Legendární Škody v moderním kabátě. Takto by vypadala elektrická 1203 či nová Felicia

Škoda 1203 by v moderním pojetí mohla klidně dostat techniku Volkswagenu Transporter.
Pět designérů, pět návrhů ikonických modelů Škoda v moderním pojetí. Prvním z nich je Laurin & Klement Voiturette A. Ten se proměnil v autonomní kočár.
Druhým návrhem je moderní vize Škody Popular Monte Carlo, slavného předválečného modelu, který měl upozornit na úspěchy vozu i značky ve slavné Rallye Monte Carlo.
Do poválečné doby spadá Škoda Felicia, jejíž moderní interpretaci má právě tento návrh představovat. Za povšimnutí stojí především skupinová světla tvořící ikonické "ploutvičky".
Zatímco předchozí "ikony v novém" měnily i tvar karoserie, návrh Škody 130 RS ctí základní tvary originálu. Opět ovšem s moderními prvky v podobě například předních světel.
Foto: Škoda Auto
Jan Matoušek Jan Matoušek
23. 2. 2021 6:02
Retro design je v posledních letech v automobilovém průmyslu populární. Jednotlivé značky chrlí vozy, které se inspirovaly ikonickými modely z minulosti, nebo mají alespoň nějaký detail na taková auta odkazující. Škoda zatím do sériové výroby žádný retro vůz nepustila, přesto alespoň na papíře ukázala, jak by mohlo pět jejích ikonických modelů vypadat v moderním kabátě.

Pět modelů, pět designérů z různých zemí, kteří pro Škodu pracují. Každý si vybral jiné bez nadsázky legendární auto z historie mladoboleslavské automobilky a pokusil se jej přetvořit do moderní podoby. Výsledek automobilka prezentovala jen ve formě vizuálních návrhů, žádný z automobilů reálně neexistuje. Přesto nemusí být od takové vizualizace ke stavbě minimálně prototypu až tak daleko.

Stačí vzpomenout studentské koncepty, které automobilka připravuje jako cvičení ve spolupráci se svým učilištěm. I tam se některé modely inspirovaly škodovkami minulosti. Například pick-up Funstar vycházející z Fabie odkazoval a navazoval na Favorit a Felicii Fun. Čtyři roky starý koncept Element na základech Citiga se pro změnu inspiroval v jiném učňovském prototypu ze 70. let, modelu 736 Buggy. Na druhou stranu ale koncepty, které staví přímo automobilka pro světové výstavy, většinou předznamenávají některý ze sériových modelů.

A tak je aktuální pětice návrhů pravděpodobně bez šance na přerod z vizualizace do reálné podoby. To si konec konců uvědomují i jejich tvůrci. Ti ale tak na druhou stranu měli při navrhování volnou ruku, nemuseli se omezovat žádným existujícím modelem, z něhož by vycházeli. První "ikonou v novém kabátě", jak sérii říká sama Škoda, se pak logicky stal Laurin & Klement Voiturette A, jinými slovy první auto z Mladé Boleslavi.

Návrhu jeho moderní interpretace se ujala Číňanka Jü-chan Čangová, která pracuje v oddělení interiérového designu značky a podílela se kupříkladu na konceptu Vision E nebo na doposud nepředstaveném a blíže nespecifikovaném sériovém modelu Škoda. Ostatně podle svých vlastních slov musela u tohoto návrhu po konzultaci se šéfdesignérem Oliverem Stefanim lehce předělávat interiér. Některé detaily prý podle něj připomínaly ty pro chystané sériové vozy značky.

Voiturette A pak sice v jejím podání zůstal jakýmsi kočárem na kolech, ovšem v duchu moderní doby autonomním. Před cestujícími tak není volant, pedály a další prvky, nýbrž zahnutá obrazovka. Podle samotné návrhářky by auto mělo vozit turisty třeba po Praze a na displej tím pádem promítat informace o památkách.

Futuristické pojetí interiéru návrhu moderního modelu Laurin & Klement Voiturette A.
Futuristické pojetí interiéru návrhu moderního modelu Laurin & Klement Voiturette A. | Foto: Škoda Auto

"Chtěla jsem zachovat původního ducha vozu. Ten má totiž velmi charakteristický tvar s výraznou kapotou, vysokou pozici sezení na jakémsi gauči a minimalistické uspořádání pracoviště řidiče," charakterizuje své dílo Jü-chan Čangová. Zároveň je ale moderní pojetí oproti původnímu delší, nižší a sází na modrobílou barevnou kombinaci se zlatými detaily. Kryty kol a přední masku tvoří diodové displeje.

Na designu interiéru pracuje ve Škodovce i další z tvůrců moderní interpretace klasických vozidel, Bulhar Ljudmil Slavov. Jemu se inspirací stala Škoda Popular Monte Carlo, ovšem nikoliv v provedení kupé, které je všeobecně známější, ale jako roadster. Dohromady přitom vzniklo jen 72 Popularů Monte Carlo s karoserií kupé nebo roadster, které měly ve 30. letech připomenout úspěchy modelu i značky na Rallye Monte Carlo.

Moderní interpretace vozu není tak radikální jako Voiturette A. Slavov třeba zachoval volant i centrálně umístěný zdroj informací jako u originálu. V aktuálním návrhu je to ovšem místo rychloměru hologram, který spolu s po stranách umístěnými obrazovkami poskytuje informace posádce. Auto je dvoumístné, za sedadly jsou uloženy dvě přilby. Původní model měl přitom vzadu výklopnou lavici.

Vnější design je zajímavý především typickou "ploutví" v zadní části karoserie. Na původní model odkazuje i provedení čelní masky s vertikálními mřížkami i kolem světel. A nechybí ani červený kruh, kde měl originál vepsáno "Monte Carlo". Uprostřed něj bylo jméno "Popular". Logo okřídleného šípu pak na karoserii nenajdete, podle tvůrce by na masce bylo příliš retro, proto zvolil jen nápis "Škoda".

Kabrioletem je i další z pěti automobilů. Francouz Martin Leprince, opět z oddělení designu interiérů (pracoval třeba na studiích Vision RS nebo Vision iV), se rozhodl předělat Felicii. Nikoliv tedy tu moderní, ale původní z přelomu 50. a 60. let. "Zvolit si kabriolet pro mě bylo důležité, protože u takového auta vidíte exteriér i interiér zároveň. Lidé si sice auta kupují kvůli exteriéru, ale pak většinu času vidí jeho vnitřek, u kabrioletu je obojí krásně propojené," vysvětluje svou volbu.

Nelze se tak ani moc divit, že hlavním a zásadním prvkem jeho návrhu je právě kabina. Ta začíná už "plovoucím" čelním sklem, jehož tvar až nápadně kopíruje originál, v duchu moderní doby ale tvoří také digitální přístrojový štít se třemi budíky a displej multimediálního systému. Návaznost na původní model nezapře ani krémové čalounění nebo fakt, že sedadla nemají opěrky hlav. Sloupek řízení pak má tvar okřídleného šípu. Nejvýraznějším prvkem karoserie jsou zadní světla, která tvoří pomyslná křidélka, tedy prvek pro Felicii, ale i Octavii typický.

Na sportovní notu hraje i moderní Škoda 130 RS z pera Aymerica Chertiera. Designér španělsko-francouzského původu se rovněž zabývá interiéry, přičemž 130 RS si vybral prý proto, že má veškeré detaily funkční a podřízené jednomu účelu - být nejrychlejší. Zřejmě i proto má jeho interpretace vlastně stejný základní tvar karoserie jako původní 130 RS, ovšem doplněný o moderní detaily typu futuristického předního osvětlení. Přídavnou rampu byste nicméně hledali jen těžko.

Kabina samozřejmě také nepostrádá moderní prvky, takže třeba přes celou její šířku se táhne obrazovka, pomyslně rozdělená na tři pracovní plochy. Na druhou stranu nechybí ani bezpečnostní klec, jakkoliv tedy asi ne v úplně klasickém slova smyslu - nově je totiž integrovanou součástí karoserie. "Konstrukce drží celý interiér, na ní spočívají palubní deska, sedadla, dveře, objímá řadicí páku," říká Chertier.

Za návrhem posledního modelu stojí Čech Daniel Hájek, který v mladoboleslavské automobilce navrhuje uživatelská rozhraní multimediálních systémů. Podílel se mezi jinými třeba na Octavii nebo Enyaqu iV. Jeho vize je ovšem aktuálnímu programu automobilky na míle vzdálená, přesto by po ní možná sáhlo nejvíce potenciálních zájemců. Hájek se totiž pustil do moderní interpretace Škody 1203, tedy typu automobilu, který v aktuální nabídce značky úplně chybí.

Fakt, že by se takovéto auto v nabídce pravděpodobně neztratilo ani dnes, zmiňuje designér, vedle osobní "slabosti" pro 1203, jako jeden z důvodů, proč se pustil do předělávky zrovna tohoto vozu. Jako jediný z pěti návrhářů pak Hájek poskytl i konkrétnější představu o technice. Jeho vize užitkového modelu by tak stála na stejném základě jako koncernový Volkswagen Transporter. A nebránil by se ani elektrickému pohonu, přičemž samotný Volkswagen připravuje elektrickou retro dodávku navazující na tvary modelu T2.

Zpět však k moderní 1203 rovnou v obytné úpravě. Řadou prvků na původní model odkazuje, úplné retro to ale není. "Navrhoval jsem moderní vůz s odkazem na legendu," popisuje Daniel Hájek svůj vůz. Auto tak má třeba "kšilt", tedy střechu mírně přesahující čelní sklo, respektive přední část karoserie mírně přesahující čelní masku. Podobné jsou i hranaté tvary, v horizontálně členěné kabině je potom dvouramenný volant nebo výsuvná police ve spodní části palubní desky. Zcela však chybí multimediální systém, malý displej je pouze před řidičem.

V anketě můžete hlasovat, který z pěti návrhů se vám líbí nejvíce.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Union Berlín dvěma góly ze standardních situací porazil Lipsko

Fotbalisté Unionu Berlín v generálce na čtvrteční zápas proti pražské Slavii v Evropské konferenční lize porazili v německé lize Lipsko 2:1. Úřadující vicemistr prohrál poprvé v klubové historii tři bundesligová utkání za sebou. Union skóroval ze dvou standardních situací. Skóre otevřel v 6. minutě Awoniyi, který po rohovém kopu a hlavičce Baumgartla dorazil míč podrážkou do sítě. Nigerijský útočník dal devátý gól v soutěži a je třetí v tabulce střelců. Lipsku se povedlo brzy vyrovnat, když gólman Andreas Luthe nezkrotil skákavou střelu Christophera Nkunkua z dálky. O výhře berlínského celku rozhodl v 57. minutě Baumgartl, jenž zblízka poslal do sítě odražený míč.

Před víkendovými zápasy 14. kola poskočil Union na čtvrté místo, Lipsko je osmé.

Berlínský tým hrál v sestavě Luthe - Friedrich, Knoche, Baumgartl - Khedira, Prömel - Ryerson, Giesselmann - Kruse (72. Haraguči) - Becker (80. Voglsammer), Awoniyi (80. Behrens).

před 1 hodinou

Sáblíková skončila na trojce v Salt Lake City pátá

Rychlobruslařka Martina Sáblíková obsadila páté místo na trati 3000 metrů na Světovém poháru v Salt Lake City a o jednu příčku si polepšila oproti úvodní trojce v Polsku. I třetí závod na dlouhé trati v sezoně vyhrála Nizozemka Irene Schoutenová, jež na rychlé dráze v Utahu atakovala světový rekord české reprezentantky.

Sáblíková zajela čas 3:56,719. Ve třetí rozjížďce od konce prohrála přímý duel s Norkou Ragne Wiklundovou, která nakonec skončila třetí.

Aktualizováno před 2 hodinami

V Michiganu po střelbě na střední škole obvinili také rodiče údajného útočníka

Rodiče 15letého Ethana Crumbleyho, kterého policie považuje za pachatele smrtící úterní střelby na střední škole v americkém státě Michigan, čelí obviněním ze čtyřnásobného neúmyslného zabití. Okresní prokuratura oznámila stíhání Jamese a Jennifer Crumbleyových, jejichž chování bylo podle prokurátorky Karen McDonaldové horší než pouhá nedbalost. Dvojici se nepodařilo ihned zadržet, úřady po ní pátrají.

Kvůli úterní střelbě na škole v obci Oxford severně od Detroitu přišli o život čtyři studenti, dalších sedm lidí utrpělo zranění. Strážníci na místě zadrželi údajného pachatele, který na školu také docházel. Následně byl obviněn ze čtyřnásobné vraždy, terorismu a dalších trestných činů, stíhán je jako dospělý.

Podle agentury Reuters se nestává často, aby byli v souvislosti s útoky mladých střelců na amerických školách obviněni i rodiče. Úřady v Michiganu se ale touto cestou vydaly ve světle zjištění o počínání Crumbleyových. Mimo jiné se ukázalo, že poloautomatickou pistoli použitou při útoku koupil James Crumbley minulý týden za přítomnosti svého syna. Podle prokurátorky McDonaldové byla zbraň v nezamčeném šuplíku v ložnici rodičů a jejich synovi byla podle všeho "volně dostupná".

Média ovšem podotýkají, že žádný zákon v Michiganu neukládá vlastníkům zbraní povinnost držet je mimo dosah mladistvých. McDonaldová na tiskové konferenci popisovala i další aspekty případu a hovořila o reakci rodičů na nedávné upozornění školy, že si Ethan při vyučování na mobilu vyhledával náboje do střelných zbraní. Jeho matka prý nereagovala na zprávy od vedení školy, svému synovi ale napsala: "Nejsem na tebe naštvaná. Musíš se naučit dělat to tak, aby tě nenachytali."

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Schůzka Bidena s Putinem se odehraje prostřednictvím videokonference

Nadcházející jednání prezidentů Ruska Vladimira Putina a USA Joea Bidena se uskuteční ve formátu videokonference. Na přesném termínu rozhovoru se ještě pracuje. Podle agentury TASS to dnes řekl mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov.

Náměstek ruského ministra zahraničí Sergej Rjabkov ve čtvrtek řekl, že Moskva doufá, že v "nejbližších dnech" dojde na "kontakt" Putina a Bidena, ale datum ještě dojednáno není. Následně šéf americké diplomacie uvedl, že prezidenti budou o eskalaci kolem Ukrajiny "pravděpodobně" hovořit "v blízké budoucnosti".

"Přesné datum stále není dohodnuto, stále se na tom pracuje," odpověděl Peskov na otázku týkající se upřesnění informací o možném jednání šéfů Kremlu a Bílého domu. "Bude to videokonference," dodal s tím, že jeden ze zvažovaných termínů je 7. prosince.

Řekl rovněž, že zatím nepanuje přesná shoda ohledně případné účasti delegací obou zemí na jednáních. "Všechny tyto nuance musí být ještě potvrzeny," poznamenal mluvčí Kremlu. Očekává od nich "pozitivní signál o potřebě stabilizovat rusko-americké vztahy".

Zdroj: ČTK
Další zprávy