Před půlstoletím se sovětští komunisté dohodli s Italy. Jejich Fiat 124 pak vyráběli až do roku 1988

ČTK Radek Pecák ČTK, Radek Pecák
15. 8. 2016 9:41
Původní pojmenování vozu bylo odvozeno od pohoří, které leží nedaleko výrobního závodu. Ve své době byl výrobní závod v Togliatti jedním z nejmodernějších na světě.
Fiat 124 byl automobil s klasickou koncepcí, tedy s motorem vpředu a poháněnými zadními koly.
Fiat 124 byl automobil s klasickou koncepcí, tedy s motorem vpředu a poháněnými zadními koly. | Foto: Fiat

Přesně před 50 lety, 15. srpna roku 1966, se začala psát historie dnes nejvýznamnější automobilky na území tehdejšího Sovětského svazu. V současné době nese nástupnická firma jméno AvtoVaz.

Smlouva na licenční výrobu vozu Fiat 124, kterou 15. srpna 1966 podepsala moskevská vláda s turínskou automobilkou, se stala faktickým krokem k motorizaci Sovětského svazu.

Vůz byl oblíbený rovněž v České republice, kde se nabízel v síti Mototechny.
Vůz byl oblíbený rovněž v České republice, kde se nabízel v síti Mototechny. | Foto: Fiat

Události po podpisu smlouvy nabraly poměrně rychlý spád. O týden později bylo vybráno místo na stavbu závodu, což byl původní Stavropol na řece Volze. V té době již ale nesl dva roky jméno italského komunistického politika Togliattiho.

Vlastní stavba pak začala v polovině září, tedy měsíc po podpisu smlouvy. Auta na trh začala továrna, která v té době na délku měřila dva kilometry a na šířku půl kilometru, dodávat v dubnu roku 1970. 

Od originálu se auta s označením VAZ 2101, zpočátku nazývané Žiguli podle nedalekého pohoří, navenek moc nelišila, byla ale přizpůsobena sovětským podmínkám.

Svého italského předchůdce, který byl vyhlášen evropským Autem roku 1966, přitom tento model přežil o celých 14 let, vyrábět se přestal teprve v roce 1988. A jeho lehce modernější deriváty vyjížděly z výrobních pásů ještě další čtvrtstoletí.

Poslední z aut, která nezapřela původ v polovině 60. let včetně motoru vpředu a pohonu zadních kol, byl kombík Lada 2104, vyráběný až do září 2012.

V současné době jsou majoritními vlastníky firmy automobilky Nissan a Renault. V nabídce mají řadu nových modelů, včetně SUV. Do České republiky se ale momentálně nedodávají. 

 

Právě se děje

před 6 hodinami

Lille ukončilo letitou nadvládu PSG v Superpoháru

Fotbalisté Lille ukončili letitou nadvládu Paris St. Germain ve francouzském Superpoháru. V dnešním utkání hraném v Tel Avivu zvítězil mistrovský celek 1:0 brankou portugalského záložníka Xeky ze závěru prvního poločasu.

Paris St. Germain vyhrál předchozích osm ročníků Superpoháru včetně toho předchozího, který se kvůli pandemii koronaviru hrál až letos v lednu. Pařížané v minulé sezoně po třech letech nevyhráli ligu, ale uspěli alespoň v domácím poháru po vítězství 2:0 nad Monakem.

O Superpohár hráli svěřenci Mauricia Pochettina bez hvězdného Kyliana Mbappého. V posledních 20 minutách si odbyl soutěžní premiéru po příchodu z Liverpoolu kapitán nizozemské reprezentace Georginio Wijnaldum.

Francouzský fotbalový Superpohár v Tel Avivu:

Lille - Paris St. Germain 1:0 (1:0)

Branka: 45. Xeka.

Lille vyhrálo Superpohár poprvé v historii a ukončilo osm ročníků trvající nadvládu PSG.

před 7 hodinami

Nevládní organizace zachránily za poslední den ze Středozemního moře 500 migrantů

Lodě nevládních organizací v neděli poskytly pomoc a přijaly na palubu zhruba 500 migrantů, které vylovily ve střední části Středozemního moře, mezi Libyí, Tuniskem, Itálií a Maltou. Oznámila to francouzská organizace SOS Méditerranée. Její loď v sobotu zachránila dalších 200 osob a na palubě má v současnosti na 550 migrantů, uvedla agentura AFP.

Nejvýznamnější zásah byl v noci na neděli nedaleko libyjských břehů. "Záchranná akce v mezinárodních vodách byla velice nebezpečná, velké plavidlo postavené ze dřeva s více než 400 osobami na palubě začalo nabírat vodu," uvedla francouzská organizace. Záchranné akce se účastnily i lodě Sea Watch 3 a Nadir německých organizací Sea Watch a ResQship. Při dalším zásahu nedaleko Malty loď Ocean Viking přijala na palubu dalších 100 migrantů.

Za posledních 48 hodin lodě zachránily zhruba 700 migrantů, kterým poskytly základní pomoc.

Podle Úřadu vysokého komisaře OSN pro uprchlíky z Afriky do Evropy připlulo letos dosud po Středozemním moři zhruba 45 000 lidí. To je výrazně více než za stejné období v loňském roce. Více než polovina tohoto počtu připadá na trasu z Libye a Tuniska do Itálie a na Maltu. S růstem pokusů dostat se do Evropské unie se ale zvyšuje i počet úmrtí na moři. Mezinárodní organizace pro migraci uvedla, že v první polovině letošního roku zemřelo ve Středozemním moři přes 1100 migrantů, což je také více než vloni.

Zdroj: ČTK
Další zprávy