Poslední BMW ze staré školy? Kupé řady 2 má pohon zadních kol a nestojí ani milion

Nová generace BMW řady 2 s karoserií kupé dostala klasické ledvinky a pohon zadních kol.
Ta má pod kapotou přeplňovaný benzinový šestiválec o výkonu 275 kW.
Kabina se od dalších nových BMW designově příliš neodlišuje.
Foto: BMW
Jan Matoušek Jan Matoušek
8. 7. 2021 17:03
Kompaktních kupé s pohonem zadních kol a cenou do milionu korun povážlivě ubývá. Jedním z posledních mohykánů je BMW řady 2, které se aktuálně představuje v nové generaci. Ta si, na rozdíl třeba od čtyřdveřové řady 2 Gran Coupé, zachovala pohon zadních kol a pod kapotou je možné zvolit i benzinový šestiválec.

BMW jako by novou řadou 2 říkalo, že ještě nezapomnělo dělat kompaktní auta přinášející pověstnou radost z jízdy. Zatímco u řady 1 tak, k nevoli mnohých fanoušků, přešlo z pohonu zadních na pohon předních kol, kupé řady 2 si platformu s poháněnou zadní nápravou zachovalo. Hmotnost vozu by navíc měla být rozložena téměř ideálně v poměru 50 : 50, k tomu se podle mnichovského výrobce přidává širší rozchod kol nebo karoserie s mezigeneračně až o 12 procent větší torzní tuhostí.

Platforma nové generace kompaktního kupé vychází z komponentů větší řady 3 a 4, i proto má na rozdíl od dalších kompaktních sourozenců na základě UKL poháněná zadní kola. Přední náprava nového kupé dostala dvě spodní ramena a svislou tlumicí a pružicí vzpěru, vzadu je potom pětiprvkové zavěšení. Standardem jsou i progresivní tlumiče, mezi příplatky nechybí třeba sportovní M podvozek. Motor je uložen vpředu podélně, přičemž vybírat je možné mezi čtyřmi a šesti válci.

Základní verze 220i má přeplňovaný dvoulitrový benzinový čtyřválec o výkonu 135 kW s točivým momentem 300 Nm. Z 0 na 100 km/h s ním auto zrychluje za 7,5 vteřiny a jede nejvýše 236 km/h. Základní motor je, stejně jako všechny další jednotky, spojený s osmistupňovým automatem. A přestože auto na trh vstoupí až počátkem roku 2022, české zastoupení již zveřejnilo jeho ceny. Základní verze 220i stojí 958 100 korun - další zadokolky s podobným výkonem, karoserií kupé a cenou do milionu budete hledat jen těžko.

Druhou čtyřválcovou verzí je turbodiesel 220d s výkonem 140 kW a točivým momentem 400 Nm. Ten akceleruje za 6,9 vteřiny a snižovat spotřebu mu pomáhá 48V mildhybridní ústrojí. I proto tak průměrná spotřeba jen těsně převyšuje hranici pěti litrů na 100 km. Tato verze stojí 1,04 milionu korun.

Vrcholem nabídky je přeplňovaný třílitrový benzinový šestiválec ukrytý pod kapotou verze M240i xDrive. Jak již název napovídá, auto má poháněná všechna kola, byť s upřednostňováním zadní nápravy (pokud není čtyřkolka potřeba, je síla posílána jen dozadu). Maximální výkon 275 kW a točivý moment 500 Nm stačí ke zrychlení na 100 km/h za 4,3 vteřiny a nejvyšší rychlost 250 km/h.

Součástí výbavy jsou sportovnější podvozek, zadní diferenciál nebo lepší brzdy. I tato varianta má českou cenu, stojí 1 405 300 korun, přičemž zájemce si může doobjednat třeba adaptivní podvozek s elektronicky řízenými tlumiči nebo specifické sportovní pneumatiky.

V létě 2022 pak BMW slibuje uvedení silnějšího benzinového čtyřválce 230i s výkonem 180 kW. A očekáván je také příchod vůbec nejvýkonnějšího modelu a dost možná posledního nehybridního BMW M - verze M2 s třílitrovým benzinovým šestiválcem, který by měl podle BMW Blogu pokořit hranici 330 kW. Po vzoru M3 a M4 by měla existovat volba mezi šestistupňovou manuální a osmistupňovou automatickou převodovkou.

Vnější design nového kupé je možná méně kontroverzní, než by se dalo po velkých ledvinkách u řady 4 nebo celkovém ztvárnění elektrického SUV iX očekávat. Ledvinky jsou klasické a nikterak velké, doplňují je hlavní diodové (za příplatek i adaptivní s neoslňujícím asistentem dálkových světel) světlomety. Klasikou se stala u kupé BMW delší přední kapota v kombinaci s krátkými převisy. Skupinová zatmavená světla jsou podobně jako vpředu diodová. Kola mají standardně 17 palců, verze M240i má 19palcové ráfky a mezi příplatky jsou ještě o palec větší disky.

S délkou 4537 mm a rozvorem náprav o délce 2741 mm auto mezigeneračně narostlo, je také širší a nižší. A pokud by to někoho u sportovního kupé zajímalo, zavazadelník pojme 390 litrů. Kabina jako taková svým designem příliš nevybočuje z konceptu dalších nových BMW. Standardní 8,8palcový centrální dotykový displej doplňuje 5,1palcová obrazovka mezi budíky, vyšší úrovní je 10,25palcový centrální displej v kombinaci s 12,3palcovými budíky.

Nechybí možnost dodatečného dokupování některých funkcí, integrace Apple CarPlay a Android Auto nebo navigace. Mezi další volitelné prvky BMW řadí třeba audio Harman Kardon se 16 reproduktory, průhledový displej s promítáním na čelní sklo nebo díly z katalogu M Performance Parts - a to jak interiérové, tak exteriérové.

Premiéru oslaví nové BMW řady 2 na Festivalu rychlosti v anglickém Goodwoodu, ukáže se i v září na mnichovském autosalonu, který poprvé nahradí tradiční podzimní výstavu ve Frankfurtu. Do prodeje, jak už bylo řečeno, zamíří kupé začátkem roku 2022.

 

Právě se děje

Další zprávy