Tesla má na kahánku? Elektrické Porsche Taycan je absurdně rychlé a dojede daleko

Porsche Taycan oslavilo premiéru mimo jiné u Niagarských vodopádů.
Porsche odhodilo plachtu z modelu Taycan.
Ten je prvním čistým elektromobilem v nabídce značky.
Svým designem odkazuje na stávající nabídku, především pak typ 911.
Podobně jako v případě modelu Panamera jde o čtyřdveřové kupé.
Foto: Porsche
Jan Matoušek Jan Matoušek
5. 9. 2019 11:08
Porsche a elektromobil. Ještě před pár lety se toto spojení zdálo absurdní, teď se však stává realitou. Vedle benzinových a plug-in hybridních modelů tak bude v nabídce značky i model Taycan. První a určitě ne poslední elektrické auto německého výrobce. Čtyřdveřové kupé láká především na špičkovou techniku, která se v některých případech ve světě silničních automobilů objevuje vůbec poprvé.

Na počátku budou k dispozici dvě verze Porsche Taycan, které si i přes typ pohonu neodpouštějí jistou nomenklaturní kontroverzi. Jmenují se totiž Turbo a Turbo S, a to přesto, že přeplňování z logických důvodů nemají. V obou případech jde nicméně o čtyřdveřové kupé se dvěma elektromotory. Každou nápravu pohání jeden, to znamená mimo jiné i pohon všech kol.

Porsche Taycan v číslech

Taycan Turbo

Rozměry (d/š/v): 4963/1966/1381 mm
Rozvor: 2900 mm
Kufr: 81 + 366 l
Maximální výkon: 500 kW
Točivý moment: 850 Nm
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 3,2 s
Zrychlení z 0 na 200 km/h: 10,6 s
Max. rychlost: 260 km/h
Spotřeba: 26 kWh/100 km
Dojezd: 450 km

Taycan Turbo S

Rozměry (d/š/v): 4963/1966/1378 mm
Rozvor: 2900 mm
Kufr: 81 + 366 l
Maximální výkon: 560 kW
Točivý moment: 1015 Nm
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 2,8 s
Zrychlení z 0 na 200 km/h: 9,8 s
Max. rychlost: 260 km/h
Spotřeba: 26,9 kWh/100 km
Dojezd: 412 km

Slabší varianta Turbo má celkem 460 kW a 850 Nm. Maximální hodnota výkonu však díky funkci overboost a systému Launch Control dokáže vystoupat až na 500 kW. Silnější provedení Turbo S má sice také 460 kW, jenže maximálně nabízí 560 kW. Stoupl také točivý moment, a to na 1015 Nm.

Nelze se tak divit, že právě Taycan Turbo S akceleruje z 0 na 100 km/h za 2,8 vteřiny a z 0 na 200 km/h za 9,8 vteřiny. A to přitom váží 2295 kg. Taycan Turbo, který je o 10 kg těžší, je logicky pomalejší, i když akceleraci na 100 km/h za 3,2 vteřiny a na 200 km/h za 10,6 vteřiny lze stěží nazývat pomalou. Maximální rychlost je u obou variant 260 km/h.

Pro čistě srovnávací účely jsme zvolili Teslu Model S ve verzi Performance, která z 0 na 100 km/h akceleruje ještě o dvě desetiny sekundy rychleji než Porsche. A například plug-in hybridní Panamera Turbo S E-Hybrid z vlastní stáje, která má 500 kW a váží zhruba stejně jako Taycan, akceleruje na 100 km/h za 3,4 sekundy. Má ale vyšší maximální rychlost.

Zpátky však k Taycanu, protože ten má na poměry elektromobilů jednu zvláštnost. Do zadní nápravy je zabudovaná dvourychlostní převodovka, což není obvyklé. Její instalaci zdůvodňuje automobilka tím, že na první rychlostní stupeň má auto lepší akceleraci z místa a na druhý zajišťuje hospodárnost a výkonovou rezervu. Elektromotor vpředu je spojen s konvenční jednostupňovou převodovkou.

Druhou technickou inovací je využívání systémového napětí 800 V místo klasické poloviny. Taycan je tak prvním elektromobilem, co tuto skutečnost zvládá, v reálném světě to potom znamená především rychlejší dobíjení. Akumulátor má kapacitu 93,4 kWh a stačí k dojezdu maximálně 450 km u verze Turbo a 412 km u verze Turbo S.

Výhoda vyššího systémového napětí spočívá v tom, že na stejnosměrné rychlonabíječce je možné 100 km dostat do baterií za asi pět minut. Vzhledem k tomu, že Taycan má maximální nabíjecí výkon 270 kW, bude možné tuto hodnotu teoreticky dosáhnout i v Česku na připravované stanici patřící k síti Ionity. Ta vzniká v Berouně na dálnici D5 směrem do Prahy a maximální nabíjecí výkon tam bude 350 kW.

Při ideálních podmínkách, dle slov automobilky, bude z 5 na 80 procent kapacity baterie možné dosáhnout za 22,5 minuty. Nabíjet lze i z domácí stanice se střídavým proudem a výkonem až 11 kW. Tam ale bude doba podstatně delší.

Porsche rovněž uvádí, že až zhruba 90 procent veškerého brzdění obstarají elektromotory bez asistence hydraulických brzd. Systém rekuperace vozu má výkon až 265 kW, což je více než u konkurenčních elektromobilů. Vedle toho nabízí Taycan také vzduchové odpružení nebo volič jízdních režimů s pěti možnostmi nastavení.

Vnější vzhled vozu výrazně odkazuje na další modely značky. Například zadní část se podobá nové 911, vpředu nechybí typicky vyboulené blatníky. Důležitá je aerodynamika, protože Taycan má koeficient odporu vzduchu na úrovni 0,22.

V kabině, kam jsme mohli nahlédnout již před týdnem, je možné najít až pět obrazovek. Vedle zakřiveného displeje místo budíků a dvou displejů ve středové části palubní desky jsou to ještě volitelné obrazovky před spolujezdcem a vzadu, která slouží k nastavování čtyřzónové klimatizace. Praktickou stránku věci zastupují dva zavazadlové prostory - vpředu s objemem 81 litrů a vzadu s objemem 366 litrů.

Kdo by měl o Porsche Taycan zájem, může na vůz složit objednávku. V Německu startuje verze Turbo na 152 136 eurech (v přepočtu asi 3,93 milionu korun) a Turbo S na 185 456 eurech (v přepočtu asi 4,79 milionu korun). Již zmíněná Tesla Model S Performance přitom začíná na 102 700 eurech (v přepočtu asi 2,65 milionu korun).

Porsche rovněž zveřejnilo další elektrické plány. Ještě do konce roku se objeví méně výkonné a pravděpodobně i levnější verze Taycanu, koncem příštího roku přijede kombi Taycan Cross Turismo.

Příští rok se ukáže Taycan s karoserií kombi.
Příští rok se ukáže Taycan s karoserií kombi. | Foto: Porsche

Za zmínku jistě stojí světová premiéra Taycanu, která proběhla najednou u solární elektrárny v Neuhardenbergu kousek od Berlína, u Niagarských vodopádů a na větrné farmě na ostrově Pingtan asi 150 km od čínského města Fu-čou. Všechna tři místa symbolizují typy obnovitelných zdrojů energie. V Evropě jde o sluneční energii, v Severní Americe o vodní energii a v Asii o větrnou energii.

 

Právě se děje

Další zprávy