Projekt zcela čisté elektromobility začal fungovat na Šumavě

Radek Pecák Radek Pecák
14. 6. 2015 22:00
Půjčoven elektrických kol, skútrů či automobilů je zatím v této lokalitě pět. Brzy jich ale mají být stovky.
Půjčovny zatím fungují na pěti místech Šumavy.
Půjčovny zatím fungují na pěti místech Šumavy. | Foto: Radek Pecák

Modrava (Šumava) - Pouze ze slunečních paprsků, případně z větru budou získávat energii potřebnou k dobíjení svých baterií dopravní prostředky využívané v projektu e-Šumava. Tato síť zatím pěti půjčoven vozidel poháněných elektřinou začala fungovat o víkendu.

"Nyní jsou půjčovny v Dobré Vodě u Hartmanic, v Prášilech, v Modravě, na Brčálníku a v Hartmanicích, ale do dvou let by jich mělo být přibližně 200," uvedla pro online deník Aktuálně.cz manažerka půjčovny Lada Přibylová. Počítá s tím, že síť rozšíří zejména provozovatelé hotelů a horských penzionů.

V současné době jsou pro návštěvníky Šumavy v každé půjčovně připravena čtyři elektrokola a dva skútry, navíc je možné využít i čtyři elektromobily.

Úložiště energie je napájeno z fotovoltaické elektrárny.
Úložiště energie je napájeno z fotovoltaické elektrárny. | Foto: Radek Pecák

Půjčovné za elektrokolo na den činí 480 Kč, za skútr 590 Kč, půjčení malého elektrického náklaďáčku I'moving Smile stojí 790 Kč a klasický pětimístný automobil Nissan Leaf bude stát 990 Kč. Zákazníci energetické firmy E-on mají při půjčení kol a skútrů nárok na slevu ve výši 10-30 procent.

Právě Nissany (Leaf či NV 200) budou v budoucnu tvořit základ elektrické flotily aut používaných v těchto půjčovnách.

Elektromobilitě možná propadnou i místní

Pozoruhodné na projektu je i to, že k dobíjení velké části vozidel současné flotily se bude využívat energie získaná pouze z obnovitelných zdrojů. "V bývalé zemědělské usedlosti v Palvínově jsme instalovali průtočnou baterii, do které přitéká elektřina vyrobená ve fotovoltaických panelech, a v blízké budoucnosti i v malé větrné elektrárně," uvedl Juraj Donoval ze společnosti B-64, která je jedním z partnerů projektu E-Šumava. V baterii je zásoba energie pro noční dobíjení, kdy samozřejmě fotovoltaická elektrárna nepracuje. V případě přebytku může tento chytrý energetický bod dodávat elektřinu i do klasické veřejné sítě.

Malé větrné elektrárny mohou vhodně doplnit ty fotovoltaické. Tato se navíc vyrábí v Česku a k instalaci nepotřebuje žádný beton. Jednoduše se zašroubuje do země.
Malé větrné elektrárny mohou vhodně doplnit ty fotovoltaické. Tato se navíc vyrábí v Česku a k instalaci nepotřebuje žádný beton. Jednoduše se zašroubuje do země. | Foto: Radek Pecák

Podobné úložiště energie pro potřeby elektromobility je zatím v České republice jediné.

Turisté, kteří si kolo, skútr či auto půjčí, mohou využívat přípojky u všech zmíněných půjčoven a také na bavorské straně Šumavy u dobíjecích stanic E-Wald. "Dobíjení kol a skútrů je a bude zcela zdarma, za dobíjení elektromobilů se časem bude platit," uvádí Přibylová.

Ta věří, že mimo turistickou sezonu elektromobily využijí pro své potřeby i obyvatelé šumavských obcí. "Nyní mnoho z nás kvůli dojíždění do práce, za nákupy a podobně utratí měsíčně velkou část rodinného rozpočtu za benzin či naftu. Využívání elektromobilu by tedy jednoznačně přineslo úspory," tvrdí Přibylová.

 

Právě se děje

Další zprávy