Praga se vrací na běžné silnice s hypersportem za miliony. Vyrobí jich jen 89

Praga Bohema je novým českým hypersportem.
Foto: Praga
ČTK Jan Matoušek ČTK, Jan Matoušek
24. 11. 2022 13:54
Česká značka Praga uvede ve druhé polovině příštího roku na trh nový hypersportovní automobil pod názvem Bohema. Vůz s výkonem 515 kW bude stát 1,28 milionu eur (zhruba 30 milionů korun) bez daně. Limitovaná edice 89 aut vznikne ve výrobní hale týmu Kresta Racing, který založil bývalý závodník rallye Roman Kresta.

V první polovině roku 2023 má být Bohema, na jejímž vývoji se podílel mimo jiné také bývalý jezdec formule 1 a současný závodník v zámořské sérii IndyCar Romain Grosjean, představena ve své finální sériové specifikaci. V současné době firma přijímá objednávky a jedná s potenciálními prodejními partnery v zemích, jako jsou Austrálie, Německo, Hongkong, Japonsko, Jihoafrická republika, Španělsko, Tchaj-wan, Spojené arabské emiráty, USA a Velká Británie, kde už Praga pro vůz získala plnou silniční způsobilost.

Jedním z cílů dvousedadlové Pragy Bohema, jejíž hmotnost nemá přesáhnout 982 kilogramů i s provozními kapalinami (monokok a karoserie jsou stejně jako řada dílů interiéru z lehkého karbonu), je zajíždět na okruhu na silničních pneumatikách Pirelli srovnatelné časy na kolo jako závodní speciály třídy GT3 na závodních pneumatikách. Současně chce ale nabídnout dostatečný komfort a praktičnost při vyjížďkách na silnici. Auto pak vychází z prototypu R1R představeného v roce 2015.

Pohonná jednotka, umístěná přímo za monokokem, je odvozená z 3,8litrového šestiválce se dvěma turbodmychadly původně určeného pro Nissan GT-R, který má mimo jiné vysokou spolehlivost a potenciál pro zvyšování výkonu až na úroveň tisíce koní. Praga Bohema má nabídnout 515 kW, tedy 700 koní, a točivý moment 725 Nm. Nejvyšší rychlost bude 305 km/h. Zážitek z jízdy má podpořit závodní poloautomatická převodovka, aerodynamiku pak značka ladila v tunelu jednoho z týmů formule 1.

V příštím roce Praga vyrobí prvních deset kusů Bohemy. Ve stejném roce česká značka otevře své nové zastoupení v Anglii, kde budou mít zákazníci možnost si vůz naspecifikovat. V dalších čtyřech letech pak bude ručně vyrobeno vždy kolem 20 kusů hypersportů, což novým majitelům podle firmy zajistí dostatečnou exkluzivitu. Celkem vznikne 89 kusů Bohemy, což odkazuje na 89. výročí od vítězství Pragy v závodě 1000 mil československých.

Každému zákazníkovi bude vůz předán přímo na okruhu prostřednictvím týmu testovacích jezdců, kteří se postarají o dostatečné obeznámení zákazníka se všemi informacemi kolem vozu a jeho chováním jak na okruhu, tak na silnici, dodává firma.

Obnovená značka Praga je známá především jako výrobce motokár. Každoročně vyrobí až 7000 motokárových podvozků, což z ní dělá jednoho z nejúspěšnějších výrobců motokár na světě. Její další projekt, závodní vůz Praga R1, se v posledních letech stává oblíbeným závodním vozem ve Velké Británii, Evropě a Severní Americe. S Alešem Lopraisem za volantem a jeho týmem se Praga účastní také rallye Dakar.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 hodinami

Zemřel fotograf František Dostál, proslul souborem Letní lidé z říční plovárny

Ve věku 84 let zemřel toto pondělí fotograf František Dostál, dokumentarista a reportér, který zachycoval absurditu všedního dne i neobyčejných setkání. Informovala o tom jeho partnerka Alena Vykulilová. Dostálovým nejslavnějším souborem je kolekce Letní lidé, který vytvořil mezi roky 1968 až 1990 ve Zlenicích na řece Sázavě. Dokumentoval v něm přes dvě desítky let rekreace obyčejných lidí na říční plovárně.

František Dostál se narodil roku 1938 v pražských Vršovicích, které se také staly jeho prvotní inspirací. Fotit začal v 60. letech, publikoval v řadě periodik. Námětem jeho tvorby byli především lidé pražských ulic a posázavští trampové, k nimž sám patřil. Pro jeho dílo byl typický jemný humor, často těžící z absurdních setkání nesourodých prvků na jednom obrazu.

Přestože se Dostál fotografii věnoval výhradně jako amatér, patří se svými více než 20 knižními tituly, bezpočtem novinových a magazínových ilustrací i bezmála 70 výstavami k nejpublikovanějším českým fotografům.

Studoval na průmyslové škole strojnické v letech 1953 až 1957, kde se poprvé seznámil s fotografií. V mládí byl aktivním sportovcem. Jako dorostenec se stal držitelem československého rekordu ve sprinterské štafetě a skákal do výšky. Téměř do důchodu pracoval jako konstruktér obráběcích strojů ve firmě Škoda Plzeň se sídlem v Praze.

Za výstavní aktivitu se stal členem mnoha fotoklubů - v Argentině, Brazílii, Jugoslávii, Německu, Polsku, Velké Británii, získal řadu čestných titulů a více než stovku ocenění. Roku 2008 obdržel cenu ministerstva kultury za celoživotní přínos amatérské fotografii.

Zdroj: ČTK
Další zprávy