První navigace byla v autech už před 36 lety. GPS nepotřebovala, měla papírové mapy

Jan Markovič Jan Markovič
6. 7. 2017 7:52
Zařízení se objevilo jako příplatková výbava v Hondě Accord. Stálo ale jako čtvrtina celého vozu. Navigační systém používal gyroskop, který na obrazovku přenášel pohyby auta. Ty se pak promítaly do průhledných map, které čas od času musel řidič měnit.
Jak se auto hýbalo, pohybovala se i tečka po mapě a nechávala za sebou ještě světelnou stopu naznačující, kudy auto už projelo. Mapu bylo možné posouvat a po delší době nutné vyměnit za další díl.
Jak se auto hýbalo, pohybovala se i tečka po mapě a nechávala za sebou ještě světelnou stopu naznačující, kudy auto už projelo. Mapu bylo možné posouvat a po delší době nutné vyměnit za další díl. | Foto: Honda

Navigace je dnes běžnou součástí aut, nebo se dá za pár tisícikorun dokoupit. Na začátku osmdesátých let ale byla ještě vzdálenou budoucností. Když v srpnu roku 1981 představila Honda první komerčně dodávaný navigační systém pro řidiče, způsobila poprask. Nejen zajímavou technologií navádění, ale i cenou.

Z dnešního pohledu působí technologie prvního navigačního systémů až směšně složitě, je ale potřeba si uvědomit, že před šestatřiceti lety byl systém GPS využívající satelity na oběžné dráze ještě v plenkách a sloužil primárně vojenským účelům. Navigace Hondy tak místo něj použila gyroskop umístěný v komoře naplněné plynem.

K navigaci se dodávala sada průhledných map a také fix k vyznačení cílového bodu.
K navigaci se dodávala sada průhledných map a také fix k vyznačení cílového bodu. | Foto: Honda

Gyroskop byl schopen zaznamenávat pohyb i rotaci, tedy když auto zrychlovalo, brzdilo nebo zatáčelo. Navigační systém získával informace o rychlosti a ujeté vzdálenosti - opět mechanicky pomocí speciálního převodu.

Dnes se ale vůbec nejbláznivěji jeví to, jak se zařízení ovládalo. Řidič měl k dispozici desky se sadou map na průhledné fólii. Ty pak vložil do přístroje tak, aby svítící tečka na monitoru odpovídala jeho startovní pozici. Jak se auto hýbalo, pohybovala se i tečka po mapě a nechávala za sebou ještě světelnou stopu naznačující, kudy auto už projelo. Mapu bylo možné posouvat a po delší době nutné vyměnit za další díl.

Gyroskopická navigace nazvaná Electro Gyro-Cator byla volitelnou výbavou pro velké modely japonské automobilky, konkrétně Honda Accord a Honda Vigor. Jejímu rozšíření ovšem bránila extrémně vysoká cena 300 tisíc jenů, což v té době bylo 2750 dolarů. Takový příplatek se rovnal zhruba čtvrtině ceny vozu. I proto se víc nerozšířila a v nabídce vydržela pouhý rok. Nyní je vystavena v muzeu Hondy v japonském Motegi.

Na videu si můžete prohlédnout, jak navigace fungovala a jak se obsluhovala.

Video: YouTube
 

Právě se děje

Další zprávy