Průmysl proti viru. Respirátory a ventilátory z 3D tisku, roušky místo autopotahů

Martin Frei Martin Frei
23. 3. 2020 11:08
Automobilky přikládají ruku k dílu. Mají zkušené odborníky v dílnách i vývoji, modelovací software a programovatelné stroje. Vyrábět na nich budou masky i větráky, z interiérových tkanin se šijí roušky. Na mladoboleslavskou Škodu spoléhají čeští výzkumníci i mateřský Volkswagen.
Foto: Škoda Auto

Škoda auto ukázala respirátor vytištěný na třírozměrné tiskárně. Jde o výsledek spolupráce s Institutem informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT a vývojovým centrem RICAIP, které společně založily ČVUT Praha, VUT Brno a dvě výzkumné organizace z Německa.

Na stránkách RICAIP je respirátor CIIRC 95 popsán jako produkt s téměř dokončeným vývojem, dolaďují se detaily pro co nejlepší pružnost a těsné přilnutí k obličeji nebo uchycení membránových filtrů. Respirátor musí projít certifikovaným testem podle směrnice o zdravotních prostředcích. Poté ho RICAIP může ve formě souboru s popisem struktury předat jakékoli firmě vybavené na třírozměrný tisk.

Mezi ně patří i Škoda Auto, která se již na svém twitterovém účtu k aktivitě přihlásila. Během víkendu uvolnila kapacitu svých 3D tiskáren ve vývojovém oddělení, aby urychlila práci na speciálním respirátoru. Vzniknout takto může kostra respirátoru a a ještě jedna jeho blíže nespecifikovaná součástka. Automobilka technologii 3D používá v nářaďovně k výrobě prototypových dílů nebo měřicích a svařovacích přípravků.

V Boleslavi ale hledají i další cesty, jak pomoci hlavně zdravotníkům a lidem ve službách. Prostřednictvím platformy HoppyGO poskytli přes 100 vozů Škoda pro zdravotníky, pomoc potřebným nebo rozvoz zdravotnického materiálu a jídla. K dispozici navíc bude i flotila 150 elektrických sdílených skútrů Be Rider. Příjemci jsou mimo jiné organizace ADRA nebo město Brno.

Volkswagen se chystá využít třírozměrný tisk k výrobě ventilátorů, je už ve spojení s výrobci lékařské techniky. "Je to pro nás nové pole, ale jakmile se seznámíme s požadavky a dostaneme plány, můžeme začít," citoval server Reuters představitele automobilky, který nezapomněl zmínit roli Škody v přípravě prototypových dílů pro celou skupinu.

V Británii vznikla k nouzové výrobě ventilátorů hned tři konsorcia. Jedno vede legendární supersportovní McLaren, druhé Nissan a třetí výrobce leteckých součástek Meggitt. Stejné úsilí vyvíjejí také v dílnách Airbusu. Už tento týden by chtěli ukázat prototyp a do měsíce zahájit výrobu. Cílem je co nejdříve dodat britským zdravotníkům 5000 ventilátorů.

Závod General Motors v Šanghaji se dohodl s dodavatelem tkanin pro automobilové interiéry, který má zkušenosti i s lékařskými textiliemi. Z nich teď místo potahů na sedadla šije obličejové roušky. Tím by se mohly poučit i evropské značky, šicí stroje a vyškolený personál máme i zde.

 

Právě se děje

před 3 minutami

Reprezentační záložník Darida prodloužil smlouvu s Herthou

Fotbalový reprezentant Vladimír Darida podepsal novou dlouhodobou smlouvu s Herthou. Berlínský klub, kde třicetiletý záložník působí od roku 2015, o tom informoval na svém webu.

Darida do Herthy přišel z jiného německého celku Freiburgu. Až na sezonu 2018/19, kdy bojoval se zraněními, měl pevné místo v základní sestavě. V roce 2017 prodloužil smlouvu do června 2021, nyní klub z německé metropole délku nového kontraktu nespecifikoval.

"Nyní hraju za Herthu šestou sezonu a cítím se jako doma v klubu i ve městě. Jsem rád, že budu i nadále součástí rodiny Herthy, a udělám všechno pro dosažení našich společných cílů," uvedl Darida.

Bývalý středopolař Plzně ve 133 soutěžních utkáních v dresu "Staré dámy" zaznamenal 13 gólů a 19 asistencí. V minulém ročníku Darida stanovil nový bundesligový rekord v počtu naběhaných kilometrů za zápas (14,65 km), když vylepšil vlastní maximum.

"Vladi je už roky nedílnou a důležitou součástí našeho týmu, takže jsme rádi, že pokračujeme ve společné cestě. Díky svým hráčským kvalitám a veliké vůli bude i nadále formovat naši hru," řekl generální manažer Herthy Michael Preetz.

Zdroj: ČTK
před 47 minutami

Za domy u silnic dvojnásobek nebude. Sněmovna prosadila svou verzi zrychlení stavby dálnic

Sněmovna stvrdila svoji verzi vládní novely takzvaného liniového zákona, která má urychlit přípravu výstavby dálnic a další infrastruktury. Podle vlády by novela měla zkrátit přípravu staveb až o třetinu. Státu má také usnadnit získávání pozemků. V případě výkupu stavebních pozemků a staveb bude moci vlastník dostat až jedenapůlnásobek znalecké ceny.

Poslanci odmítli pozměňovací návrh Senátu, který navrhoval mimo jiné, aby vlastníci rodinných a bytových domů v místech budování dopravní nebo energetické infrastruktury dostávali za své nemovitosti, pokud v nich bydlí, až dvojnásobek odhadní ceny. Proti senátnímu návrhu se vyslovil vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) a podpořil sněmovní verzi. Senátoři chtěli také usnadnit podmínky veřejně prospěšné infrastruktury na ochranu před účinky sucha i povodní.

Zákon zavádí takzvaný polský model, který se má vztahovat pouze na dopravní stavby. Státu umožní stavět dálnice, silnice I. třídy a celostátní železnice okamžitě poté, co získá přístup k potřebným pozemkům ve stavebním povolení. Tento postup budou moci uplatnit jen takzvaní oprávnění investoři, tedy hlavně státní organizace, jako jsou Ředitelství silnic a dálnic ČR nebo Správa železnic.

Další zprávy