Pozor na smyk přetíženého přívěsu!

Michal Karat
11. 4. 2012 9:00
Při nakládání přívěsného vozíku dbejte na povolené zatížení i rozložení nákladu
Foto: ADAC

Česko je přívěsovou velmocí, takže to znají jak čeští chalupáři, tak třeba ti, kdo staví dům: Co se nevejde do auta, vejde se na přívěsný vozík. Místo drahé autodopravy stavebního materiálu, nebo potřeb nezbytně nutných na zahrádce nebo chatě, se za auto připojí vozík a jede se. Málokdo si ale při nakládání uvědomí, jak je důležité respektovat alespoň základní zásady bezpečnosti.

Přetížení je nebezpečné

V první řadě by neměl být vozík přetížen. V dokumentaci i na samotném vozíku je vyznačeno, jak těžký náklad je možné ve vozíku umístit. Německý autoklud ADAC uskutečnil několik testů, které prokázaly, že už malé přetížení přívěsného vozíku vede i při dodržení dovolené rychlosti 80 km/h k nehodě, případně k prodloužení brzdné dráhy.

Kdo naloží do přívěsného vozíku o 30 kilogramů víc, než dovoluje výrobce, může očekávat prodloužení brzdné dráhy o dva metry. Přitom se může stát, že se vozík začne smýkat ze strany na stranu a dostane se do kontaktu se zádí automobilu.

Rovnoměrně rozložit a upevnit

Do kategorie nebezpečných chyb se řadí i nerovnoměrné rozložení hmotnosti. Pokud je náklad umístěn příliš vpředu, dochází k velkému zatížení zadní nápravy a k odlehčení té přední. Naopak pokud těžký náklad zůstává v přívěsu vzadu, dochází k odlehčení zadní nápravy a změně chování auta za jízdy. Už při rychlosti 80 km/h se ani automobil vybavený stabilizačním systémem nedokáže s tak naloženým přívěsem za jízdy vyrovnat.

Náklad na vozíku je podle ADAC nezbytné bezpečně upevnit, aby za jízdy nedošlo ke změně rozložení hmotnosti nákladu.

Přetížení přívěsu není jen nebezpečné, ale může přijít i pěkně draho. V Německu můžete například počítat s pokutou v řádu desítek až stovek euro.
 

 

Právě se děje

Další zprávy