Prokletí korejského draka. Automobilka Ssangyong míří po 10 letech opět do insolvence

Martin Přibyl Martin Přibyl
22. 12. 2020 11:22
Korejská automobilka Ssangyong podala začátkem týdne u soudu v Soulu insolvenční návrh o nucenou správu. Důvodem je to, že nezvládá splácet svoje dluhy, které dosahují výše šedesáti miliard wonů, tady asi 1,2 miliardy korun. Firma navíc uvedla, že zažádala o korejskou obdobu českého moratoria, díky tomu by měla získat tři měsíce na to, aby sehnala peníze na splácení svých závazků.
Znak automobilky Ssangyong.
Znak automobilky Ssangyong. | Foto: Martin Přibyl

"Společnost Ssangyong Motor zažádala o nucenou správu s ohledem na to, že kvůli nesplácení svých závazků očekává výrazné omezení vlastního provozu. Firma se nedokázala dohodnout se svými zahraničními věřiteli na odložení splátek," píše se v prohlášení automobilky. Poslední splátka přitom měla odejít 14. prosince. Mezi největší věřitele firmy patří podle Automotive News Europe banky Bank of America (30 miliard wonů), JPMorgan & Chase (20 miliard) a BNP Paribas (10 miliard).

Korejské automobilce komplikuje splácení závazků propad prodejů, který mezi lednem a listopadem letošního roku meziročně spadl o dvacet procent na 96 825 vozidel.

Pro současného vlastníka, indický koncern Mahindra & Mahindra se 75% podílem, přitom musí jít o hořké vystřízlivění.

Historie Ssangyongu (korejsky dvojitý drak), který se specializuje na tržně tak oblíbená SUV, je finančními těžkostmi doslova protkána. V době asijské finanční krize, v roce 1997 automobilku koupila od stejnojmenného konglomerátu Ssangyong Group skupina Daewoo Motors, aby ji hned za tři roky kvůli vlastním finančním problémům prodala čínskému koncernu SAIC. Pod jeho vlastnictvím se ale firma v lednu 2009 dostala již jednou pod nucenou správu. V srpnu 2010 z ní společnost zachránil právě indický Mahindra & Mahindra.

Ten se pokusil společnost zachránit, vsadil na nové modely, jako je kompaktní crossover Tivoli, a v roce 2016 dokonce po devíti letech dokázal Ssangyong dostat do černých čísel, zisku. V letech 2018 a 2019, kdy se značka vrátila i na český trh, již ale automobilka byla zpět ve ztrátě a její situaci ještě zhoršil zmíněný propad prodejů v letošním koronavirovém roce.

Záchranný plán tedy nevyšel a již v červnu letošního roku koncern Mahindra & Mahindra oznámil, že je připraven Ssangyong prodat. Podle jihokorejského ministerstva obchodu přitom jednání o odprodeji takřka 75procetního podílu indické společnosti nadále probíhají a ani žádost o nucenou správu na tom nic nemění.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

KLDR odpálila podle Soulu balistickou raketu krátkého doletu

KLDR odpálila do moře balistickou raketu krátkého doletu, informovala agentura AP s odvoláním na jihokorejskou vládu. Střela spadla zřejmě do vod mimo japonskou výlučnou ekonomickou zónu, uvedla agentura Kjódó. Severokorejský velvyslanec při OSN zhruba v téže době na Valném shromáždění OSN v New Yorku vyzval Spojené státy, aby upustily od "nepřátelské politiky" vůči Severní Koreji.

Vypuštění rakety nepředstavuje okamžitou hrozbu pro americký personál, území ani pro spojence USA, sdělila v reakci armáda Spojených států, která má v Jižní Koreji na 28 000 vojáků. Odpálení střely však podle ní "zdůraznilo destabilizující dopady nedovoleného" severokorejského zbrojního programu.

Testy balistických raket zakazují KLDR rezoluce Rady bezpečnosti OSN. Soul nejprve informoval o blíže neurčené střele, kterou KLDR odpálila do moře východně od svých břehů. Japonsko už tehdy uvedlo, že by mohlo jít o balistickou raketu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy