Hyundai odstoupil od státní zakázky, kterou vyhrála Škoda. Kvůli naftovým motorům

Eva Srpová Eva Srpová
15. 4. 2020 16:13
Škoda Auto vysoutěžila státní zakázku na dodání vozů organizacím spadajícím pod Ministerstvo vnitra. Její nabídka přitom byla dražší než konkurenčního Hyundaie. Příčinou je podle vyjádření českého zastoupení korejské automobilky fakt, že SUV Tucson nedostane v nové generaci poptávanou naftovou motorizaci.
Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq | Foto: Škoda Auto

Jako první na smlouvu upozornil 14. dubna ráno oborový web zdopravy.cz. Domácí automobilka Škoda Auto získala zakázku od Ministerstva vnitra na dodání vozidel pro Hasičské záchranné sbory, krajská policejní ředitelství, Policejní akademii i archivy. Celkem se jedná o 61 organizací.

Stát přijímal nabídky ve vypsané soutěži (zveřejněné zde) do 22. srpna 2019. Ministerstvo vnitra v ní poptávalo až 1853 vozů v hodnotě až 1,164 miliardy (přesně 1 163 350 milionů korun) bez DPH. Do soutěže se přihlásila Škoda Auto i Hyundai.

Škoda stanovila cenu za poptávané vozy na 885 milionů korun bez DPH. Hyundai nakonec od soutěže odstoupil, přestože podle údajů zdopravy.cz byla jejich nabídka výrazně nižší, přesně 775 milionů. Podle kritérií v soutěži se Ministerstvo přitom mělo rozhodovat právě podle ceny.

Podmínky Ministerstva na technickou specifikaci soutěžených vozů byly následující: Pětimístné, 4- nebo 5tidveřové vozidlo s karoserií hatchback, kombi nebo víceúčelové (SUV) a s rozvorem minimálně 2650 mm, automatická převodovka a pohon všech kol.

Výkon byl pro benzinový i naftový motor shodně stanoven s minimální hodnotou 120 kW, avšak spotřeba pro benzin nesmí přesahovat hodnotu 6,9 l/100 km a u dieselu 5,8 l/100km.

Mluvčí českého importéra automobilky Hyundai Jan Pohorský uvedl, že příčinou odstoupení ze soutěže je fakt, že značka by nebyla schopna dostát požadavkům Ministerstva vnitra na detailní specifikace aut.

"Rámcová dohoda výběrového řízení Ministerstva vnitra měla být uzavřena na tři roky. Ke konci letošního roku však dochází ke generační obměně modelu Tucson, v jejímž důsledku nebudou k dispozici dieselové motory ve specifikacích, které Ministerstvo vnitra v zadávacím řízení požadovalo. Po dohodě s Ministerstvem vnitra jsme se proto rozhodli od státní zakázky odstoupit. Dieselové motory nové generace modelu Tucson budou orientovány především na splnění emisních cílů CO2 a požadované parametry motorizací bude nová generace modelu Tucson schopna splnit pouze v hybridních specifikacích, které však nejsou předmětem výběrového řízení," dodal Jan Pohorský.

Automobilka Škoda nabídla model Kodiaq, a to jak s benzinovým, tak naftovým motorem, vždy o objemu 2,0 litru, a to o výkonu 140 kW (pro naftovou i benzinovou variantu), s dvouspojkovou převodovkou DSG a s pohonem všech kol. Ve všech případech půjde o výbavy Ambition TOP. Část vozidel dostane skrytý VRZ, tedy zvláštní světelné výstražné zařízení.

Konkrétní ceny za jednotlivé verze auta nejsou ve smlouvě, kterou zveřejnil v plném znění Hlídač státu, uvedeny, ale v průměru by podle cenové nabídky Škody měl jeden Kodiaq pro stát vyjít na 477 611 Kč bez DPH. Smlouva však nezavazuje, že si Ministerstvo vnitra objedná všech 1853 aut. Zároveň je ale možné objednat nakonec více vozů, rámcová smlouva totiž uvádí, že vozidla je možné nakoupit až do výše finančního limitu Ministerstva vnitra.

Podle informací Aktuálně.cz už se rozběhla jednání na první dodávku vozů. Nejprve se ale bude muset naplno rozběhnout výroba ve škodováckých závodech, která byla z důvodu pandemie covid-19 pozastavena. Kodiaq se vyrábí v Kvasinách. Podle posledních informací Škody Auto by se v továrnách mělo začít pracovat 27. dubna.

Smlouva také zavazuje automobilku dodat smluvené vozy do čtyř, maximálně však pěti měsíců po výzvě zadavatele zakázky.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Němečtí ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacími motory

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé podniky soudní cestou přimět k tomu, aby do roku 2030 ukončily výrobu automobilů se spalovacím motorem. Informovala o tom agentura DPA.

Šéf DUH Jürgen Resch uvedl, že automobilky BMW a Mercedes-Benz svými nynějšími vozy porušují "základní právo na ochranu klimatu". "Budeme soudní cestou prosazovat konec naftových a benzinových osobních automobilů od roku 2030," dodal.

Organizace žaloby podala v pondělí, kdy vypršel termín, do kterého měly automobilky odpovědět na její předžalobní výzvu. Ta požadovala právě ukončení výroby automobilů se spalovacím motorem do roku 2030, což však podniky podle očekávání odmítly.

Automobilka Mercedes-Benz v reakci na žalobu uvedla, že se bude bránit "všemi právními prostředky". Firma plánuje dosáhnout klimatické neutrality svých aut do roku 2039. Konkurent BMW sdělil, že do roku 2030 hodlá snížit emise oxidu uhličitého z provozu, výroby i likvidace svých vozů o 40 procent.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Fotbalisté Olomouce zdolali Vlašim 2:1 a jsou prvními osmifinalisty MOL Cupu

Fotbalisté Olomouce ve 3. kole MOL Cupu vyhráli ve Vlašimi 2:1 a stali se prvními osmifinalisty tohoto pohárového ročníku. Hanácký favorit se s druholigovým soupeřem trápil, vítězný gól vstřelil Kryštof Daněk až v 79. minutě.

Olomoučtí začali ve Vlašimi dobře a už v šesté minutě je poslal do vedení Zmrzlý. Hráči Sigmy pojistku nepřidali, blízko byl Hála, ale autor šesti gólů v ligové sezoně napálil břevno.

Šance měli i domácí a v 66. minutě srovnal Broukal hlavou po rohu. V závěru duel rozhodl Daněk, který zakončil akci Šípa a Hály.

Zdroj: ČTK
Další zprávy