Projeli jsme silnici smrti. Vede přes město jménem Hrob

Radek Pecák Radek Pecák
5. 8. 2010 6:15
Testovaný úsek silnice 1/27 je již řadu let řazen mezi nejnebezpečnější v republice
Foto: Radek Pecák

Na mapě rizikových silnic, které se zpracovávají v rámci programu EuroRAP, má úsek 1/27 mezi Mostem a Dubí černou barvu. Signalizuje řidičům, že se na ní podle údajů sbíraných v posledních letech s velmi vysokým rizikem stanou účastníky vážné nehody.

Stejně byla silnice označena i v období 2003-2005 a jen na mapě z let 2005 až 2007 je na ní "pouze" červená barva označující středně vysoké riziko. Stupňů pro hodnocení silnic v tomto směru je celkem pět.

Zhruba třicetikilometrový úsek silnice první třídy jsme projeli s instruktorem bezpečné jízdy a majitelem Školy smyku na nedalekém mosteckém autodromu Jiřím Paterou. Chtěli jsme zjistit, proč je tato silnice tak nebezpečná.

Vyjíždíme z Mostu a směřujeme na Litvínov. Ten je vzdálen zhruba šest kilometrů. Silnice je široká, s krajnicí, poměrně přehledná. Jenže na ní byl i kolem poledne poměrně značný provoz. "To ještě nic není, skutečně vytížená je ráno před šestou a pak zase kolem třetí, kdy po ní jezdí lidé z Mostu do práce do chemičky v Litvínově a pak zase zpět," komentuje Jiří Patera, který usedl za volant.

Pracující chtějí stihnout směnu

Snadno si dokážeme představit, že člověk, který na poslední chvíli spěchá do práce a vleče se v koloně, chce předjíždět. Rychlost je tady místy omezena na 70 kilometrů v hodině. "Uvidíte, že když pojedeme podle předpisů, tak budeme za "prudiče," říká s úsměvem instruktor. Skutečně, za chvilku to řidič fabie za námi nevydrží a poměrně nebezpečně nás předjíždí . Stihá to pár desítek metrů předtím, než přijede z protisměru kamión.

Vůbec kamióny, které často převážejí nebezpečné náklady (jsme v blízkosti rafinérie) tady způsobují problémy.

Jednak omezují výhled a také se nepochybně podepsaly na stavu silnice. Zvláště v době, kdy jsme tudy jeli a poměrně vydatně pršelo, bylo vidět, jaké koleje ve vozovce jsou. Držela se v nich voda. "Místy jsou docela hluboké," komentuje stav vozovky Patera. Podle něho by se moderní automobil s pneumatikami se vzorkem do aquaplaningu neměl dostat až do nějakých osmdesáti devadesáti kilometrů v hodině. U starších aut a s horšími pneumatikami toto riziko však hrozí. Také hned dodává, jak se chovat v takovém případě: "Vymáčknout spojku a držet volant rovně. V žádném případě nebrzdit a netočit volantem," upozorňuje.

U Chemopetrolu je poměrně nedávno vybudovaný provizorní kruhový objezd. Je vymezen betonovými svodidly. Jenže dost nešťastně. Při výjezdu na druhé straně se náš vůz dostává poměrně blízko betonové překážce. Motorkáři zvláště na mokru tady může jít o zdraví, shodujeme se.

Auto na kolejích? Ošklivá představa

Podél silnice v části tohoto úseku vedou docela blízko krajnice koleje tramvajové rychlodráhy. "Už jsem tady několikrát viděl, jak auto, které v zimě dostalo smyk, se dostalo až na ty koleje," vzpomíná Jiří Patera.

Brzy je nám dopřáno vidět první zvláštnost, kterou pak zaregistrujeme ještě několikrát. Přerušovaná bílá čára uprostřed vozovky pokračuje i do nepřehledné zatáčky.

Za značkou označující konec města Litvínov se typ silnice mění. Rázem je užší, silnice vede lesem. Také tady spatříme dosti zvláštně umístěný přechod pro chodce. Je u hřbitova a přesně na horizontu. Z pohledu chodce jsme nezkoušeli, zda má rozhled do obou směrů, ale z pohledu řidiče jde o dost nepříjemnou záležitost. Nelze totiž dost dobře při příjezdu k přechodu vidět, zda na něm někdo je či nikoli.

Silnice bez únikových zón

O kus dál je silnice ještě užší. Krátké rovinky v lesních úsecích střídají nepřehledné zatáčky. "Tady je řidič dosti stresován. Silnice v tmavém lese vypadá ještě užší než ve skutečnosti je a problémem je také to, že se v případě nutnosti nelze vyhnout ani mimo vozovku," ukazuje Jiří Patera. Hned za kraje silnice je totiž hluboký příkop a za ním vzrostlé stromy.  "Kdyby tam řidič byl nucen vjet, v každém případě by to znamenalo převrácení na střechu a náraz do stromu," předpovídá nelehké rozhodování řidiče Patera.

Protože silnice na mnoha místech vede lesem, lze předpokládat výskyt zvěře. Na to ostatně upozorňují i značky. "Pokud vidíte náhle před sebou zvíře a nelze před ním bezpečně zastavit, je nejlepší ho přejet," radí instruktor. Při pokusu o objetí se totiž může auto dostat do smyku a následovat může náraz do protijedoucího vozidla nebo překážky mimo silnici," dodává.

V úseku mezi Mostem a Litvínovem je už dlouho naplánována čtyřproudová silnice. Jenže na ni nejsou peníze a opravovat tu starou zase nemá smysl
V úseku mezi Mostem a Litvínovem je už dlouho naplánována čtyřproudová silnice. Jenže na ni nejsou peníze a opravovat tu starou zase nemá smysl | Foto: ŘSD

Na silnici je také řada horizontů. "Je třeba stále předpokládat, že se náhle z dolíku vyřítí auto a tomu přizpůsobit řízení," říká  Patera.

Motorkáři v dešti nejezdili

Poslední úsek silnice do Dubí už je ve skvělém stavu. Široký s dostatečně velkými krajnicemi. Jenže rovinky, které svádí k přidání plynu, jsou poměrně krátké. "Dnes prší, takže je neuvidíme, ale jindy tady bývají častými hosty motorkáři," informuje Patera. Pro ně pak není problémem řítit se tudy i dvoustovkou. Přitom čas od času i v lese jsou odbočky na vedlejší silnice, z nichž může zcela neočekávaně něco vyjet...A motorkářům se brzdí a vyhýbá podstatně hůře než řidičům osobáků. 

Podobných silnic, jako je tato, je v Česku mnoho. Není zdánlivě ničím výjimečná, shodujeme se s Jiřím Paterou. Jejím problémem je ovšem určitě to, že každých několik kilometrů je zcela jiná. To pak vyvolává zvláště u spěchajících a agresivních řidičů další stres.

 

Právě se děje

před 9 hodinami

Hokejový útočník Sobotka dohraje sezonu ve Spartě

Hokejový útočník Vladimír Sobotka bude působit ve Spartě i ve zbytku sezony. Třiatřicetiletý hráč se zkušenostmi z NHL má s Pražany podepsanou smlouvu do konce ledna, s klubem se již ale domluvil na jejím prodloužení.

"Je to na dobré cestě. Věděli jsme, že bereme rozdílového hráče a jsme s Vláďou naprosto spokojeni. Splňuje naše představy," uvedl sportovní ředitel Sparty Petr Ton pro O2 TV v průběhu dnešního zápasu v Brně. Oficiálně by obě strany měly dohodu potvrdit příští týden.

Sobotka přišel do Sparty v polovině listopadu a nejprve podepsal měsíční smlouvu, kterou následně prodloužil do konce ledna. Dosud odehrál 24 zápasů, ve kterých nasbíral 23 bodů za čtyři branky a 19 asistencí. Nejčastěji nastupuje v elitní formaci společně s kapitánem Michalem Řepíkem.

Zdroj: ČTK
před 9 hodinami

Basketbalistky USK se rozloučily s Euroligou výhrou nad Gdyní

Basketbalistky ZVVZ USK Praha se rozloučily s touto sezonou Evropské ligy vítězstvím nad Gdyní 80:67. Double double si v utkání 6. kola připsala za vítězky Američanka Brionna Jonesová, která byla s 27 body nejlepší střelkyní zápasu a přidala 10 doskoků. V týmu Gdyně se povedl také Lauře Miškinieneové se 17 body a 13 doskoky.

Naději na postup ze skupiny B do čtvrtfinále ztratily svěřenkyně trenérky Natálie Hejkové v domácí "bublině" v hale na Královce porážkami v úterý s Fenerbahce Istanbul a ve čtvrtek s Lyonem. Mezi nejlepší osmičkou chybí USK poprvé od sezony 2012/13.

Gdyně, která v silné skupině neuhrála ani jednu výhru, držela s domácím týmem v první čtvrtině krok a dokonce v jednu chvíli vedla o pět bodů. Bylo to především díky devíti bodům Alice Kunekové. V druhé čtvrtině už ale USK, který tradičně střelecky držela Jonesová, dokázal získat až desetibodový náskok.

Polský celek se ještě snažil vrátit do hry, ale přišla desetibodová šňůra USK mezi 27. a 40. minutou. Dovršila ji dvěma trojkami za sebou Kateřina Elhotová, před ní ještě jednu proměnila Teja Oblaková. Vyplynulo z toho vedení 52:37. Dvakrát Pražanky unikly i do největšího rozdílu 16 bodů a bez problémů dokráčely k prvnímu úspěchu v domácím turnaji a celkově třetí výhře v soutěži.

Zdroj: ČTK
před 9 hodinami

Ugandská armáda hlásí 189 zabitých členů somálského teroristického hnutí Šabáb

Ugandská armáda v pátek oznámila, že při "překvapivém a rychlém" útoku zabila nejméně 189 příslušníků teroristického hnutí Šabáb v Somálsku. Cílem útoku bylo setkání členů ozbrojené skupiny, vojáci zatkli dva velitele hnutí a předali je somálské armádě. Žádné civilní cíle ani osoby útok nezasáhl, píše agentura AP a dodává, že informace z prohlášení ugandské armády nebylo možné ověřit.

Vedle hlavního leteckého útoku ugandská armáda zasahovala na několika dalších místech v Somálsku. Zneškodnila například vojenskou techniku, kterou teroristé používali, dopravní prostředky a zbraně.

Šabáb, který má vazby na teroristickou síť Al-Káida, chce svrhnout somálskou vládu. Jednotky somálské vlády a mírové oddíly Africké unie (AMISOM) v roce 2011 hnutí vytlačily z větší části metropole Mogadiša. Jeho přívrženci však mají dál pod kontrolou rozlehlé venkovské oblasti, odtud podnikají teroristické operace a sebevražedné atentáty. Hnutí na daních vybere téměř stejně peněz jako somálská vláda.

Zdroj: ČTK
Další zprávy