Přes 800 koní: Nejsilnější Lamborghini všech dob je hybridem bez baterií

Foto: Jan Matoušek
Martin Přibyl Martin Přibyl
11. 9. 2019 14:20
Italská automobilka představuje na veletrhu ve Frankfurtu svůj nejnovější limitovaný model. Celkem vznikne jen 63 kusů hybridního typu Sián, který je nejsilnějším vozem v historii značky. Na rozdíl od takové Toyoty Prius ale nebude mít Lamborghini baterii. Jako první auto na světě ji nahradí superkapacitorem.
V interiéru Siánu postaveného pro IAA jsou i díly vytištěné na 3D tiskárně
V interiéru Siánu postaveného pro IAA jsou i díly vytištěné na 3D tiskárně | Foto: Lamborghini

Podle Lamborghini je to pohled do budoucnosti. Sián, což v boloňském nářečí znamená blesk, kombinuje atmosférický vidlicový dvanáctiválec o výkonu 577 kilowattů s 25kilowattovým elektromotorem. 

Nízkonapěťový, 48V motůrek má odvážně tvarovanému supersportu pomoci při parkování a couvání. Důležitější ale je asistence při sešlápnutí plynu. Okamžitě dostupný točivý moment elektromotoru zlepšuje odezvu a drobná výkonová asistence znamená celkových 602 kilowattů, tedy 819 koní. Výsledkem je nejsilnější dvanáctiválec v historii značky se zuřícím býkem ve znaku.

Na hybridním systému by ani nebylo nic moc nového, podobný pomocný elektromotor dnes používá kdekdo. Novinkou v případě Lamborghini je ale to, že auto nemá Li-Ion baterii k ukládání elektrické energie. Místo toho používá superkondenzátor (také superkapacitor), tedy kondenzátor s řádově vyšší kapacitou než běžné elektrolytické kondenzátory.

Výhod je několik. Předně superkapacitor pojme stejné množství energie jako třikrát těžší baterie. Navzdory tomu, že je Sián hybrid, poměr hmotnosti a výkonu je lepší než u starších konvenčních dvanáctiválců. Může za to i rozsáhlé použití exotických lehkých materiálů. Auto zrychlí z nuly na sto za 2,8 vteřiny a jede až 350 kilometrů za hodinu.

Další předností je kromě vysoké výdrže i to, že se kondenzátor rychle vybije a nabije. Plnou zásobu energie tak podle Lamborghini máte mít k dispozici při každém zabrzdění a při akceleraci pak máte vždy dost šťávy na plnou pomoc elektromotoru. To má o deset procent zlepšit pružnost auta, a ve vyšších rychlostech dokonce ještě výrazněji: zrychlení ze 70 na 120 km/h zabere o 1,2 vteřiny, resp. 20 procent méně než u Aventadoru SVJ, který má "jen" 560kW dvanáctiválec.

Kromě intenzivnější akcelerace elektromotor také vyhlazuje změny převodů a zamezuje nepříjemnému cukání při řazení.

Kondenzátory používají ve svých KERS jednotkách i vozy Formule 1. Pro klasické elektromobily nebo plug-in hybridy se ale úplně nehodí. Mají nízkou energetickou hustotu a energii nedokážou dodávat po dlouhou dobu.

Sián vznikne jen v počtu 63 kusů a všechny jsou již prodané. O ceně výrobce snad raději ani nemluví. Novopečení majitelé si auta budou moci speciálně upravit ve spolupráci s designéry Lamborghini tak, aby vůz přesně odpovídal jejich osobnosti. "63 lidí na světě bude mít to privilegium nevlastnit jen nejrychlejší, ale i naprosto unikátní Lamborghini," říká šéf designu značky Mitja Borkert.

Kus, který vidíte na obrázcích, vznikl speciálně pro autosalon ve Frankfurtu a v jeho zelenozlaté barvě jsou kousky zlata. Uvnitř jsou pak díly vytištěné na 3D tiskárně.

 

Právě se děje

před 5 minutami

Český řidič kamionu zemřel na německé dálnici, když narazil do kolony aut

Při nehodě na dálnici v německém Sasku-Anhaltsku zahynul český řidič kamionu, který zřejmě kvůli nepozornosti naboural do kolony stojících vozidel. Informoval o tom deník Leipziger Volkszeitung. Neštěstí se stalo v pondělí odpoledne na dálničním úseku mezi Halle a Lipskem poblíž města Merseburg. Čtyřiatřicetiletý řidič zůstal po nárazu do stojícího kamionu zaklíněný v kabině a na místě podlehl svým zraněním. Podle policie zatím není zřejmé, zda řidiče přemohla únava nebo nehodu způsobila chvilková nepozornost.

Zdroj: ČTK
Další zprávy