Zapomenuté prototypy východního bloku. Tato auta komunisté nepustili do výroby

Jan Matoušek Jan Matoušek
17. 10. 2021 6:32
Éra do jisté míry izolovaného východního bloku automobilům moc neprospívala. Socialistické vlády neměly peníze na jejich modernizaci, a i když šikovných konstruktérů nebylo málo, prostor pro invenci měli značně omezený. To se ukázalo i na relativně malém množství prototypů, které socialistické značky vyprodukovaly. Nakonec jsme z nich vybrali deset zajímavých a trochu zapomenutých.
Foto: Jan Matoušek

Brněnský Smart předběhl originál

EMA, alias elektrický městský automobil. Že vám toto jméno nic neříká? Minivůz, který by se dal svým tvarem i zaměřením asi nejlépe přirovnat ke Smartu fortwo, vznikl v Brně ve VÚES. To je zkratka pro Výzkumný a vývojový ústav elektrických strojů točivých, spolupracovalo na něm i VUT v Brně. To už napovídá, čím je EMA 1, jak zní vlastně celé jméno tohoto stroje, unikátní.

Vývoj začal v roce 1969, bílý vůz, který je dodnes k vidění v brněnském technickém muzeu, je z roku 1970. Soutěž automobilové krásy by karoserie nejspíše nevyhrála, ovšem na první pohled je jasné, že z ní díky bohatému prosklení a tenkým sloupkům muselo být dobře vidět. Hlavní se ale děje v útrobách.

Protože už na přelomu 60. a 70. let si centrální plánovači uvědomovali nutnost alternativního způsobu pohonu, dostala EMA 1 elektrický pohon. Nebyl to první československý elektromobil, první elektromobil ze socialistického Československa ale ano. V útrobách byly dva elektromotory, každý s výkonem tří kilowattů, takže automobil s délkou 2,24 m dokázaly rozpohybovat na nejvýše 50 km/h. To není moc, primárně šlo ale o auto do města.

Olověná baterie byla uložená pod předními sedadly a umožnila dojezd kolem 50 km. Opět, na dojíždění po městě teoreticky dostačující. Kabina navíc dokázala pojmout dva dospělé vpředu a ještě dvě děti na nouzových zadních místech k sezení, případně při jejich sklopení i nějaký ten náklad. Testovací cyklus byl údajně úspěšný, přesto EMA zelenou nedostala. Nebyl o ní zájem a její vývoj v roce 1974 skončil. Úspěšnější nebyla ani EMA 2, což byl na elektrický pohon přestavěný Barkas B1000. I ten existuje dodnes.

 

Právě se děje

Další zprávy