Povinné lékařské prohlídky u řidičů-seniorů jsou v Česku moc mírné, míní odborníci i někteří lékaři

Eva Srpová Eva Srpová
9. 12. 2016 12:09
V Česku platí, že každý řidič-amatér usedající na motorku nebo za volant se musí podrobit první pravidelné lékařské prohlídce před dovršením 65 let věku, druhé v 68 letech a poté na ni chodit každé dva roky. Přitom v řadě států EU jsou podmínky prohlídek tvrdší než u nás. Že by kontroly měly být už dříve a hlavně přísnější, si myslí i někteří lékaři.
První prohlídku má řidič- senior absolvovat těsně před dovršením 65. narozenin. Někteří lékaři si myslí, že je to příliš pozdě.
První prohlídku má řidič- senior absolvovat těsně před dovršením 65. narozenin. Někteří lékaři si myslí, že je to příliš pozdě. | Foto: iStock

Zdravotní stav řidičů se podepisuje na tom, jak řídí. Nakolik případné zdravotní problémy zvýší pravděpodobnost dopravní nehody, zjišťoval tým spjatý s evropským projektem ElderSafe. Z výsledků vyšlo zjištění, o kolik procent řada chorob zvyšuje riziko havárie:

spánková apnoe – o 271 %
schizofrenie – o 101 %
alkoholismus – o 100 %
epilepsie – o 84 %
psychiatrická onemocnění – o 72 %
deprese – o 67 %
diabetes mellitus – o 56 %
demence – o 45 %
cerebrovaskulární onemocnění – o 35 %
kardiovaskulární nemoci – o 23 %
problémy se sluchem – o 19 %
problémy s motorikou – o 17 %

Aby se včas odhalily zdravotní problémy, které mohou vést k nehodám za volantem, jsou řidiči povinni chodit na pravidelné zdravotní prohlídky. Jenže první taková prohlídka je v Česku stanovena pro řidiče nejdříve šest měsíců před dovršením 65. narozenin či v jejich den, stejné pravidlo platí pro druhou prohlídku, která je povinná o tři roky později, tedy v 68 letech věku. Poté řidiči musí chodit na pravidelnou prohlídku každé dva roky. Pro řidiče z povolání a učitele autoškol platí přísnější režim.

Čas od času se rozpoutá diskuse, zda není pro řidiče v seniorském věku nastaven příliš přísný metr. „Provádění pravidelných lékařských prohlídek u starších osob je namístě. Pravděpodobnost, že mohou trpět některou z výše uvedených nebezpečných chorob, je vyšší než u řidičů mladých či ve středním věku. Ostatně v řadě států Evropské unie mají pro řidiče amatéry nastaven daleko náročnější režim,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Právě Tým silniční bezpečnosti sestavil žebříček, jak často musí řidiči-amatéři chodit na pravidelné lékařské prohlídky v ostatních státech EU:

Estonsko
Lékařská prohlídka do 65 let každých 10 let, nad 65 let každých 5 let.
Maďarsko
Lékařská prohlídka do 40 let každých 10 let, do 60 let každých 5 let, do 70 let věku každé 3 roky a nad 70 let každé 2 roky.
Itálie
Lékařské prohlídka do 50 let věku každých 10 let, do 70 let každých 5 let a nad 70 let každé 3 roky.
Litva
Do 55 let věku každých 10 let, od 56 do 70 let každých 5 let, do 80 let každé 2 roky, u osob starších každý rok.
Lotyšsko
Do 65 let každých 10 let, nad 65 let každé 3 roky.
Lucembursko
Při dosažení věku 50, 60 a 70 let. U starších osob každé 3 roky, od 80 let věku každoročně.
Španělsko
Požadují lékařské i dopravně-psychologické vyšetření u osob do 65 let věku každých 10 let, u starších každých 5 let.

Většina států tedy zavedla pravidlo, kdy se na prohlídku chodí jednou za deset let i v mladším věku. Takový systém by u nás uvítal například i praktický lékař z Liberce Libor Maryško: „Často se stává, že u lidí nad 50 let se začnou objevovat nová onemocnění různého druhu. Pokud nechodí na pravidelné prohlídky ke svému praktickému lékaři, tyto nemoci se u nich včas neodhalí a tito lidé pak za volantem představují riziko nejen pro sebe, ale zejména pro ostatní. První prohlídka u řidičů až v 65 letech mi proto přijde příliš pozdě. U profesionálních řidičů je samozřejmostí, že po delší nemoci si musí obnovit lékařský posudek. To by podle mě mělo platit i u řidičů-amatérů.“

Podobný názor má například i profesor neurologie a vedoucí Poradny pro poruchy kognitivních funkcí MUDr. Jakub Hort, Ph.D., z FN Motol, který se specializuje na léčbu demence: „Domnívám se, že vyšetření by mělo být prováděno optimálně cestou dopravních psychologů. Ti by však měli mít nějaká jednotná pravidla a neměli by být příliš benevolentní. Často se totiž setkáváme s pacienty, kterým řízení již nedoporučujeme, i když oni krátce předtím absolvovali testy jinde a na jejich základě řidičský průkaz dále vlastní.“

 

Právě se děje

před 10 minutami

Kvalifikací v Ruce prošla trojice českých skokan. Sakala spadl

Trojnásobné zastoupení budou mít čeští skokani na lyžích v druhém závodu sezony Světového poháru ve finské Ruce. Po neúspěšné kvalifikaci minulý týden ve Wisle si dnes na severu Evropy postup do závodu zajistili Čestmír Kožíšek, Viktor Polášek a Vojtěch Štursa.

Kožíšek obsadil výkonem 112,5 metru 20. místo, Polášek doletěl o půl metru dál, bodově mu to ale stačilo na umístění o sedm příček níž. Štursa proklouzl do postupové padesátky s výkonem 96,5 m jako poslední. Neuspěl Filip Sakala, který neustál doskok a po pádu skončil šedesátý.

Kvalifikaci ovládl Polák Dawid Kubacki, jenž výkonem 135,5 metru předvedl nejdelší skok dne. Vítěz úvodního závodu SP ve Wisle Němec Markus Eisenbichler byl šestý.

Zdroj: ČTK
před 47 minutami

Cyklista Karel Vacek bude jezdit za bývalou stáj Kreuzigera

Český cyklista Karel Vacek bude od příští sezony oblékat dres elitního týmu WorldTour Qhubeka ASSOS. Dvacetiletý nadějný jezdec v jihoafrické stáji, která do letoška závodila pod názvem NTT, vystřídá krajana Romana Kreuzigera. Ten naopak zamířil do druhodivizního týmu Gazprom-RusVelo.

Vackovo angažmá dnes potvrdilo vedení týmu. Spolu s ním přišli i osmadvacetiletý Polák Lukasz Wišniowski a o čtyři roky mladší Američan Sean Bennett.

Vacek, jenž v roce 2019 působil v týmu Hagens-Axeon a letos jezdil za italskou stáj Colpack Ballan, si posun mezi elitu nemohl vynachválit. "Jsem nadšený, že mohou být součástí týmu Qhubeka ASSOS, je to úžasné. Těším se, že se pro příští sezonu dostanu do co nejlepší formy," uvedl na týmovém webu.

"Mým největším snem je samozřejmě Tour de France nebo jiný ze závodů Grand Tours, dosáhnout tam jednou na dobrý výsledek v celkovém pořadí. To je můj kariérní cíl, ale teď jsem rád a vděčný, že jsem se stal součástí skvělého týmu," dodal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy