Poslední slovo má jezdec, říká šéf Škoda motorsport

Radek Pecák Radek Pecák
4. 6. 2010 0:00
Šéf motorsportu Škoda říká:
Foto: Škoda - auto

Tým lidí, kteří jsou začleněni do oddělení motorsportu automobilky Škoda, má v současné době právo na trochu pýchy. Už ve druhé sezoně, kterou absolvuje na světových i domácích tratích rally jejich závodní speciál Škoda Fabia S 2000, totiž slýchají ze všech stran hlasy, že se jim podařilo stvořit auto, které lze minimálně srovnávat s legenádrní Škodou 130 RS. V těchto dnech se navíc  pokoušejí sbírku úspěchů ještě rozmnožit na tratích Rally Sardinie.

Michal Hrabánek má ve své kanceláři hodně pohárů
Michal Hrabánek má ve své kanceláři hodně pohárů | Foto: Radek Pecák

Ani šéf oddělení Michal Hrabánek neměl před odjezdem na tento podnik  důvod k nespokojenosti.

A.cz: Kolik vlastně fabií S2000 již spatřilo světlo světa?

Pokud dobře počítám, tak jich bylo 23 plus další vozy, které si odkoupili zájemci od našeho týmu jako použité. Takže celkem něco přes třicet.

A.cz: Kolik mají taková auta odježděno, když je prodáváte?

Zpravidla je prodáváme po absolvování tří soutěží.

A.cz: Jak velké je v současné době oddělení motorsportu a kolik lidí se v něm vystřídalo?

Základ týmu se zrodil v roce 2007, od roku 2008 začaly testy. To znamená, že to již jsme museli mít mechaniky, jezdce... V současné době tým čítý 35 lidí. Z toho je část kmenových zaměstnanců, část si najímáme pro konkrétní činnosti a období. V určitých obdobích pak tým čítá až 60 lidí.

A.cz: Jezdci jsou vašimi zaměstnanci nebo jsou také najatí?

Jsou smluvně vázáni na absolvování určitého počtu soutěží a testů a dalších například marketingových akcí.

A.cz: Jak jsou placeni? Záleží na tom, jakého výsledku v dané soutěži dosáhnou?

Mají zaručenu fixní částku a za dobré výsledky pak jsou přidělovány bonusy.

A.cz: Jak vlastně vypadá příprava na soutěž. Jak dlouho dopředu musí být na místě auto, kdy do dějiště cestují posádky, kdy mechanici a další členové týmu?

To je různé. Záleží na tom, zda je soutěž v Evropě nebo v zámoří, zda se jedná o dvou či třídenní podnik. Celou organizaci má na starosti manažer týmu. V Evropě je na organizaci poměrně jednoduchá belgická Ipres Rally, naopak velmi složité je Monte Carlo. Obvykle je to tak, že zhruba deset dní před začátkem soutěže v Evropě odjíždí na místo kamion a většina týmu odlétá přibližně pět dní. Samozřejmě včetně jezdců. Ty pak čeká na místě test vozu, seznamovací jízdy a další povinnosti.

A.cz: V čem vlastně absolvují jezdci seznamovací jízdy. Ve fabiích?

Ne, mají k dispozici octavie scout s turbodiselevoým motorem.

A.cz: Kolik lidí se během soutěže stará o jeden závodní vůz?

Je to pět mechaniků na každý vůz. Nad nimi je šéfmechanik, dále pak šéftechnik, který je jakousi spojkou mezi mechaniky a inženýry. Ti jsou dva - jeden pro motor a druhý pro elektroniku. Jejich šéfem je inženýr vozu, který je současně podovozkovým specialistou a nad všemi těmito lidmi u obou aut je pak hlavní inženýr.

A.cz: Kdo má hlavní slovo ohledně nastavení vozu, výběru pneumatik a podobně. Hlavní inženýr nebo jezdec?

Poslední slovo má pilot. Může se například stát, že se mu doporuči nějaké nastavení či pneumatiky, ale on se s takovým vozem necítí dobře, takže si rozhodne on. 

A.cz: Dokáží vaši jezdci - Kopecký a Hanninen - jak se říká takzvaně cítit vůz, aby si dokázali jednoznačně říci, co v danou chvíli potřebují změnit například v nastavení podvozku,

Myslím si, že ty doby, kdy se auto přizpůsobovalo hlavně podle pocitů jezdce jsou dávno pryč. Dnes je to tak, že se něco připraví na základě zkušeností z minulých let, z jiných podobných soutěží, na základě testování na podobných tratích a tak dále a jezdec si pak jen ověří, zda mu to skutečně vyhovuje.

A.cz: Má tým k dsipozici například vlastního meteorologa, aby se mohl správně rozhodnout ohledně nasazení pneumatik?

Ne, sice spolupracujeme s meteorologem, ale na místo soutěže ho nevozíme. Tam také máme k dispozici předpovědi od organizačního týmu.

Fabie S2000 musí být natolik spolehlivá, aby vydržela i takového podmínky
Fabie S2000 musí být natolik spolehlivá, aby vydržela i takového podmínky | Foto: Škoda auto

A.cz: Kolik je vlastně třeba pneumatik na jednu soutěž?¨

Pokud má soutěž 4 sekce a žádnou gumu neprorazíme, tak v ideálním případě 16. Jsou ale soutěže, právě jako je Monte carlo, kde je to mnohem více.

A.cz:  A benzin, jakoul má Fabia S 2000 spotřebu?

Na rychlostní vložce je to mezi 40-50 litry na sto kilometrů, na přejezdech samozřejmě méně.

A.cz: Jak dlouho vydrží motor? 

Tisíc kilometrů. tedy závodních. Po jejich abslovování se dělá takzvaná malá repase, po absolvování dvou tísíc velká.

A.cz: Jak dlouho ještě budou vaše fabie jezdit s dvoulitrovým atmosférickým motorem?

Určitě ještě letošní a příští sezonu. O další budoucnosti se moc neví.  

A.cz: Kdy poprvé uvidí diváci v tuzemsku novou evoluci Fabie S 2000. Tedy tu s faceliftovanou přídí a s širším rozchodem? 

Předpokládám, že to bude již zanedlouho na některé z domácích soutěží.

A.cz: Fabie S 2000 je pro soukromé jezdce přece jen poněkud drahé auto. Nepočítáte s tím, že byste nabídli něco levnějšího - třeba jen s pohonem předních kol?

Takový projekt sice existuje, ale nevyšel z motorsportu Škoda. Přišly s tím nějaké soukromé subjekty a v současné době se zjišťují možnosti vzájemné spolupráce.

 

Právě se děje

Další zprávy