Prokletí korejského draka. Automobilka Ssangyong míří po 10 letech opět do insolvence

Martin Přibyl Martin Přibyl
22. 12. 2020 11:22
Korejská automobilka Ssangyong podala začátkem týdne u soudu v Soulu insolvenční návrh o nucenou správu. Důvodem je to, že nezvládá splácet svoje dluhy, které dosahují výše šedesáti miliard wonů, tady asi 1,2 miliardy korun. Firma navíc uvedla, že zažádala o korejskou obdobu českého moratoria, díky tomu by měla získat tři měsíce na to, aby sehnala peníze na splácení svých závazků.
Znak automobilky Ssangyong.
Znak automobilky Ssangyong. | Foto: Martin Přibyl

"Společnost Ssangyong Motor zažádala o nucenou správu s ohledem na to, že kvůli nesplácení svých závazků očekává výrazné omezení vlastního provozu. Firma se nedokázala dohodnout se svými zahraničními věřiteli na odložení splátek," píše se v prohlášení automobilky. Poslední splátka přitom měla odejít 14. prosince. Mezi největší věřitele firmy patří podle Automotive News Europe banky Bank of America (30 miliard wonů), JPMorgan & Chase (20 miliard) a BNP Paribas (10 miliard).

Korejské automobilce komplikuje splácení závazků propad prodejů, který mezi lednem a listopadem letošního roku meziročně spadl o dvacet procent na 96 825 vozidel.

Pro současného vlastníka, indický koncern Mahindra & Mahindra se 75% podílem, přitom musí jít o hořké vystřízlivění.

Historie Ssangyongu (korejsky dvojitý drak), který se specializuje na tržně tak oblíbená SUV, je finančními těžkostmi doslova protkána. V době asijské finanční krize, v roce 1997 automobilku koupila od stejnojmenného konglomerátu Ssangyong Group skupina Daewoo Motors, aby ji hned za tři roky kvůli vlastním finančním problémům prodala čínskému koncernu SAIC. Pod jeho vlastnictvím se ale firma v lednu 2009 dostala již jednou pod nucenou správu. V srpnu 2010 z ní společnost zachránil právě indický Mahindra & Mahindra.

Ten se pokusil společnost zachránit, vsadil na nové modely, jako je kompaktní crossover Tivoli, a v roce 2016 dokonce po devíti letech dokázal Ssangyong dostat do černých čísel, zisku. V letech 2018 a 2019, kdy se značka vrátila i na český trh, již ale automobilka byla zpět ve ztrátě a její situaci ještě zhoršil zmíněný propad prodejů v letošním koronavirovém roce.

Záchranný plán tedy nevyšel a již v červnu letošního roku koncern Mahindra & Mahindra oznámil, že je připraven Ssangyong prodat. Podle jihokorejského ministerstva obchodu přitom jednání o odprodeji takřka 75procetního podílu indické společnosti nadále probíhají a ani žádost o nucenou správu na tom nic nemění.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 4 hodinami

Merkelová a Biden vyzvali Rusko, aby stáhlo vojáky od ukrajinských hranic

Německá kancléřka Angela Merkelová a americký prezident Joe Biden ve středu vyzvali Rusko, aby stáhlo své vojáky od ukrajinských hranic a snížilo tak napětí v regionu. Uvedl to mluvčí německé vlády. Americký ministr obrany Lloyd Austin uvedl, že Spojené státy chtějí nadále Ukrajině poskytovat materiální pomoc, píše agentura Reuters.

Vyhrocenou situaci mezi Ruskem a Ukrajinou ve středu Biden a Merkelová probrali při telefonickém hovoru. "Kancléřka a prezident se shodli, že by Rusko mělo snížit počty armádních sil, aby situaci uklidnilo," uvedl mluvčí německého kabinetu Steffen Seibert.

Rusko na východě Ukrajiny v oblastech ovládaných proruskými separatisty a na Krymu v poslední době shromáždilo velké armádní síly. Kyjev varuje, že soustřeďování ruských vojsk u hranic s Ukrajinou znamená riziko ruské ozbrojené agrese, Moskva se však brání, že jen chrání svou bezpečnost. Při obnovených bojích zemřelo podle ukrajinské strany několik vojáků.

Austin, který je společně se šéfem americké diplomacie Antonym Blinkenem v Bruselu, dnes na tiskové konferenci prohlásil, že Washington je připraven Ukrajině pomoci se bránit.

Zdroj: ČTK
Další zprávy