Vratislavice - Výročí 140 let, které uplynuly od narození světoznámého konstruktéra Ferdinanda Porscheho, si ode dneška po celý nadcházející víkend připomínají členové Porsche Classic Clubu ČR.
Souběžně s touto akcí tuzemská automobilka Škoda zahajuje rekonstrukci vratislavického rodného domku Ferdinanda Porscheho. Dům je již několik let v jejím vlastnictví a již za rok v něm má být dokončena expozice připomínající významné inženýry a průmyslníky české historie, dějiny automobilismu a samozřejmě i samotnou osobnost zakladatele značky Porsche.
V současné době má Ferdinand Porsche ve svém rodném městě pouze pamětní desku na sídle své rodiny. Přitom ještě na podzim roku 2014 byly u vjezdů do obce umístěny informační tabule s textem: "Vítají vás Vratislavice - rodiště Ferdinanda Porscheho." Rovněž zde v areálu kulturního centra existoval památník s expozicí historických i současných vozů Porsche.
Pak ale místní lidé, kterým vadilo, že se dostatečně neinformuje o nacistické minulosti Ferdinanda Porscheho, na sklonku loňského roku dosáhli toho, že informační tabule zmizely a na skleněné stěny památníku byly dopsány informace o činnosti konstruktéra ve fašistickém Německu. Zřejmě v reakci na tyto události pak oficiální muzeum značky Porsche ze Stuttgartu odvezlo z Vratislavi zapůjčené exponáty a nové již nenabídlo.
I když historici připouštějí, že hlavní těžiště činnosti Ferdinanda Porscheho spočívalo především v konstruování automobilů a jejich součástí, přesto by se podle nich nemělo zapomenout na nacistickou minulost této osobnosti.
"Ferdinand Porsche ale nebyl jediným technickým géniem, vědcem či průmyslníkem, jenž se dal vědomě do služeb nacismu nebo chytře využíval kontakty s nacistickými představiteli k rozvoji svého podnikání či technických nápadů," řekl Aktuálně.cz již dříve Ivo Pejčoch z Vojenského historického ústavu. Tím nejznámějším byl raketový konstruktér Wernher von Braun.
Ferdinand Porsche se svého československého občanství zřekl až v roce 1935, tedy ve svých 60 letech. I předtím ale většinou působil ve Vídni nebo v Německu.
Do příchodu nacismu stihl kromě dalších věcí zkonstruovat elektromobil Porsche-Lohner, první hybridní vůz v dějinách, závodní Mercedes-Benz SSK a rovněž připravoval lidový vůz, později známý jako Volkswagen Brouk. V tomto případě se ale poněkud více, než bylo povoleno, inspiroval dílem jiného slavného česko-německého konstruktéra kopřivnické Tatry Hanse Ledwinky, který vytvořil prototyp označený jako V 570.
Za války pak Porsche pro hitlerovské Německo vymýšlel těžké tanky a další vojenskou techniku, za což ho pak Spojenci vsadili do vězení. Velký podíl na šíření slávy jeho jména tak má jeho syn Ferry, který po druhé světové válce fakticky přetvořil konstrukční kancelář svého otce na skutečného výrobce sportovních aut.
Ferdinand Porsche zemřel v lednu roku 1951. Bylo mu 75 let.