První elektrické BMW z Číny může potrápit Teslu. Porazit ale musí Audi a Mercedes

Jan Matoušek Jan Matoušek
11. 8. 2020 6:02
Nabídka elektromobilů neroste jen směrem dolů k menším a dostupnějším vozům, ale i směrem nahoru, kde cena nehraje až tak zásadní roli, naopak důležitější jsou dynamické parametry, dlouhá výdrž baterie a prémiová image podpořená karoserií SUV. Po Audi a Mercedesu takové auto ukazuje i BMW v podobě modelu iX3. Co nabízí proti německým konkurentům či Tesle? Porovnali jsme je v následující galerii.
Foto: BMW

K pohonu iX3 slouží pátá generace technologie BMW eDrive, což mimo jiné znamená, že elektromotor, řídicí elektronika a jednostupňová automatická převodovka s pevným převodem tvoří jeden celek - to s sebou nese snížení hmotnosti použitých dílů i menší nároky na prostor, který komponenty potřebují.

Elektrický motor v útrobách SUV pohání zadní kola a má 210 kW a 400 Nm. Baterie s kapacitou 80 kWh (74 kWh je využitelných) podle automobilky stačí na ujetí 460 km v přísnějším režimu WLTP. Mimochodem jen třeba aerodynamická kola přinášejí v součtu až 10 km dojezdu navíc. Co se dynamiky týká, z 0 na 100 km/h to BMW trvá 6,8 vteřiny, ale z 0 na 60 km/h jen 3,7 vteřiny. Maximální rychlost je omezena na 180 km/h. Pokud jde o zrychlení na 100 km/h, konvenční benzinová verze xDrive30i je podobně rychlá, turbodiesel xDrive30d s 5,8 vteřiny ovšem výrazně rychlejší.

Co konvenční verze nabírají na rychlosti, ztrácejí na ekologii. BMW například uvádí, že iX3 bude mít v rámci svého životního cyklu o 30 procent nižší uhlíkovou stopu než naftová verze xDrive20d. Emise CO2 vyprodukované při provozu jsou jako u dalších elektromobilů nulové. 518 kilo vážící baterie se dobíjí několik způsoby. Nejrychlejší je využití rychlonabíječky s výkonem až 150 kW, která 80 procent kapacity zajistí za 34 minut. Využití jednofázového nabíjení s výkonem 7,4 nebo třífázového s výkonem 11 kW dobu nutnou pro získání energie prodlouží - u druhé metody udává automobilka 7,5 hodiny do sta procent kapacity.

 

Právě se děje

před 46 minutami

Frankfurt remizoval doma s Mohučí a přišel o čtvrtou příčku

Frankfurt pouze remizoval doma 1:1 s Mohučí a po 32. kole německé fotbalové ligy přišel o čtvrté místo, které zajišťuje účast v Lize mistrů. Mohuč potvrdila na hřišti favorita skvělou formu a neprohrála podeváté v řadě.

Mohuč dokonce až do 86. minuty vedla po trefě Karima Onisiwa, v závěru ale srovnal střídající Ajdin Hrustic. Frankfurt ztratil body potřetí z posledních čtyř utkání a pustil před sebe Dortmund, který si v sobotu poradil s Lipskem. Dvě kola před koncem ztrácí na Borussii jeden bod.

Na sestupovém 17. místě zůstává Kolín nad Rýnem, který doma podlehl 1:4 Freiburgu. Kolín ztrácí na barážovou příčku jeden bod, Freiburg je devátý.

Německá fotbalová liga - 32. kolo:

Kolín nad Rýnem - Freiburg 1:4 (50. Andersson - 18. Petersen, 20. Demirovič, 90.+3 Grifo, 90.+6 Schmid), Eintracht Frankfurt - Mohuč 1:1 (86. Hrustic - 11. Onisiwo),

18:00 Hertha Berlín - Bielefeld.

Tabulka:

1. Bayern Mnichov 32 23 5 4 92:40 74
2. Lipsko 32 19 7 6 57:28 64
3. Wolfsburg 32 17 9 6 57:32 60
4. Dortmund 32 18 4 10 69:44 58
5. Eintracht Frankfurt 32 15 12 5 63:48 57
6. Leverkusen 32 14 9 9 51:35 51
7. Mönchengladbach 32 12 10 10 59:52 46
8. Union Berlín 32 11 13 8 47:41 46
9. Freiburg 32 12 8 12 49:47 44
10. Stuttgart 32 11 9 12 54:52 42
11. Hoffenheim 32 10 9 13 49:52 39
12. Mohuč 32 9 9 14 35:51 36
13. Augsburg 32 9 6 17 32:49 33
14. Brémy 32 7 10 15 34:51 31
15. Hertha Berlín 30 7 9 14 38:49 30
16. Bielefeld 31 8 6 17 23:51 30
17. Kolín nad Rýnem 32 7 8 17 33:60 29
18. Schalke 31 2 7 22 20:80 13
Další zprávy