První jízda s Yarisem - nejmenším hybridem světa. Za 4l

Radek Pecák Radek Pecák
11. 6. 2012 5:18
Po většinu času jízdy ve městech a aglomeracích klasické palivo není zapotřebí
Foto: Toyota

Toyota už prodala na celém světě čtyři miliony aut s hybridní technologií, tedy těch, které mají kromě benzinového motoru pod kapotou ještě elektromotor.

Nyní začíná prodávat s hybridní technologií i malý městský vůz Yaris. Inženýrům japonské značky se přitom povedl poměrně husarský kousek. Celá technologie byla zmenšena natolik, že se nemusel nijak zmenšovat prostor pro cestující a dokonce ani pro zavazadla.

Baterie je totiž umístěna pod zadní lavicí pro cestující společně s nádrží na benzin. Motor se zmenšil z 1,8 na 1,5 litru a celý systém je lehčí asi o pětinu v porovnání s tím, který je instalován v Aurisu Hybrid.  Přitom výkon celé soustavy dosahuje 100 koní.

Yaris je vhodný zejména pro ty, kteří se většinou pohybují ve městech
Yaris je vhodný zejména pro ty, kteří se většinou pohybují ve městech | Foto: Toyota

Objem zavazadlového prostoru zůstal tedy na hodnotě 280 litrů, což je prostor, který dvěma lidem postačí i pro cestu na kratší dovolenou.   

Neoteplí planetu

Kromě toho, že je to nejmenší hybrid světa, drží yaris ještě další prvenství  - emise CO2jsou jen 79 gramů na jeden kilometr, což je vůbec nejméně ze všech současných automobilů, které mají spalovací motor.

Pouze na baterie zvládne yaris, jak jsme si v praxi vyzkoušeli při mezinárodní novinářské prezentaci v Amsterodamu a okolí, ujet vzdálenost kolem dvou kilometrů rychlostí až 60 km/hod.

Od běžného yarisu se vůz odlišuje LED brzdovými světly a příslušným nápisem
Od běžného yarisu se vůz odlišuje LED brzdovými světly a příslušným nápisem | Foto: Toyota

Právě Holandsko může být zemí zaslíbenou nejen pro cyklisty, ale i pro hybridy. Nejsou tu totiž kopce, které znamenají pro motor větší zátěž a tím větší spotřebu. Na druhou stranu nelze příliš využívat mód B automatické bezestupňové převodovky, při němž se takzvaně brzdí motorem a rekuperovaná energie proudí do baterie.

S yarisem hybrid jsme absolvovali dvě testovací trasy. První vedla převážně po rychlostních silnicích s dojezdem do centra Amsterodamu, druhá pak malebnou krajinou po okolí města, podíl kanálů. V obou se nám (při běžném tempu jízdy) podařilo dosáhnout spotřeby rovné čtyři litry benzínu na sto kilometrů. Je to tedy jen půl litru za papírovou spotřebou, kterou udává automobilka. Nejlepší spotřeby by (ostatně jako ostatní hybridy) měl yaris dosahovat v městském prostředí. Zde údaj v tabulce udává hodnotu 3,1 l.

Lze navolit i plně elektrický mód jízdy
Lze navolit i plně elektrický mód jízdy | Foto: Toyota

Většinu času se benzín nespaluje

Toyota sází při své snaze přitáhnout zákazníky ke svým hybridním vozům na čtyři věci : Tou první jsou letošní vysoké ceny paliva a druhou snížení cen těchto automobilů. Konkrétně yaris hybrid bude začínat na částce 359 900. Přitom v ceně je  zajímavá výbava. Například parkovací kamera duální! automatická klimatizace, dotyková obrazovka se zobrazováním energického toku, rádio, sedm airbagů, elektrické ovládání stahování oken a další prvky.

Třetím důvodem pro koupi by pro lidi, kteří jednak myslí ekologicky a jednak je k ohleduplnějšímu chování k životnímu prostředí měla donutit i legislativa, jsou argumenty Toyota, že velkou část času potřebného na ujetí cesty, hybridní yaris dokáže zvládnout s nulovými emisemi, tedy s vypnutým spalovacím motorem.

A samozřejmě můžete sledovat energetický tok a stav energie v baterie
A samozřejmě můžete sledovat energetický tok a stav energie v baterie | Foto: Toyota

Specialistům z firmy Toyota se na stejné trase, jakou absolvovali novináři, podařilo dosáhnout 55 procent doby bezemisního provozu. Jde o součet času, kdy pracoval pouze elektromotor a vůz stál, například na semaforech či před zvednutými padacími mosty na vodních kanálech. Novináři, kteří ovšem měli pouze jediný pokus, dokázali takto šetřit benzín průměrně v rozmezí 40-50 procent času na jízdu. V čistě městském provozu by mě (podle představ Toyoty)l řidič dokázat zvládnout jet až 66 procent trasy v elektrickém módu.

Čtvrtým argumentem pro přesvědčování klientů k přesednutí třeba z dieselového yarisu do hybridu, budou nepochybně provozní náklady. Hnací ústrojí ke svému provozu v Yarisu Hybrid nepotřebuje spojku, startér, alternátor, či rozvodový řemen. Brzdy jsou díky využívání rekuperace podstatně méně namáhány a životnost brzdového obložení je tak téměř 100 000 kilometrů: Toyota spočítala úsporu pro zákazníky během 100 000 ujetých kilometrů zhruba 1500 eur oproti běžnému vozu se spalovacím motorem.

--------------------------------------------------------------------------------

Která Toyota se vám líbí?

 

Právě se děje

Další zprávy