Vysmívané značky dobývají Evropu. Dacia i Tesla prodejně porážejí tradiční rivaly

Jan Matoušek Jan Matoušek
23. 5. 2019 6:02
Prodeje aut v Evropě klesají. Po letech růstu došlo v prvním čtvrtletí poprvé od roku 2013 k poklesu počtu prodaných vozidel. Nejde o zásadně dramatické číslo. Přesto propad o 3,2 procenta vyjadřuje řadu nejistot na automobilovém trhu. Jsou ale i značky, kterým se za první tři měsíce roku 2019 dařilo. Své pozice například výrazně posílila Tesla.
Foto: iStock

Prodeje za první čtvrtletí

Společnost JATO Dynamics uvádí, že za první čtvrtletí letošního roku se v Evropě prodalo 4,13 milionu automobilů. To je o 3,2 procenta méně než za stejné období v roce loňském, kdy číslo dosáhlo na 4,27 milionu vozidel. Vůbec poprvé od roku 2013 také prodeje meziročně poklesly.

Důvod? Není jediný, ale dohromady se mísí několik proměnných. Tou hlavní je dle JATO situace okolo brexitu. Odchod Velké Británie z Evropské unie se administrativně táhne dlouhou dobu, což ekonomické situaci neprospívá. Tím spíš když právě ve Velké Británii vyrábí řada automobilek. A řeč není jen o domácích značkách - velké závody tam mají i Honda, Nissan nebo Toyota. Zatímco poslední jmenovaná japonská automobilka na rozhodnutí vyrábět ve Velké Británii i nadále trvá, Honda i Nissan už oznámily, že výrobu na ostrovech ukončí.

Dalším z důvodů propadu trhu je situace kolem naftových motorů. Ačkoliv řada testů uvádí, že nové naftové motory jsou mnohem čistější než benzinové agregáty a jejich ostrakizace je tedy zbytečná, velká města stále častěji chystají zákaz vjezdu naftových aut do svých center (a některá všech aut jako takových).

Vývoj prodejů nových aut v Evropě za první čtvrtletí

Počet prodaných aut (v milionech)
2010 3,76
2011 3,70
2012 3,43
2013 3,09
2014 3,33
2015 3,63
2016 3,92
2017 4,24
2018 4,27
2019 4,13

 

Právě se děje

Další zprávy