Projekt zcela čisté elektromobility začal fungovat na Šumavě

Radek Pecák Radek Pecák
14. 6. 2015 22:00
Půjčoven elektrických kol, skútrů či automobilů je zatím v této lokalitě pět. Brzy jich ale mají být stovky.
Půjčovny zatím fungují na pěti místech Šumavy.
Půjčovny zatím fungují na pěti místech Šumavy. | Foto: Radek Pecák

Modrava (Šumava) - Pouze ze slunečních paprsků, případně z větru budou získávat energii potřebnou k dobíjení svých baterií dopravní prostředky využívané v projektu e-Šumava. Tato síť zatím pěti půjčoven vozidel poháněných elektřinou začala fungovat o víkendu.

"Nyní jsou půjčovny v Dobré Vodě u Hartmanic, v Prášilech, v Modravě, na Brčálníku a v Hartmanicích, ale do dvou let by jich mělo být přibližně 200," uvedla pro online deník Aktuálně.cz manažerka půjčovny Lada Přibylová. Počítá s tím, že síť rozšíří zejména provozovatelé hotelů a horských penzionů.

V současné době jsou pro návštěvníky Šumavy v každé půjčovně připravena čtyři elektrokola a dva skútry, navíc je možné využít i čtyři elektromobily.

Úložiště energie je napájeno z fotovoltaické elektrárny.
Úložiště energie je napájeno z fotovoltaické elektrárny. | Foto: Radek Pecák

Půjčovné za elektrokolo na den činí 480 Kč, za skútr 590 Kč, půjčení malého elektrického náklaďáčku I'moving Smile stojí 790 Kč a klasický pětimístný automobil Nissan Leaf bude stát 990 Kč. Zákazníci energetické firmy E-on mají při půjčení kol a skútrů nárok na slevu ve výši 10-30 procent.

Právě Nissany (Leaf či NV 200) budou v budoucnu tvořit základ elektrické flotily aut používaných v těchto půjčovnách.

Elektromobilitě možná propadnou i místní

Pozoruhodné na projektu je i to, že k dobíjení velké části vozidel současné flotily se bude využívat energie získaná pouze z obnovitelných zdrojů. "V bývalé zemědělské usedlosti v Palvínově jsme instalovali průtočnou baterii, do které přitéká elektřina vyrobená ve fotovoltaických panelech, a v blízké budoucnosti i v malé větrné elektrárně," uvedl Juraj Donoval ze společnosti B-64, která je jedním z partnerů projektu E-Šumava. V baterii je zásoba energie pro noční dobíjení, kdy samozřejmě fotovoltaická elektrárna nepracuje. V případě přebytku může tento chytrý energetický bod dodávat elektřinu i do klasické veřejné sítě.

Malé větrné elektrárny mohou vhodně doplnit ty fotovoltaické. Tato se navíc vyrábí v Česku a k instalaci nepotřebuje žádný beton. Jednoduše se zašroubuje do země.
Malé větrné elektrárny mohou vhodně doplnit ty fotovoltaické. Tato se navíc vyrábí v Česku a k instalaci nepotřebuje žádný beton. Jednoduše se zašroubuje do země. | Foto: Radek Pecák

Podobné úložiště energie pro potřeby elektromobility je zatím v České republice jediné.

Turisté, kteří si kolo, skútr či auto půjčí, mohou využívat přípojky u všech zmíněných půjčoven a také na bavorské straně Šumavy u dobíjecích stanic E-Wald. "Dobíjení kol a skútrů je a bude zcela zdarma, za dobíjení elektromobilů se časem bude platit," uvádí Přibylová.

Ta věří, že mimo turistickou sezonu elektromobily využijí pro své potřeby i obyvatelé šumavských obcí. "Nyní mnoho z nás kvůli dojíždění do práce, za nákupy a podobně utratí měsíčně velkou část rodinného rozpočtu za benzin či naftu. Využívání elektromobilu by tedy jednoznačně přineslo úspory," tvrdí Přibylová.

 

Právě se děje

před 26 minutami

Europarlament je připraven brexitovou dohodu schválit včas, ale až po Britech

Evropský parlament je připraven hlasovat o brexitové dohodě do konce října, aby nebyl nutný další odklad odchodu Británie z Evropské unie. Řekl to po dnešním jednání s prezidenty a premiéry unijních států předseda EP David Sassoli. Nejdříve však podle něj musí dohodu podpořit lídři EU a schválit britský parlament.

Zdroj: ČTK
Další zprávy