První jízda s novou fabií. Škoda vsadila na robustnost

Radek Pecák Radek Pecák
4. 9. 2014 8:00
Třetí generace městského vozu z produkce mladoboleslavské automobilky se oficiálně představí přesně za měsíc v Paříži.
Podvozek nové fabie je měkčí, jízdní vlastnosti příjemně překvapily.
Podvozek nové fabie je měkčí, jízdní vlastnosti příjemně překvapily. | Foto: Škoda Auto

Wernberg - Škoda Fabia třetí generace, jejíž příchod na trh se očekává za dva měsíce, zaujme hlavně svojí solidností a správnou mírou robustnosti. Robustnost je patrná už při pouhé obhlídce exteriéru a interiéru, ještě více ale při jízdě.

Jasným krokem vpřed je i design. Kromě logičtějšího poměru mezi výškou a šířkou vozu prospěly i ostřejší prolisy pod linií oken. Zaujmou rovněž některé detaily, například černé rámečky kolem zadních svítilen.

Redaktor online deníku Aktuálně.cz si škodováckou novinku mohl nejen zblízka důkladně prohlédnout, ale také s ní ujet první desítky testovacích kilometrů. Jezdilo se na bavorských silnicích, jen pár desítek kilometrů za hranicemi s Českou republikou.

Foto: Radek Pecák

K dispozici jsme měli částečně zamaskovaný vůz. Oficiální premiéra totiž novou fabii čeká až za měsíc v Paříži.

Řadit lze lehce

Usedli jsme za volant dvou vozů. První měl pod kapotou motor 1,2 TSI ve slabší výkonové verzi 66 kW, druhý pak 81 kW. Jde o čtyřválce, takže nepřekvapil tichý chod po nastartování.

Design i tvarování sedaček se povedl.
Design i tvarování sedaček se povedl. | Foto: Radek Pecák

V interiéru jsou pouze tvrdé plasty, které zřejmě nebudou příliš odolné vůči poškrábání. Naopak velmi pěkně vypadají sedačky, které mohou mít řadu druhů potahových látek - včetně té, která na pohled připomíná džínovinu. Navíc se v nich velmi dobře sedí.

Ovládací prvky najdeme na stejných místech jako v jiných typech škodovek, jen dotykový displej nejdražšího (za příplatek dodávaného) zábavního a informačního systému je nyní výše.

Vzadu mohou cestovat i dva dospělí lidé.
Vzadu mohou cestovat i dva dospělí lidé. | Foto: Radek Pecák

Řadicí páka se nám zdála poměrně nízko umístěná, takže pravá ruka řidiče musí po opuštění volantu udělat docela velký pohyb. Nicméně řazení je přesné a lehké.

Podvozek příjemně překvapil

Největším překvapením jsou jízdní vlastnosti. Podvozek je v porovnání s vozem předcházející generace znatelně měkčí, tudíž na nerovnostech nebudou cestující, kteří se nedrží volantu, nadskakovat.

Plato kufru lze snížit do této polohy, nebo uklidit za opěradla.
Plato kufru lze snížit do této polohy, nebo uklidit za opěradla. | Foto: Radek Pecák

Toto naladění podvozku je - jak jsme se dozvěděli od škodováckých inženýrů, kteří nás při testovacích jízdách doprovázeli - umožněno mimo jiné i nasazením systému XDS. Při průjezdu zatáčkou přibrzďuje vnitřní odlehčené kolo, čímž přispívá k potlačení nedotáčivosti auta.

Tento systém, který se dosud montoval jen do výkonných vozů koncernu Volkswagen, je poměrně zásadním (a přitom levným) příspěvkem k aktivní bezpečnosti.

Bezpečnost míří k pěti hvězdičkám

Podle Radka Novotného, šéfa vývoje nové fabie, cílí Škoda na zisk nejvyššího, tedy pětihvězdičkového ohodnocení v nárazových testech EuroNCAP. Tomu odpovídá bytelnost vozu (například tloušťka předních i zadních dveří) nebo nasazení elektronických asistenčních systémů (například omezovače rychlosti a asistenčního systému pro zamezení čelních kolizí s názvem Front Asist).

Zmíněný systém využívá radar umístěný ve spodní části nárazníku a umí samočinně brzdit, pokud se fabia příliš přiblíží k překážce před ní.

Výsledky nezávislých testů ještě zveřejněny nebyly, nicméně inženýři věří, že zmíněných pět hvězdiček by fabia získat měla.

Dveře jsou bytelné a při zavírání vydávají tlumený zvuk.
Dveře jsou bytelné a při zavírání vydávají tlumený zvuk. | Foto: Radek Pecák

V interiéru nás ještě potěšila možnost sklápět opěradlo předních sedadel plynulým otáčením pomocí šroubu a také to, že lze výškově nastavovat bezpečnostní pásy.  Řada konkurenčních výrobců v těchto detailech již sáhla po levnějších řešeních. Zajímavé je rovněž místo pro uložení bezpečnostní vesty v zadní části schránky ve dveřích.

O patnáct litrů větší kufr

Přestože se fabia oproti předcházející generaci o osm milimetrů zkrátila, cestující uvnitř získali díky novému řešení uložení motoru k dobru osm milimetrů. Jak si redaktor vysoký 186 centimetrů ověřil, za takto vysokého řidiče si může ještě sednout další, stejně vysoký cestující. Pravda, místa na kolena ani na hlavu již nemá na rozdávání, ale dokázal by zde přežít i několik stovek kilometrů dlouhou cestu.

Rozměry fabie třetí generace.
Rozměry fabie třetí generace. | Foto: Radek Pecák

Škoda samozřejmě nezapomněla na patřičně velký zavazadlový prostor. Ten nyní narostl o 15 litrů na celkový objem 330 litrů. Novinkou je možnost dvou poloh krycího plata, které lze navíc „uklidit“ za opěradla zadních sedadel. Pod podlahu kufru se vejde plnohodnotné náhradní kolo.

Fabia se má nabízet ve třech stupních výbav.  Zájemci si budou moci vybrat z patnácti barev karosérie a čtyř odstínů barevného lakování střechy. Navíc automobilka nabídne i různé polepy. „Chystáme i jakýsi katalog doporučených kombinací, kterých bude necelá stovka.  Víme totiž, že ne všichni by si dokázali správě vybrat tak, aby tyto kombinace dávaly smysl,“ říká šéfdesignér Jozef Kabaň.

 

Právě se děje

Další zprávy