Prodej aut se v červenci po čtyřech rekordních měsících meziročně propadl. Můžou za to volné dny

Ondřej Běhal
3. 8. 2016 11:03
Nová osobní auta se v červenci na českém trhu prodávala podle statistik registrací o 12,5 % hůře než před rokem. Předchozí čtyři měsíce přitom vykazovaly vysoké nárůsty a rekordní čísla. Podle odborníků může za nečekaný propad více víkendů a volných dní než loni a nejde o trend, ale pouze mimořádný výkyv.
Prodejny nových aut v Česku v červenci navštěvovalo méně lidí než v předchozích měsících i loni.
Prodejny nových aut v Česku v červenci navštěvovalo méně lidí než v předchozích měsících i loni. | Foto: Škoda Auto

Zatímco v červnu padl absolutní rekord v počtu nově zaregistrovaných osobních aut v jednom měsíci na českém trhu (25 714), v červenci jich přibylo jen 18 739. Poprvé také některý měsíc v letošním roce skončil hůře než loni a to o výrazných 12,5 %.

"Nemyslím si, že jde o změnu trendu, ale jen o drobné škobrtnutí," řekl Akutálně.cz František Neumann, ředitel výkonného výboru Svazu dovozců aut. "Může za to zejména vyšší počet volných dní v porovnání s loňským rokem." Zatímco loni bylo v červenci jen devět víkendových dní nebo svátků, letos jich bylo dvanáct. Zejména v prvním týdnu tak prodejny nových aut zely prázdnotou.

Výrazný meziroční propad 24 % zaznamenal i lídr trhu Škoda Auto. Jeho podíl navíc klesl pod 29 procent, zatímco v jiných měsících se pohyboval až o čtyři procenta výš. Podle PR manažera značky v České republice Vítězslava Pelce za to může i mimořádná třítýdenní dovolená všech domácích závodů značky, která loni proběhla v srpnu. "Kromě údržby jsme připravovali linky i na výrobu nových modelů. V červenci naplno běžely jen šest pracovních dnů," vysvětluje Pelc.

Nedařilo se však ani některých soupeřům Škody Auto na českém trhu. Kia, Peugeot a BMW meziročně přišly o 22 procent, Hyundai o 21 procent a Ford o 15 procent. Také proto i v červenci ovládly pořadí žebříčku modelů čtyři škodovky v pořadí Octavia, Fabia, Rapid a Superb.

Níže se můžete podívat na deset nejúspěšnějších značek za červenec 2016 podle nových registrací osobních aut na českém trhu. Umístění v závorce znamená průběžné pořadí v letošním roce:

1. (1.) Škoda              5430

2. (2.) Volkswagen     2102

3. (3.) Hyundai           1566

4. (4.) Ford                 1179

5. (5.) Dacia               1032

6. (6.) Renault              820

7. (7.) Kia                     617

8. (9.) Opel                   599

9. (11.) Mercedes         542

10. (10.) Seat               541

Kliknutím na aktivní názvy značek otevřete přehled jejich nejprodávanějších modelů včetně ceníků, výbav, technických dat, redakčních testů a dalších podrobností.

Některé značky si udržely růstový kurs i v červenci. Jde zejména o Mercedes, který podruhé za sebou zopakoval umístění v elitní desítce a polepšil si meziročně o 43 procent. Výrazný nárůst o 24 procent zaznamenal také Renault, který tak v Česku kopíruje úspěchy z evropského trhu.

Za sedm měsíců letošního roku je trh naopak o 12,5 procent výše než byl před rokem a nárůsty zaznamenává i drtivá většina značek. Škoda roste přibližně jako celý trh s podílem 32,4 %. Mezi "skokany roku" patří z větších značek Renault (+27 %) a Mercedes (+51 %), těch menších Suzuki (+49 %), Honda (+61 %) nebo Jaguar (+118 %). V plusu jsou z TOP 10 všechny značky s výjimkou Fordu (-2 %).

 

Právě se děje

Další zprávy