Přes 800 koní: Nejsilnější Lamborghini všech dob je hybridem bez baterií

Foto: Jan Matoušek
Martin Přibyl Martin Přibyl
11. 9. 2019 14:20
Italská automobilka představuje na veletrhu ve Frankfurtu svůj nejnovější limitovaný model. Celkem vznikne jen 63 kusů hybridního typu Sián, který je nejsilnějším vozem v historii značky. Na rozdíl od takové Toyoty Prius ale nebude mít Lamborghini baterii. Jako první auto na světě ji nahradí superkapacitorem.
V interiéru Siánu postaveného pro IAA jsou i díly vytištěné na 3D tiskárně
V interiéru Siánu postaveného pro IAA jsou i díly vytištěné na 3D tiskárně | Foto: Lamborghini

Podle Lamborghini je to pohled do budoucnosti. Sián, což v boloňském nářečí znamená blesk, kombinuje atmosférický vidlicový dvanáctiválec o výkonu 577 kilowattů s 25kilowattovým elektromotorem. 

Nízkonapěťový, 48V motůrek má odvážně tvarovanému supersportu pomoci při parkování a couvání. Důležitější ale je asistence při sešlápnutí plynu. Okamžitě dostupný točivý moment elektromotoru zlepšuje odezvu a drobná výkonová asistence znamená celkových 602 kilowattů, tedy 819 koní. Výsledkem je nejsilnější dvanáctiválec v historii značky se zuřícím býkem ve znaku.

Na hybridním systému by ani nebylo nic moc nového, podobný pomocný elektromotor dnes používá kdekdo. Novinkou v případě Lamborghini je ale to, že auto nemá Li-Ion baterii k ukládání elektrické energie. Místo toho používá superkondenzátor (také superkapacitor), tedy kondenzátor s řádově vyšší kapacitou než běžné elektrolytické kondenzátory.

Výhod je několik. Předně superkapacitor pojme stejné množství energie jako třikrát těžší baterie. Navzdory tomu, že je Sián hybrid, poměr hmotnosti a výkonu je lepší než u starších konvenčních dvanáctiválců. Může za to i rozsáhlé použití exotických lehkých materiálů. Auto zrychlí z nuly na sto za 2,8 vteřiny a jede až 350 kilometrů za hodinu.

Další předností je kromě vysoké výdrže i to, že se kondenzátor rychle vybije a nabije. Plnou zásobu energie tak podle Lamborghini máte mít k dispozici při každém zabrzdění a při akceleraci pak máte vždy dost šťávy na plnou pomoc elektromotoru. To má o deset procent zlepšit pružnost auta, a ve vyšších rychlostech dokonce ještě výrazněji: zrychlení ze 70 na 120 km/h zabere o 1,2 vteřiny, resp. 20 procent méně než u Aventadoru SVJ, který má "jen" 560kW dvanáctiválec.

Kromě intenzivnější akcelerace elektromotor také vyhlazuje změny převodů a zamezuje nepříjemnému cukání při řazení.

Kondenzátory používají ve svých KERS jednotkách i vozy Formule 1. Pro klasické elektromobily nebo plug-in hybridy se ale úplně nehodí. Mají nízkou energetickou hustotu a energii nedokážou dodávat po dlouhou dobu.

Sián vznikne jen v počtu 63 kusů a všechny jsou již prodané. O ceně výrobce snad raději ani nemluví. Novopečení majitelé si auta budou moci speciálně upravit ve spolupráci s designéry Lamborghini tak, aby vůz přesně odpovídal jejich osobnosti. "63 lidí na světě bude mít to privilegium nevlastnit jen nejrychlejší, ale i naprosto unikátní Lamborghini," říká šéf designu značky Mitja Borkert.

Kus, který vidíte na obrázcích, vznikl speciálně pro autosalon ve Frankfurtu a v jeho zelenozlaté barvě jsou kousky zlata. Uvnitř jsou pak díly vytištěné na 3D tiskárně.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 56 minutami

Nemocnici Královské Vinohrady nově povede dermatolog Arenberger

Novým ředitelem Fakultní nemocnice Královské Vinohrady v Praze byl jmenován dermatolog Petr Arenberger, uvedla Česká televize. Do funkce Arenbergera jmenoval ministr zdravotnictví Adam Vojtěch na základě tendru, kterého se účastnilo celkem osm lidí. Arenberger je nyní ve vinohradské nemocnici přednostou dermatovenerologické kliniky. Dosavadní ředitel Robert Grill odejde z funkce ke konci září na vlastní žádost kvůli blížícímu se důchodovému věku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy