Potřebujete zničit auto? Snadná pomoc, parkujte v trávě. Pozor, rezavějí i ta moderní

Martin Frei Martin Frei
23. 9. 2019 11:07
Myslíte si, že dnešní auta nerezavějí? Velký omyl! Jen si toho nevšimnete, dokud se nepodíváte zespoda. K narušení jejich křehké ochrany stačí málo, zejména když některé špatné návyky každodenně opakujete několik let. Třeba parkování v trávě.
Foto: Martin Frei

Nic už není jako v dětství. Tráva suchá, sněhu málo a po ulicích nejezdí skoro žádná zajímavá auta. Natož auta zrezivělá. Pamatujete? Žigulíky, stodvacítky, i Favorit uměl zjara půvabně vykvést.

Dnes už podobných výjevů moc neuvidíme. Passaty z přelomu 80. a 90. let na rez v podstatě dojezdily.
Dnes už podobných výjevů moc neuvidíme. Passaty z přelomu 80. a 90. let na rez v podstatě dojezdily. | Foto: iStock

Od příchodu Fabie nebo Peugeotu 206 se zdá, jako by nás život o tohle zpestření připravil. Protikorozní ochrana karoserií se značně zlepšila. Jenže na ulici auta nevidíme zespoda. Lakovaná krása dnes opravdu vydrží dost, ale dole je to horší.

Kvalita ochranných vrstev podlahy, dutin nosníků karoserie i pomocných rámů podvozku se mezi automobily značně liší podle kategorie, ceny, značky a někdy - i když ne stoprocentně - i podle země původu.

Dříve obecně a trochu zjednodušeně platilo, že francouzské a dražší německé značky měly protikorozní ochranu výbornou, ostatní evropští hráči průměrnou a Japonci spíš slabší. Realita po hospodářské krizi je rozhodně přehlednější: pod stále drsnějším tlakem na výrobní náklady šetří všichni.

Tak u řady aut nacházíme podlahy ošetřené ochranným nástřikem jen na několika málo místech, zatímco na jiných je soli a odletujícímu kamenní vystavený pouze nalakovaný plech. Pomocné rámy podvozku napadá rez nejprve ve svarech, odkud se šíří i do "masa" materiálu. Podobně jsou na tom další svařovaná místa uložená na vozidel hodně nízko, jako lemy blatníků.

Že i dnešním autům prodlouží dodatečné ochranné nástřiky život, potvrzuje fakt, že je v Německu či Rakousku nabízí leckterý autorizovaný servis, převážně u japonských značek. V Čechách se tomu stále věnují nejčastěji specializované firmy.

Často napadeným místem jsou "kapsy" v podlaze před zadními koly
Často napadeným místem jsou "kapsy" v podlaze před zadními koly | Foto: Martin Frei

Ale vůbec nejjednodušší, co můžete pro životnost karoserie udělat, je vybrat správné místo na parkování. "Nejlépe zespoda vypadají auta ze sídliště," překvapuje jednoduchá zkušenost autoklempíře Vladimíra Trendla ze středočeského Mratína.

Garážování dnes ve velkých městech vůbec nebývá dostupné, vozidla ustájená na suchém asfaltu však vypadají lépe než při vesnickém parkování na trávě před domem či za bránou zahrady. Všechna voda musí ze spodku vozu stéct a vlhké nečistoty vyschnout.

V trávě se stane pravý opak. "Ze stébel se vlhkost přirozeně odpařuje směrem vzhůru. To je poslední, co karoserie potřebuje. Voda se vysráží v dutinách skeletu, pronikne pod plastové kryty a ve spojení s nečistotami a solí zachycenou za jízdy začne tiše pracovat," dodává Trendl.

Nežádoucím jevům přitom sami mohutně pomůžeme hned v prvních minutách po příjezdu. Teplo sálající z rozpáleného výfuku totiž přesun vláhy z trávy do útrob karoserie mnohonásobně zrychlí.

Ochranný nátěr chrání jen výstupky nosníků. Podlaha mezi nimi už se pokrývá nezdravými pupínky.
Ochranný nátěr chrání jen výstupky nosníků. Podlaha mezi nimi už se pokrývá nezdravými pupínky. | Foto: Martin Frei

Pár snímků z klempířské praxe Vladimíra Trendla mluví za vše. "Už na podlaze tříletých vozů najdeme nenápadné šedé puntíky, podobný souvislý povlak uvidíme podél housenkových svarů. To je počáteční stadium koroze," ukazuje zkušený specialista, který se kromě ochranných nástřiků věnuje i renovaci veteránů.

Po pěti letech už nezdravý povlak nabírá rezatě hnědou barvu a bývá těžší ho ze všech míst karoserie dostat. "Konečná to ještě není, ale proč tomu zbytečně pomáhat," zní jednoduchá otázka, se kterou nezbývá než souhlasit.

Odpověď je stejně jednoduchá. Máte-li možnost, dejte přednost parkování na suchém asfaltovém, betonovém nebo alespoň štěrkovém povrchu. Podlaha i díly podvozku se vám za to odmění.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Wellens vybojoval na Vueltě první etapový triumf, dál vede Roglič

Pátou etapu cyklistické Vuelty vyhrál Belgičan Tim Wellens ze stáje Lotto-Soudal. Čtvrtý dojel obhájce prvenství Primož Roglič (Jumbo-Visma) ze Slovinska a nadále vévodí celkovému pořadí. Jan Hirt (CCC) byl se ztrátou více než čtyř minut jednasedmdesátý, Zdeněk Štybar (Deceuninck-Quick Step) obsadil 107. místo s mankem téměř 13 minut.

Po páteční rovině přišla na řadu již čtvrtá kopcovitá etapa v programu náročného úvodního týdne. Po takřka 185 kilometrech na trase Huesca - Sabiňánigo se rozhodovalo mezi trojicí závodníků, která se zformovala přibližně 70 kilometrů před cílem a dotáhla svůj únik až k obsazení pódia.

V závěru měl při dojezdu v těžkém stoupání do cíle nejvíc sil devětadvacetiletý Wellens. Udolal Francouze Guillaumea Martina (Cofidis) a dočkal se etapového vavřínu při prvním startu na Vueltě. Na Grand Tours slavil dvakrát také na Giru d'Italia. Třetí byl Nizozemec Thyman Arensman (Sunweb), který ale z boje o etapový primát odpadl již několik desítek metrů před cílem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy