Proč auta v Česku stárnou? Nová se prodají za hranice, dovezou se ojetiny

Roman Šitner
26. 1. 2016 9:53
Přestože se loni na českém trhu zaregistrovalo rekordních 230 tisíc aut, vozový park stárne. Důvodem je, že se nové vozy vyváží a naopak se importují letité ojetiny. Dovozci využívají takzvané účelové registrace. To znamená, že auto nejprve přihlásí v Česku a pak ho obratem prodají v zahraničí.
Tuzemská prodejní síť Škody loni prodala 85 tisíc aut, jen 74 tisíc jich ale jejich majitelé zaregistrovali v Česku.
Tuzemská prodejní síť Škody loni prodala 85 tisíc aut, jen 74 tisíc jich ale jejich majitelé zaregistrovali v Česku. | Foto: Jiří Koťátko

Podle údajů v registru vozidel bylo z provozu kvůli exportu loni odhlášeno 29700 vozidel, která byla právě loni poprvé prodána jako nová. Na českých silnicích tak pobyla dny, maximálně měsíce. Vyvezeno bylo loni navíc dalších 9800 vozů z roku 2014.

Průměrné stáří vozového parku se tak dál zvyšuje a blíží se patnácti letům. Může za to i přetrvávající rozdíl cen nových aut v Česku a v západní Evropě, který ještě umocňuje slabá koruna. To zvýhodňuje vývoz, ale prodražuje dovoz aut.

Důvodem, proč se v registru objevují tisíce vozidel jen na pár hodin, jsou takzvané účelové registrace. Vůz má sice zákazníka v zahraničí, ale přesto na chvíli získá české registrační značky. Dealer tak může importérovi vůz vykázat jako prodaný českému klientovi, stejně tak importér může vykázat centrále, že plní stanované cíle. Jen vozidlo v registru se totiž objeví ve zveřejňovaných statistikách. To ale není jediný důvod, proč se to takto složitě dělá.

Problémem je, že prodejcům automobilů v západní Evropě vadí, že se tam dováží nová auta z Česka a dalších nových členských zemí Unie a jsou nabízena za citelně nižší ceny. Pokud je vůz nejprve v Česku zaregistrován do provozu, bude tak kupující až druhým majitelem. Automobilka tak například kupujícímu v Německu dává možnost volby. Buď si koupí vůz za plnou cenu a bude prvním majitelem, nebo ušetří, ale vůz bude mít záznam z Česka. Osloví tak i toho, kdo by jinak kvůli ceně odešel ke konkurenci.

U značek jako je Seat, Fiat či Ford tvoří právě tyto účelové registrace vysokou část tuzemských  prodejů.

"Dokud bude kurz koruny, jaký je, a dokud bude cenový rozdíl v případě těch větších a vybavenějších aut v našem a západoevropském ceníku v přepočtu sto i dvě stě tisíc korun, tak se to bude dít nadále," popisuje šéf zastoupení značky Seat v Česku Aleš Novák.

Že ale jde vůz vyvážet i bez registrace, ukazuje příklad Škody Auto. Její tuzemská prodejní síť loni prodala 85 tisíc aut, jen 74 tisíc jich ale jejich majitelé zaregistrovali v Česku. "Není možné zabránit zakoupení automobilu zákazníkem z jiné členské země u českého dealera, na druhou stranu to ale ani nepodporujeme," říká mluvčí Škody Auto Jozef Baláž.

Jiné automobilky, jako je třeba Hyundai, vývozu mladých vozů brání. Právě tato korejská značka ale patří mezi největší exportéry ročních vozů. Více jich vyvezla pouze Škoda a Volkswagen.

Lidé, kteří preferují mírně ojetá auta, tak mají často smůlu. Pro leasingové společnosti je jednoduší naložit vozy na kamion a prodat je v západní Evropě.

"Navíc je v západní Evropě v současné době nedostatek ojetin středního věku, stále ještě zapříčiněný propadem prodeje nových vozů z let ekonomické krize 2008-2009," vysvětluje provozní ředitel bazarů AAA Auto Petr Vaněček. I tato firma, která dříve vozy ve velkém dovážela, je nyní spíše exportuje.

Naopak do Česka se loni dovezlo 151 tisíc ojetin. Nejvíce za posledních sedm let. Polovina z nich byla starší deseti let, dvanáct procent, tedy přes osmnáct tisíc aut, je pak dokonce na silnicích přes patnáct let. Nových či maximálně ročních vozů se dovezly jen dva tisíce.

Export (první registrace 2014 a 2015) Export registrace 2014 Nová registrace 2015 Podíl exportu 2014 a 2015 na registracích Podíl exportu 2014 na exportu
Ford 7 150 573 15 432 46,30 % 8,00 %
Škoda 6 313 2 952 73 927 8,50 % 46,80 %
Volkswagen 6 163 1 118 23 754 25,90 % 18,10%
Seat 4 340 415 6 759 64,20 % 9,60 %
Audi 1 875 431 5 019 37,40 % 23,00 %
Fiat 1 793 100 3 404 52,70 % 5,60 %
Hyundai 1 563 1 013 19 688 7,90 % 64,80 %
Dacia 1 291 170 10 512 12,30 % 13,20 %
Nissan 1214 267 5 007 24,20 % 22,00 %
Peugeot 1 160 453 7 156 16,20 % 39,10%
Renault 1 024 322 8 074 12,70 % 31,40 %
Opel 962 485 8 100 11,90 % 50,40 %
BMW 875 273 5 885 14,90 % 31,20 %
Mercedes 657 355 4 822 13,60 % 54,00 %
Kia 559 244 7 602 7,40 % 43,60 %
Citroën 322 124 5 044 6,40% 38,50 %
Jeep 319 14 1 037 30,80 % 4,40 %
Suzuki 316 47 2 416 13,10 % 14,90 %
Toyota 314 158 4 361 7,20 % 50,30 %
Mini 207 13 625 33,10 % 6,30 %
 

Právě se děje

Další zprávy