Nechcete vozit dítě v autě proti směru jízdy? Cybex nabízí autosedačku s airbagem

Cybex Anoris T i-Size po crash testu.
Cybex Anoris T i-Size je novou sedačkou určenou pro děti od 76 do 115 cm, tedy asi od patnácti měsíců do šesti let.
Navzdory aktuálním trendům se dítě v autosedačce převáží od začátku po směru jízdy.
Navíc není upevněno pomocí pětibodového pásu, ale s využitím bezpečnostního polštáře.
Do auta se sedačka upevňuje pomocí kotevních bodů Isofix, jiná možnost není. To limituje i její případné použití na předním sedadle, které není vždy potřebnými úchyty vybaveno.
Foto: Cybex
Martin Přibyl Martin Přibyl
18. 11. 2021 6:01
Německá firma Cybex, jíž šéfuje syn českých emigrantů Martin Poš, představila svoji první autosedačku s airbagem. Slibuje s ní bezpečnost bez kompromisů v ergonomii.

V potemnělém sálu centrály firmy v německém Bayreuthu se Martin Poš stylizuje do role Steva Jobse a při své keynote prohlašuje: "Když jsem v roce 2005 zakládal Cybex, slíbil jsem si dvě věci: že vyrobím nejlepší autosedačku na světě a že postavím takovou, do níž bude možné zabudovat airbag."

Vizualizace airbagu v autosedačce Anoris T i-Size.
Vizualizace airbagu v autosedačce Anoris T i-Size. | Foto: Cybex

Za šestnáct let se toho změnilo poměrně dost, v roce 2005 platila celoevropská povinnost používat dětské autosedačky teprve dva roky, vývoj k nám za tu dobu přinesl švédský trend přepravy dětí od jednoho až do čtyř let v protisměru, ke kterému se následně přiklonila kromě Volva i většina dalších automobilek.

Důvody jsou jasné, při čelním nárazu pokračuje relativně velká hlava dítěte s velkou silou dopředu a jeho krk zatím ještě není tak silný, aby ji dokázal podržet. "Fyziologie krku malého dítěte je tak odlišná od staršího, ještě do tří let nemají krční obratle tvar sedel, ale jsou ploché," vysvětluje Lotta Jakobssonová z Volva.

Norský výrobce BeSafe dokonce tvrdí, že protisměrné autosedačky jsou čtyř- až pětkrát bezpečnější. Jakobssonová z Volva dříve pro Aktuálně.cz popisovala případy, kdy při nehodě v autě zahynuli všichni, až na dítě v protisměrné autosedačce.

"Protisměrné autosedačky jsou skvělé, bezpečné, ale jsou kompromisem," tvrdí naopak Poš. Důvody jsou podle něj dva. Tím prvním je skutečnost, že řidič na dítě nevidí, což s sebou nese obtížnou komunikaci a také horší aktivní bezpečnost. Tím druhým jsou pak nohy rostoucích capartů, které se nepohodlně krčí o opěradlo sedadla auta.

Oproti současným trendům sedí v Anorisu děti po směru jízdy.
Oproti současným trendům sedí v Anorisu děti po směru jízdy. | Foto: Cybex

"Naše zkušenost ukazuje, že čím větší jsou děti, tím rychleji mají rodiče tendenci jim sedačku otočit směrem kupředu," říká Poš. A dělají to dříve, než je to pro děti ve chvíli nárazu bezpečné. Protisměrná sedačka pak přestane fungovat správně.

Řešením má být podle zástupců Cybexu autosedačka Anoris T, kterou vybavili celotělovým airbagem. Ten má tvar písmene C nebo banánu a při nárazu se vyfoukne z bezpečnostního polštáře, s jehož pomocí je dítě připoutané do sedačky.

Anoris se vždy upevňuje do kotvicích bodů Isofix a s využitím opěrné nohy. Vždy se používá po směru a výrobce ho nechal schválit pro děti od 76 do 115 centimetrů, tedy asi od patnácti měsíců do šesti let. Vydrží tedy déle než protisměrné sedačky, které bývají homologované s novorozeneckou vložkou od narození do čtyř let.

Usazení dítěte bude překvapivě snadné, bezpečnostní polštář s airbagem je ve své podstatě součástí dvoubodového pásu, který se zapne po jedné straně sedačky. A to je vše, odpadá komplikovaná manipulace s pětibodovými pásy. Samotný bezpečnostní polštář má být stejně velký jako na již prodávaných modelech Sirona. "Takovou velikost máme vyzkoušenou a inženýři dostali při vývoji za úkol se do ní vejít," prohlašuje Poš.

Martin Poš není jen šéfem německého Cybexu ale i mateřského čínského koncernu Goodbaby.
Martin Poš není jen šéfem německého Cybexu ale i mateřského čínského koncernu Goodbaby. | Foto: Cybex

O napájení elektroniky se stará baterie pod dvířky ve spodní části autosedačky. Měla by vydržet po dobu používání u "jednoho dítěte", tedy několik let.

Cybex sice není prvním výrobcem autosedaček, který nabízí airbag, již pár let prodává konkurenční Maxi Cosi model Axissfix Air. To je sedačka, která se má zprvu, cca do dvou let, používat proti směru jízdy a následně se má otočit po směru. Airbag se v jejím případě vyfukuje z horní části pětibodových pásů. Nezávislý test autoklubu ADAC ji hodnotí dobře, ale i stejný výrobce podle odborníků nabízí bezpečnější výhradně protisměrné sedačky.

Cybex Anoris T slibuje, že jeho novinka bude srovnatelná nebo lepší než jeho vlastní protisměrné sedačky z řady Sirona. Airbag podle inženýrů ochrání všechny zranitelné části dětského těla - pokryje hlavu, krk, břicho i horní část stehen. Díky tomu nemá docházet k odlišnému zrychlení hlavy a hrudníku, které by jinak způsobilo velké přetížení slaboučkého a zranitelného krku dítěte. "Je to, jako byste dítě při nárazu obklopili pěnou," popisuje Poš.

Systém vyžaduje pro svou správnou činnost šest až sedm senzorů, sedačka musí sama poznat kritické zpomalení a s ním i náraz. Návrh potřebného tlaku, s jakým se airbag nafukuje, načasování a obecně řídícího algoritmu byl velice komplikovaný.

Po usazení se dítě zajistí pomocí dvoubodového pásu. Manipulace je snazší než s pětibodovým, který se používá běžně..
Po usazení se dítě zajistí pomocí dvoubodového pásu. Manipulace je snazší než s pětibodovým, který se používá běžně.. | Foto: Cybex

S řídicím systémem pomáhal i Jiří Spour, jehož firma Happygo vyvíjela elektrokočárek s funkcí houpání. Cybex ji v minulosti koupil a stejnou funkci dnes nabízí ve svém modelu e-Priam.

Srovnatelná bezpečnost s protisměrnými sedačkami byla pro Poše klíčová. "Během vývoje jsme si řekli, že nemáme jinou šanci, jak uspět na trhu, než když dosáhneme stejných nebo lepších hodnot než protisměrné autosedačky," říká.

Teď ale schopnosti revoluční novinky, která s doporučenou cenou 17 590 korun patří k těm nejdražším na trhu, bude muset ověřit ještě nezávislý test. Uvidíme, kdy nový Anoris zařadí do svého srovnání uznávaný autoklub ADAC.

Podívejte se na záběry z crash testu autosedačky Anoris:

Video: Cybex
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 54 minutami

Nejvyšší soud zamítl dovolání dědičky rodu Walderode, usiluje o navrácení majetku

Nejvyšší soud v restituční kauze Walderode dovolání dědičky rodu kvůli možnosti navrácení majetku zamítl, uvedl starosta Turnova Tomáš Hocke (Nezávislý blok). Turnov je účastníkem řízení. Rod usiluje o vrácení majetku od roku 1992, zatím neúspěšně. Nárok uplatňuje vdova po Karlovi des Fours Walderode Johanna Kammerlanderová.

S podrobným odůvodněním rozhodnutí Nejvyššího soudu zatím neměl starosta Turnova čas se seznámit, i tak ale jeho verdikt nepovažuje za definitivní uzavření této restituční kauzy. "Předpokládám, že se (Kammerlanderová) obrátí k Ústavnímu soudu," dodal Hocke.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Výdaje na bydlení stouply poprvé za poslední dekádu víc než příjmy, uvedli statistici

Výdaje na bydlení se loni domácnostem poprvé za posledních deset let zvedly rychleji než jejich čisté příjmy. V průměru se zvýšily o 10,4 procenta. Průměrná domácnost loni na jaře utratila měsíčně za bydlení 6820 korun, tedy asi 15 procent své čisté částky. Zatímco lidé ve vlastním domě či bytě vydali asi 12 procent čistého příjmu, lidé v nájmu 28 procent. Za růstem celkových výdajů na bydlení bylo hlavně zdražení energií. Výsledky na tiskové konferenci ve čtvrtek zveřejnil Český statistický úřad.

Statistici mapují životní podmínky domácností každý rok na jaře. Loni se ptali 11 500 domácností. Do výdajových položek za bydlení zahrnuli nájemné či úhradu za užívání bytu, plyn, elektřinu, ústřední vytápění, teplou vodu, vodné a stočné, paliva i služby.

Zdroj: ČTK
Další zprávy