na 5,25 a mezi příplatky se objevil diferenciál Balanced Traction s uzávěrkou. To všechno přesto, že Trekka neměla pohon všech kol, ale po vzoru Octavie měla poháněnou zadní nápravu.

Také vpředu uložený benzinový čtyřválec s rozvodem OHV se od Octavie neodlišoval. Z objemu 1221 cm3 nabízel výkon 34,5 kW a točivý moment 87 Nm, což byl dostatek pro nejvyšší rychlost 105 až 110 km/h a spotřebu na úrovni 11 litrů. Dodejme, že převodovka byla manuální čtyřstupňová se synchronizací druhého až čtvrtého rychlostního stupně.

Přestože nešlo o úplně klasické terénní auto s poháněnými oběma nápravami, měla Trekka světlou výšku 190 mm a terénní pneumatiky na 15palcových kolech. Podle verze pak dokázala uvézt 450 až 500 kg, přičemž nabídka karosářských variant byla skutečně bohatá. Začínalo se dvoumístným pick-upem s příplatkovou plátěnou nebo laminátovou střechou. Krytá mohla být vždy plachtou i ložná plocha.

Dále se nabízela třídveřová varianta až s osmi místy k sezení a pevnou, plátěnou stahovací nebo laminátovou sundavací střechou. Pevná střecha se dělala ve dvou variantách odlišujících se počtem bočních oken a také víkem kufru. K dispozici bylo buď dělené, jehož část se vyklápěla vzhůru a část dolů, anebo jednotné, otevírající se směrem doprava. Vzadu se pak sedělo na dvou podélných lavicích. Nabídku doplňovaly také kombi STW, zcela otevřený plážový speciál nebo valníček s dřevěnou korbou. Ten ale podle Jana Tučka a jeho knihy Octavia - dáma značky Škoda vznikl jen v několika kusech. Délka vozu nepřesáhla 3,6 metru, šířka byla 1,6 metru a výška maximálně 2,04 metru. Záleželo na provedení střechy.

První auto vyjelo z továrny Motor Industries International ve městě Otahuhu 2. prosince 1966, tedy přesně před 55 lety. Byla to velká sláva, Trekka je totiž považována nejen za první SUV Škody, ale především první a dodnes pohříchu jediné novozélandské auto. Cena byla, i kvůli tomu, že šlo o lehké užitkové vozidlo, stanovena na 899 místních dolarů. To bylo na úrovni nejlevnějších vozů na trhu. Dostupnější byla prakticky už jen ta nejmenší auta, která se s Trekkou nemohla měřit velikostí ani užitnými vlastnostmi.

Pákistánský Skopak vyráběný také s technikou Octavie.
Pákistánský Skopak vyráběný také s technikou Octavie. | Foto: Škoda Auto

A úspěch se dostavil. V roce 1967 vzniklo 750 aut, v lednu 1968 už novozélandská firma oslavovala produkci tisícího exempláře. Vedle své domoviny se auto dostalo třeba i na souostroví Fidži nebo do Oceánie, víceméně neúspěšně naopak dopadla snaha auto prodávat nebo dokonce vyrábět v Austrálii. Nakonec se tam prodalo jen několik desítek kusů přes místního obchodního partnera Motokovu, píše Tuček. Výrobce také koketoval s vývozem Trekky do Pákistánu, dokonce se tam auto testovalo. Nakonec ale vedlo jen k projektu vlastního vozu na základech Octavie se jménem Skopak. U jeho zrodu přitom stál opět Josef Velebný. Novozélandským záchranářům pomáhala Trekka během války ve Vietnamu.

Na Novém Zélandu skončila výroba v roce 1972 (některé zdroje uvádějí rok 1973) s bilancí zhruba 2800 vyrobených kusů. Důvodů konce bylo více, převládají ale dva - jednak se počátkem 70. let zmírnila pravidla pro dovoz lehkých užitkových vozidel do země, čehož obratně využili především japonští výrobci, a jednak v roce 1971 zemřel majitel Motor Industries International Noel Turner, jeden z duchovních otců celého projektu. V Československu navíc definitivně skončila výroba Octavie s karoserií kombi.

Trekka tak skončila, dnes se ale po letech v zapomnění těší kultovnímu statusu. Třebaže se jich moc nedochovalo. Pár kousků s různými karosářskými verzemi je k vidění i v Česku, jeden je dokonce přímo ve sbírkách Škody.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 15 minutami

Vláda zvažuje zavedení daně z neočekávaných zisků ve třech sektorech

Vláda zvažuje zavedení daně z neočekávaných zisků ve třech sektorech, vedle energetických firem a bank půjde ještě o jedno odvětví. Novinářům to dnes řekl ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS). Neuvedl ale, o který sektor jde. O možném zavedení daně z neočekávaného zisku vláda musí podle něj rozhodnout do 10. září.

"Ještě zvažujeme jedno odvětví. Vedle těch dvou, o kterých se ví," řekl Stanjura. Příští týden bude vláda jednat o dani s Národní ekonomickou radou vlády. Výsledek debaty nechtěl předjímat. "Ještě jsme se nerozhodli, včetně mě. Kdybych to považoval (zavedení daně) za něco, co není v pořádku, říkal bych to od počátku. Jsme schopni se shodnout na tom, že v některých odvětvích vznikají mimořádně vysoké zisky díky vnějším okolnostem. To je základní myšlenka takzvané windfall tax. Určitě to není sektorová daň," dodal.

Zdroj: ČTK
před 16 minutami

Ministerstvo financí pro letošek zlepšilo odhad růstu ekonomiky na 2,2 procenta

Ministerstvo financí v nové makroekonomické predikci pro letošní rok zlepšilo odhad růstu ekonomiky na 2,2 procenta a pro příští rok odhad zhoršilo na 1,1 procenta. V předchozí dubnové prognóze úřad čekal letos růst ekonomiky o 1,2 procenta a příští rok o 3,6 procenta. Novou prognózu dnes zveřejnilo ministerstvo financí. Loni hrubý domácí produkt (HDP) stoupl o 3,5 procenta.

Zároveň by letos měla podle MF průměrná inflace činit 16,2 procenta a příští rok by měla klesnout na 8,8 procenta. V dubu úřad počítal pro letošek s inflací 12,3 procenta a pro příští rok 4,4 procenta. Během zbytku letošní roku by se podle MF měla inflace přiblížit až ke 20 procentům.

"Ruská agrese na Ukrajině rozpoutala nebezpečný makroekonomický koktejl klesajícího výkonu evropských ekonomik a rostoucí inflace. Pokud jde o očekávanou technickou recesi, tedy mezičtvrtletní pokles HDP dvakrát po sobě, to samo o sobě není tragédií. Daleko problematičtější je inflace, která je vedle zajištění dostatku dostupných energií pro naše domácnosti a firmy hlavním ekonomickým problémem, se kterým se musíme vypořádat," uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS).

Zdroj: ČTK
před 17 minutami

Česko při průměrných teplotách v zimě vystačí s plynem zhruba do srpna

Pokud přestane proudit plyn z Ruska do Evropy, je Česká republika s kapacitami plynu, které má zajištěné, schopna při běžných průměrných teplotách pokrýt zcela bezproblémově chod domácností a firem zhruba na 11 měsíců, tedy do srpna příštího roku. Počítá se přitom s požadovanými úsporami spotřeby plynu ve výši 15 procent. Novinářům to dnes řekli ředitel odboru hospodářské politiky ministerstva financí (MF) David Prušvic a ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS).

Dostatek plynu v ČR pro všechny je podle ministerstva realistickým předpokladem. Počítá se přitom s využitím všech zajištěných kapacit plynu. Jde například o naplněné zásobníky plynu přímo v České republice, ale i zajištěnou kapacitu pro zkapalněný zemní plyn (LNG) v Nizozemsku, který by měl pokrýt až třetinu roční spotřeby plynu v ČR. Využít je možné také plyn ze státních hmotných rezerv. "Pokud by byla silnější zima, tak se to samozřejmě zkracuje o pár měsíců, nicméně to jsou ty měsíce letní, to není až tak dramatické," uvedl Prušvic.

Zdroj: ČTK
Další zprávy