Obliba Škodovek na Ukrajině míří vzhůru. Lidem ale chybí peníze, kupují ojetiny

Jakub Stehlík Jakub Stehlík
6. 5. 2022 6:03
Dubnový žebříček nejprodávanějších aut zveřejněný ukrajinskou analytickou společností Auto Consulting vypadá na první pohled pro mladoboleslavskou automobilku skvěle. Zatímco loni se Škoda v prodejích na tamním trhu stabilně pohybovala kolem desátého místa, nově jí patří místo čtvrté. V březnu byla dokonce bronzová.
Foto: Škoda Avto Šanc

Druhý pohled do ukrajinské statistiky je však spíše mrazivý. Bramborovou medaili získala Škoda za prodej pouhých 99 aut. To je sice podstatně víc než březnových 37 kusů, ale přesto výrazně méně, než dokázala udat v dobách míru. Meziročně se trh s novými auty na Ukrajině propadl o 87 %.

Podle listu Ekonomična pravda teď na nákup auta myslí na Ukrajině jen málokdo. A to navzdory tomu, že v dosavadních bojích bylo nenávratně ztraceno zhruba půl milionu vozidel. Sociologický průzkum společnosti Rating Group zjistil, že 63 % Ukrajinců nemá žádné úspory a bez práce by s penězi vyžilo jen necelý měsíc.

Jestliže krátce po okupaci lidé hromadně nakupovali téměř vše, co je mohlo přesunout na západ země nebo do zahraničí, v současnosti je trend spíše opačný: Lidé se aut zbavují, aby z utržených peněz zalátali díry v rodinném rozpočtu.

Na nejpopulárnějším ukrajinském serveru s ojetinami Auto.Ria vzrostla podle zjištění Ekonomične pravdy nabídka o pět až deset tisíc aut denně oproti stavu před válkou. A ještě jedna změna je patrná na první pohled: Nabídková cena je zde uvedena v amerických dolarech. Na hřivny se přepočítává až v okamžiku prodeje podle aktuálního kurzu.

Navzdory zvýšené nabídce jsou ojetiny na Ukrajině stále relativně drahé. Individuální dovoz aut byl donedávna zatížen vysokými cly, mnohdy dokonce vyššími než deklarovaná hodnota dováženého zboží.

To byl velký problém v okamžiku, kdy ruské okupační jednotky začaly systematicky ničit také dopravní prostředky civilistů a bylo třeba je rychle a nebyrokraticky nahradit. Úřady proto krátce po vypuknutí bojů zrušily cla na vozidla určená pro humanitární účely. Ukázalo se však, že tento pojem není přesně vymezen, a schovaly se za něj i dovozy velmi drahých modelů - od Audi Q7 až po Mercedes Maybach v ceně několik milionů korun. 

Po těchto praktických zkušenostech následoval od 1. dubna další logický krok: Zrušení cel bez dodatečných podmínek. Avšak ani ten se neobešel bez komplikací. Kolony ojetin zahltily hraniční přechody s Evropskou unií do té míry, že ochromily přísun humanitární a vojenské pomoci do země. Bylo tedy znovu třeba zavést omezení, tentokrát v podobě vyčlenění hraničních přechodů, přes které lze auta na Ukrajinu dovézt.

Za necelé dva měsíce tak skončilo na Ukrajině přibližně 20 000 aut individuálně dovezených z Evropské unie. Což je úctyhodný výkon za situace, kdy po vyhlášení stanného práva nesmějí muži ve věku 18 až 60 let zemi opustit. Žně tak mají hlavně polští překupníci, kteří auto zájemcům z Ukrajiny přivezou až za hraniční čáru. Za tuto službu si účtují 400 až 1000 dolarů.

 

Právě se děje

Další zprávy