Souboj displejů: Tesle stačí jeden, první elektrické Porsche jich bude mít hned pět

Kabina elektrického Taycanu má svým designem odkazovat na původní Porsche 911.
Přístrojový štít je inspirovaný původní 911 z roku 1963, je ovšem také plně digitální.
Před spolujezdcem bude možné zvolit si další dotykový displej.
Ten tak doplní centrální obrazovku na středové konzoli a druhou na středovém tunelu.
Ačkoliv jde o elektromobil, Porsche chce kabinu Taycanu udělat co možná nejsportovnější.
Foto: Porsche
Jan Matoušek Jan Matoušek
29. 8. 2019 14:50
Analogovým rádiím a klasickým tlačítkům v nových autech nejspíše definitivně odzvonilo. Vyjma zcela nejlevnějších vozů má dnes téměř každé auto dotykovou obrazovkou pro nastavování prakticky všech funkcí. Ke zdánlivé dokonalosti toto rozhraní dotáhly před několika lety Audi nebo Tesla. Německého koncernového kolegu se teď snaží napodobit Porsche, které chystanému elektromobilu Taycan nadělilo dokonce dotykovou obrazovku pro spolujezdce.

Mezi automobily nejde o úplnou novinku. Stačí vzpomenout na některá aktuální Ferrari včetně třeba nového typu F8 Tributo. Italská automobilka má mezi příplatky sedmipalcový dotykový displej před sedačkou spolujezdce, který umožňuje sledování aktuální rychlosti, cesty anebo ovládání hudebního přehrávače.

Jaké funkce či jak velká je obrazovka před spolujezdcem u Porsche Taycan, zatím nevíme. Automobilka se zmiňuje jen, že jde v její nabídce o úplnou novinku, přes kterou bude možné ovládat funkce auta bez rozptylování řidiče. Už na první pohled by ale obrazovka měla být větší než u Ferrari a dle dostupných obrázků bude mít i rozdělené menu, takže půjde sledovat více věcí najednou.

Obrazovka před spolujezdcem je ale u chystaného elektrického čtyřdveřového kupé zajímavá ještě z jednoho pohledu. Porsche totiž zcela odbouralo klasická tlačítka. Vyjma několika ovladačů na volantu a pod ním se vše nastavuje elektronicky. "Tradiční mechanicky ovládané výdechy ventilace patří minulosti," píše dále německá značka v tiskové zprávě představující kabinu nového modelu.

Rekord na Nordschleife

Porsche Taycan v uplynulých dnech neukázalo jen interiér, ale také zvládlo zajet čas na kultovní Severní smyčce Nürburgringu. Okruh dlouhý 20,6 km zajel pilot Lars Kern s předsériovým autem za 7 minut a 42 sekund. To je nový rekord pro čtyřdveřové elektrické sportovní vozy. Mimo to zvládl Taycan také ujet za 24 hodin 3425 kilometrů na italském okruhu Nardó. Vzdálenost je to přibližně stejná jako z italské tratě do norského města Trondheim. Porsche uvádí, že teploty během testu dosahovaly až 42 stupňů a rychlost se pohybovala mezi 195 a 215 km/h. Elektromobil za 24 hodin zastavil jen kvůli rychlonabíjení a změně řidiče. Celkem se jich střídalo za volantem šest.

I taková zdánlivá drobnost se tak bude ovládat, stejně jako třeba klimatizace, přes dotykovou obrazovku, konkrétně přes menší s úhlopříčkou 8,4 palce a haptickou odezvou a rozpoznáváním rukopisu. Ta je umístěna téměř na středovém tunelu a doplňuje tak větší 10,9palcový displej ve vrchní části středové konzole. Vedle dotyku bude možné funkce nastavovat i hlasem. Systém se aktivuje větou "Hej Porsche". To připomíná stejnou funkci u německého konkurenta s trojcípou hvězdou.

Stejné rozložení palubní desky jako Taycan mimo jiné používají i automobily Audi, které byly v tomto směru s americkou Teslou mezi průkopníky celodotykového ovládání.

Připomeňme, že například Tesla Model 3 nemá ani konvenční přístrojovou desku. Jedním prvkem, který narušuje jednolitost kabiny, je tak centrální obrazovka, svou velikostí připomínající klasický monitor notebooku.

Ostatně ani Porsche Taycan nebude mít přístrojový štít v klasickém slova smyslu. Jeho pozici zastoupí 16,8palcová zakřivená obrazovka s několika režimy zobrazení. Standardní má tři virtuální budíky, uprostřed však nebude otáčkoměr, ale ukazatel síly pohonného ústrojí. Vedle toho bude možné zvolit i zobrazení navigace do centrálního budíku nebo přes většinu obrazovky, respektive režim se zobrazením jen těch nejzákladnějších informací.

Přístrojový štít v detailu.
Přístrojový štít v detailu. | Foto: Porsche

Po stranách přístrojového štítu jsou dvě dotykové plochy - na jedné straně se ovládají světla, na druhé podvozek. Přístrojová deska je tak širší než volant, což podle automobilky odkazuje na původní 911 z roku 1963. Ostatně ikonickým modelem se designéři inspirovali při celkovém návrhu interiéru. Pozorný člověk si pak jistě všimne počtu kilometrů na jednom z přístrojů. 1963 odkazuje na rok uvedení první 911.

Analogové jsou naopak stále stopky, na nichž svítí čas 9:11. Opět jeden z odkazů na nejslavnější Porsche. Také volant zůstává volantem, přičemž vybírat půjde dokonce ze dvou variant. Základní verze může dostat barvené detaily, příplatkový sportovní volant GT pak má třeba kruhový ovladač pro výběr jízdních režimů.

Porsche upozorňuje i na možnosti individualizace. Chybět tak nebude čtyřzónová automatická klimatizace s 5,9palcovou obrazovkou pro zadní sedadla. Celkem jich Taycan tedy může mít pět. Samozřejmostí jsou dekory ze dřeva, karbonu, hliníku nebo látky.

K dispozici pak bude nejen kožené čalounění, ale i interiér zcela bez kůže. Tu nahradí čalounění mikrovláknem s recyklovanými polyesterovými vlákny. Koberečky jsou pro změnu z recyklovaných vláken pocházejících mimo jiné z rybářských sítí.

Porsche Taycan se poprvé ukáže 4. září, veřejnost jej uvidí nejdříve na autosalonu ve Frankfurtu. Ten bude návštěvníkům přístupný od 14. do 22. září.

Připomeňme, že elektrické Porsche dostane několik výkonových verzí. První přitom přijede nejsilnější čtyřkolka, která má nabídnout zrychlení z 0 na 100 km/h pod 3,5 vteřiny. K dispozici budou i dvě velikosti baterie, Porsche už dříve uvedlo, že Taycan bude schopný ujet až 500 km na jedno nabití.

Navíc půjde o první silniční elektromobil pracující se systémovým napětím 800 V snižujícím hmotnost i dobu nabíjení a zajišťujícím stabilní výkon. Stejné řešení se objevilo už na palubě závodního modelu 919 Hybrid, které třikrát vyhrálo 24hodinovku Le Mans.

Bez zajímavosti není, že se u elektrického Porsche objeví i česká stopa. Chudeřická firma AGC totiž vyrábí pro německý model pevné zadní sklo. To je podle představitelů firmy nejmenším autosklem, které Severočeši za poslední dobu vyrobili. Stejný výrobce přitom spolupracoval s Porsche už v minulosti.

 

Právě se děje

Další zprávy