Přichází éra vodíkových aut? Čerpat už lze i na dálnici

Radek Pecák Radek Pecák
24. 5. 2015 16:24
Německo investuje do vodíkové infrastruktury, přestože dosud tam oficiálně není v prodeji žádné takové auto.
Tankování vodíku do nádrže je stejně rychlé a jednoduché jako u klasických ropných paliv.
Tankování vodíku do nádrže je stejně rychlé a jednoduché jako u klasických ropných paliv. | Foto: Daimler

Praha - Načerpat vodík do auta nebo autobusu už lze i na dálnici. Konkrétně v Německu, kde v květnu otevřeli první vodíkovou čerpací stanici u Geiselwindu na dálnici A3 spojující Würzburg a Norimberk. V rámci konsorcia Clean Energy Partnership ji za zhruba milion eur vybudovaly společnosti Daimler, Linde a Total.

Celkově je už osmnáctou vodíkovou čerpací stanicí v Německu. Ty ostatní fungují zejména v městských aglomeracích Frankfurt nad Mohanem, Stuttgart a Mnichov., kde je využívají především vodíkové autobusy. Zatím se totiž v Německu oficiálně neprodává žádné osobní auto jezdící na  tento plyn.

Podle dosud zveřejněných plánů má být v Německu do roku 2016 investováno do rozvoje vodíkové infrastruktury 1,6 miliardy eur, jen do konce letošního roku má počet vodíkových stanic dosáhnout pěti desítek.

Foto: Toyota

Model určený do běžného prodeje má dosud jen japonská Toyota. Vůz Mirai uvede na evropské trhy letos v září, počítá se s cenou kolem 66 tisíc eur. Zatím se tento vůz nabízí v Japonsku a Kalifornii. Na pětikilogramovou zásobu stlačeného vodíku zvládne ujet více než 500 kilometrů, přičemž maximální rychlost je 179 kilometrů za hodinu. Kola vozu roztáčí elektromotor s výkonem 113 kW, který využívá energii vzniklou z vodíku v palivových článcích. Vůz neprodukuje žádné emise, z výfuků odkapává pouze čistá voda.

Na vývoji vozidel s palivovými články nyní pracují téměř všechny významné automobilky, například i Mercedes-Benz spadající do koncernu Daimler. "Nejprve je potřeba vybudovat síť čerpacích stanic a teprve pak uvádět na trh vozidla. Potom se mohou stát pro zákazníky opravdovou alternativou," říká Herbert Kohler, viceprezident skupiny pro výzkum a udržitelnost tvrdí. Mercedes-Benz testuje technologii například ve flotile upravených vozů Mercedes třídy B.

Automobilky na rozvoj vodíkové infrastuktury podle expertů tlačí i kvůli obavám ze sílící pozice americké Tesly, která se chce v Evropě masově prosadit se svými elektromobily a buduje i síť rychlodobíjecích stanic.

Automobilky na rozvoj vodíkové infrastuktury podle expertů tlačí i kvůli obavám ze sílící pozice americké Tesly, která se chce v Evropě masově prosadit se svými elektromobily a buduje i síť rychlodobíjecích stanic.

Vodík pro německé stanice dodává firma Linde. "Pro tyto účely se vyrábí ze zemního plynu a na stanice se zaváží ve svazcích lahví. Následně se stlačuje na 850 barů a skladuje ve speciálních vysokotlakých nádobách," upřesnil online deníku Aktuálně.cz Marek Peterka ze společnosti Linde Gas Česká a Slovenská republika. Cena kilogramu vodíku se nyní v Německu pohybuje kolem devíti eur.

V České republice zatím funguje jediná vodíková čerpací stanice. Je v Neratovicích a slouží pro tankování experimentálního vodíkového autobusu, který provozuje Ústav jaderného výzkumu v Řeži u Prahy.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Škola chce pomoci rodině otce, který při střelbě chránil dceru, založila veřejnou sbírku

Porubská Základní škola Ivana Sekaniny vyhlásila sbírku na pomoc rodině muže, kterého v úterý zastřelil útočník ve Fakultní nemocnici Ostrava (FNO). Muž vlastním tělem chránil svou dvanáctiletou dceru. Zavražděný muž byl jedním ze členů Spolku rodičů při ZŠ Sekaniny. Sbírka je účinná od dnešního dne, lidé mohou přispívat na účet 1012201912/5500.

Sbírkový účet založila i samotná FNO a je určen na podporu rodin obětí a zraněných. V pátek na ní bylo přes 1,4 milionu korun. Transparentní účet na pomoc pozůstalým po obětech střelby zřídila také Vysoká škola báňská-Technická univerzita Ostrava (VŠB-TUO). Studenti a zaměstnanci tam mohou posílat své příspěvky. 

Zdroj: ČTK
Další zprávy