Prosadili zákazy vjezdů pro diesely, teď chtějí v Německu omezit rychlost na dálnici

Martin Přibyl Martin Přibyl
20. 12. 2018 9:35
Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) se chce po úspěšném soudním tažení, které mělo za následek zavedení omezení vjezdu do center měst pro starší i zánovní auta se vznětovými motory, podobnou cestou domáhat i omezení rychlosti na tamních "nelimitovaných" dálnicích.
Ekologové z DUH chtějí Němcům sáhnout na nedotknutelnou neomezenou rychlost na dálnicích. Rádi by viděli stodvacetikilometrové omezení.
Ekologové z DUH chtějí Němcům sáhnout na nedotknutelnou neomezenou rychlost na dálnicích. Rádi by viděli stodvacetikilometrové omezení. | Foto: iStock

Podle informací německého Spiegelu prověřuje DUH možnost vymáhat žalobami u soudů zavedení celoplošného rychlostního limitu na německých dálnicích na 120 km/h. Cílem je ochrana klimatu: v nižších rychlostech spotřebuje auto méně paliva a vyprodukuje méně oxidu uhličitého, který způsobuje globální oteplování.

Na ostatních silnicích mimo město by podle představitele DUH Jürgena Resche měla nejvyšší povolená rychlost klesnout ze 100 na 80 kilometrů za hodinu. Díky tomu by se prý mohla auta stavět menší a lehčí, což sníží množství potřebného materiálu a omezí emise skleníkových plynů i při výrobě.

DUH v současné době prověřuje možnosti, jak se podobných omezení u soudů domáhat. Pokud bude šance na úspěch, tak podle Resche žalobu podá.

Spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer již požadavky ekologů odmítl s tím, že pro zavedení rychlostního limitu nejsou důvody. Emise skleníkových plynů by radši snižoval spíše plynulejším dopravním tokem a různými pobídkami než omezeními a zákazy.

Jak se ale ukázalo v případě zákazů vjezdu dieselových aut do center měst, může být soudní cesta, kterou DUH volí, účinná. Deutsche Umwelthilfe se u německých správních soudů podařilo dosáhnout výrazných úspěchů, naposledy v Darmstadtu.

Přicházejí ale také první prohry: minulý týden rozhodl odvolací soud ve Frankfurtu o tom, že město zatím nemusí zavádět zákaz vjezdu pro diesely, které splňují emisní normu Euro 4 nebo starší. Platit měl od února, teď o něm bude muset soud první instance rozhodnout znovu.

Kvůli tomuto tažení je DUH v nemilosti u automobilek, silné protivníky nachází ale i mezi politiky. CDU chce například prověřit, jestli je ekologická organizace oprávněně vedena jako nezisková.

Od DUH se rovněž odvracejí sponzoři: mezi ty dlouhodobé (již od roku 1998) patřila například Toyota, ta ale svoji podporu začátkem prosince tohoto roku ukončila, s Deutsche Umwelthilfe se v létě potichu rozešel také Daimler a v mezidobí i významný pivovar Krombacher. 

 

Právě se děje

Další zprávy