LED světlomety opravdu oslňují ostatní. Výrobci dají víc na vzhled než na bezpečnost

Martin Přibyl Martin Přibyl
26. 11. 2019 13:45
Řada řidičů na podzim a v zimě, kdy se častěji jezdí potmě, bojuje s oslněním. Přijde jim, že za to mohou moderní auta s jasnými xenony nebo LED světlomety. Pocitově svítí intenzivněji a jejich studené bílé světlo oslňuje více než teplý svit klasických halogenových žárovek. Je tento pocit oprávněný? Odborníci z rakouského a německého autoklubu, tedy ÖAMTC a ADAC, vysvětlují, v čem je problém.
LED světlomet s projektorovou čočkou (vlevo na Škodě Karoq) a reflektorovou parabolou (vpravo na Renaultu Clio).
LED světlomet s projektorovou čočkou (vlevo na Škodě Karoq) a reflektorovou parabolou (vpravo na Renaultu Clio). | Foto: ADAC

"Opravdu se nám zdá, že intenzita oslnění se zvedla od devadesátých let, kdy se začaly v hojné míře používat xenonové výbojky, které dnes nahrazují LED," tvrdí technik ÖAMTC Steffan Kerbl. Samotný zdroj světla ale na oslnění takový vliv nemá.

Rozdíly mezi typy světlometů názorně a přehledně. Pro zvětšení klikněte na obrázek.
Rozdíly mezi typy světlometů názorně a přehledně. Pro zvětšení klikněte na obrázek. | Foto: ADAC, aktuálně.cz

Testy sice skutečně ukazují, že řada LED světlometů svítí zbytečně intenzivně a oslňuje, nejdůležitější je v tomto směru ale zástavba samotného světelného zdroje. "Vpředu za to mohou čočkové projekční systémy," píše v tiskové zprávě ADAC. Ty z malého zdroje vyzařují intenzivní a velice jasné světlo.

Mezi výrobci jsou přitom velice oblíbené. Nevyžadují mnoho místa, a tak umožňují zástavbu menších, nižších světel, která působí dravě a atraktivněji. Malý a intenzivní zdroj světla nicméně může řada protijedoucích řidičů vnímat nepříjemně. "Oko se dostává na hranice svých schopností, ve chvíli oslnění je schopnost vidět a tím i bezpečnost silničního provozu velice omezena," tvrdí tisková mluvčí ADAC Melanie Mikullová.

LED světlomety s projekční technikou jsou přitom dnes standardem. Využívá je domácí Škoda, ale také Mazda a celá řada automobilek. Lepší řešení najdete podle ADAC v novém Renaultu Clio. Světlomet je zde tvořen soustavou parabolických reflektorů, od nichž se odráží světlo polovodičového zdroje.

Pro oči je takové řešení příjemnější a omezuje míru oslnění. Proč? Odrážené světlo má větší výstupní plochu ze světlometu a jeho intenzita se tak lépe rozprostře. Navíc řidič při přímém pohledu do světlometu nekouká přímo na LED světelný zdroj.

ADAC tedy výrobcům doporučuje, aby návrh světel neodrážel jen atraktivní design, ale i bezpečnost dopravy. Ideální světlomet by měl mít reflektory pro potkávací světla, která pak vydávají homogenní neoslňující světlo, a projektory pro adaptivní dálková. "Mají delší dosvit a intenzivnější světlo, asistenční systémy je ale mohou samy vypnout nebo zaclonit tak, aby nedocházelo k oslnění řidičů v protisměru," říká Mikullová.

Ta samá pravidla pro oslnění platí i pro brzdová světla. I u nich musí menší svítilny svítit intenzivněji, a v důsledku toho zbytečně oslňují řidiče. "Zejména u vozů s automatickou převodovkou nebo elektromobilů svítí při popojíždění tato světla takřka pořád a zbytečně oslňují," upozorňuje Mikullová.

Jak předcházet oslnění? Čtyři tipy od ADACu

  1. Nikdy se nedívejte přímo do světlometů protijedoucího vozu. Místo toho se zaměřte na vlastní jízdní pruh, ideálně na pravý okraj vozovky.
  2. Nechte si zkontrolovat zrak, a pokud nebude v pořádku, pořiďte si odpovídající čočky nebo brýle. Na kontroly choďte pravidelně. V noci a za šera jsou na tom řidiči s vadou zraku nejhůře.
  3. Pečujte o stav čelního skla a brýlí. Nečistoty, zamlžení nebo škrábance efekt oslnění zhoršují.
  4. Nechte si zkontrolovat seřízení světlometů v servisu a jejich nastavení vždy upravte s ohledem na náklad.
 

Právě se děje

Další zprávy