Proč auta v Česku sama nevolají pomoc? Jinde to jde

Radek Pecák Radek Pecák
23. 6. 2010 13:44
Tlačítka s nápisem SOS brzy budou v autech běžné
Foto: Aktuálně.cz

Bývají umístěna na stropě automobilu vedle osvětlení kabiny nebo na palubní desce. V automobilech některých značek, zejména luxusnějších výbav se zabudovanou navigací, nejsou tlačítka pro tísňové volání zase až tak výjimečnou záležitostí. Nyní oznámila  značka Citroën, že aktivuje ve všech vozech Citroën C5 ve výbavě Exclusive vyrobených od 1.července 2010 systém Citroën eTouch.

Citroën C5 Exclusive stojí od 704 900 Kč (C5 Sedan Exclusive 1.6 THP 16V 158k), stejná služba je samozřejmě nabízena i pro verzi Tourer. Za aktivaci zákazník nic neplatí a karta by měla být funkční po celou dobu životnosti vozu. 

Tlačítko bývá v BMW na stropě vozu
Tlačítko bývá v BMW na stropě vozu | Foto: BMW

V tomto voze se jedná o dvě tlačítka umístěná na palubní desce, z nichž jedno slouží po stisknutí k volání na tísňovou linku 112 a druhé na asistenční službu v ČR. Problém je v tom, že  vozidlo by mělo umět samo zavolat záchranáře v případě vážné havárie, pokud byly aktivovány airbagy a posádka není schopna sama komunikovat.

Data z vozu zatím záchranáři přečíst neumějí

Tato služba ovšem zatím nebude v ČR  fungovat, jak potvrdil pro Aktuálně.cz mluvčí Hasičského záchranného sboru Radek Kislinger. "Sice už zbývá poměrně málo k doladění podmínek, za kterých bude systém provázán s automobily všech značek a typů, ale letos se to ještě nestihne," uvedl Kislinger.

Až bude systém funkční, obdrží záchranáři textovou zprávu, která bude obsahovat informaci o tom, kde vůz havaroval (podle souřadnic GPS), o jaký typ se jedná, ale také třeba kolik sedadel bylo v době nárazu obsazeno, kolik airbagů bylo aktivováno a tak dále. Podle toho budou moci záchranáři reagovat.

V některých zemích západní Evropy, jako je například Francie, už podle mluvčí českého zastoupení Citroënu Martiny Bedrnové bude i tato funkce v provozu.

Na správná místa se může ve zlomku sekundy odeslat velké množství z různých čidel a senzorů umístěných ve voze
Na správná místa se může ve zlomku sekundy odeslat velké množství z různých čidel a senzorů umístěných ve voze | Foto: BMW

Snadné přivolání technika

V ČR však zatím bude funkční pouze hlasová komunikace. Vůz sice po těžké havárii samočinně vytočí operátora linky 112, ale pak už se bude muset domlouvat hlasem někdo z posádky ve voze, případně ten, kdo u nehody zastaví.

Servisní tlačítko bude moci posádka využít  při poruše vozu. Pokud ho zmáčkne, obdrží technici ihned data z diagnostiky vozu, podle nichž budou moci například vyhodnotit, nakolik je porucha závažná a zda stačí na místo poslat mechanika nebo raději rovnou odtahový vůz. Technici tak budou mít k dispozici o dost lepší přehled o poruše než jim je obvykle schopen řidič říci slovy "Prostě to přestalo jet." 

V budoucnosti bude umět systém přenášet i data z virtuální servisní knížky, elektronické knihy jízd a podobně. Obdobný systém, ovšem za poplatek již nyní nabízejí i některé soukromé firmy. Ty pak dokáží vyhledat ukradení vozidlo, hlídat firmám náklady na provoz vozidla, ale zároveň i zajistit provoz systému pro tísňová volání e-call přes své dispečinky. 

Systém se nejprve řidiče zeptá, zda má opravdu volat záchranáře
Systém se nejprve řidiče zeptá, zda má opravdu volat záchranáře | Foto: BMW

Systém může zachránit tisíce životů

Jejich systém funguje i samočinně, protože obsahuje nárazové čidlo, které reaguje v případě silného nárazu. Satelitní systém odešle zprávu na Pult centrální ochrany a zároveň se automaticky naváže telefonické spojení mezi kabinou vozu a operátorem. Posádka tak může rovnou mluvit s operátorem.

Urychlené přivolání pomoci po haváriích by podle odhadů Evropské komise odhadů mohlo ročně zachránit život až 2500 lidí a skoro o šestinu snížit závažnost zranění. Dobu reakce na nehody ve městech může palubní tísňové volání snížit zhruba o 40 % a ve vesnických oblastech zhruba o 50%.    

 

Právě se děje

Další zprávy