Elektrická raketa Porsche do terénu. Kombi Taycan Cross Turismo zdolá okruh i pole

Porsche Taycan Cross Turismo by se nemělo zaleknout ani lehčího terénu.
Porsche představilo druhou variantu elektrického modelu Taycan - kombi Cross Turismo.
Je určený až pro tři kola a i s ním by mělo bez problémů jít otevírat víko pátých dveří.
Přední partie jsou ale v zásadě stejné jako u limuzíny, které se loni prodalo přes 20 tisíc kusů.
Třeba v Norsku by měl podle zástupců značky tvořit až 70 procent prodejů celé modelové řady.
Foto: Porsche
Jan Matoušek Jan Matoušek
4. 3. 2021 16:30
Už při uvedení elektrické limuzíny Taycan lákalo Porsche na praktičtější variantu s karoserií kombi a ambicemi překonat alespoň lehký terén. Verze Cross Turismo se teď stává realitou a německá automobilka si od něj slibuje další navýšení prodejů svého prvního elektromobilu. Limuzíny se přitom loni prodalo přes 20 tisíc kusů.

"Taycan Cross Turismo je pro mě takový automobilový ekvivalent švýcarského armádního nože. A to nejen proto, že jsme jeho koncept představili před třemi roky v Ženevě," popisuje auto viceprezident řady Taycan Stefan Weckbach. "Nový model má stejně nekompromisní dynamiku a jízdní vlastnosti jako klasický Taycan, zároveň je ale prostornější a nepotřebuje jen zpevněné silnice k tomu, aby se pohyboval rychle a komfortně," pokračuje.

Tato charakteristika definuje asi nejvýstižněji, kde se Taycan Cross Turismo od klasické limuzíny odlišuje nejvíce. S 4974 mm je celkově delší, rozvor náprav z této hodnoty ale ukrajuje prakticky stejných 2904 mm. Nejvíce prostoru navíc, 47 mm, má auto nad hlavami cestujících vzadu. Nepřekvapí tak, že je s 1409 nebo 1412 mm podle verze výrazně vyšší než jeho sourozenec.

Linie střechy se navíc nesvažuje tak rychle, naopak je po vzoru Panamery Sport Turismo mnohem více přímá a zakončená pevným spoilerem. To se projevuje na aerodynamice s koeficientem odporu vzduchu Cd na úrovni 0,26 i pod víkem pátých dveří. V základu má kufr 446 litrů, po sklopení zadních sedadel je ale k dispozici 1212 litrů (provedení Turbo a Turbo S mají o kousek méně). Použitím elektrického pohonu pak ještě vznikl 84litrový prostor pod přední kapotou.

A poznámka o zpevněných silnicích? Porsche samotné označuje svou novinku jako CUV, tedy Cross Utility Vehicle. Pokud byste chtěli najít nějaký ekvivalent, je to tak trochu Scout ze Stuttgartu. Tomu odpovídají i některé vizuální prvky, včetně černého obložení podběhů, které dodávají robustnost.

Všechny varianty mají prostřednictvím dvou elektromotorů, jednoho na každé nápravě, pohon všech kol, adaptivní vzduchový podvozek a možnost zvýšit, třeba při pohybu na polních cestách, světlou výšku o nejvýše 30 mm ve speciálním jízdním režimu Gravel pro nezpevněné cesty. Ten funguje do 120 km/h, pak světlá výška o 10 mm klesne. Standardně tak kombi sedí o 20 mm výše než limuzína.

Komu by to nestačilo, nabízí Porsche ještě volitelný balíček Off-Road Design, který má světlou výšku o 30 mm zvýšenou automaticky a nabízí také několik designových doplňků nebo kompas na palubní desce.

Na výběr budou celkem čtyři různé varianty. Základní Taycan 4 má výkon 280 kW, s funkcí overboost krátkodobě zvýšený na 350 kW. Taycan 4S má 360 a s funkcí overboost 420 kW, model Turbo nabízí 460, respektive 500 kW a konečně vrcholné provedení Turbo S má 460 kW s krátkodobou možností zvýšit výkon na 560 kW. Z limuzíny kombíku zůstalo použití dvoustupňové převodovky na zadní nápravě s kratším prvním stupněm pro lepší akceleraci a delším druhým stupněm pro větší hospodárnost.

Dynamicky jde podobně jako u limuzíny o špičku své kategorie. I nejslabší provedení umí z 0 na 100 km/h zrychlit za 5,1 sekundy, naopak nejvýkonější verze zvládne akceleraci za 2,9 vteřiny. Nejvyšší rychlost je podle provedení 220 až 250 km/h.

Baterie má vždy kapacitu 93,4 kWh, použitím elektrické sítě s napětím 800 V je pak možné využívat nabíjecí výkon až 270 kW. V takovém případě je 100 km dojezdu k dispozici za asi pět minut a z pěti na osmdesát procent kapacity se dokáže baterie nabít za 22,5 minuty. Využívat lze i pomalejší nabíjení střídavým proudem o výkonu standardně 11 a za příplatek 22 kW. Standardním způsobem je plná kapacita baterie k dispozici za devět hodin.

Dojezd se odlišuje podle varianty, nutno ale podotknout, že rozdíly nejsou nikterak velké. Základní Taycan 4 má maximální dojezd 456 km, Taycan 4S a Taycan Turbo umí 452 km a Taycan Turbo S potom nejvýše 419 km. Modely Turbo a Turbo S mají standardní zadní diferenciál. Vrcholná verze nabízí jako jediná v základu také řízení zadní nápravy, u ostatních provedení je za tuto funkci potřeba si připlatit.

Ostatně příplatků bude mnohem více a za vypíchnutí stojí především dva. Tím prvním je speciálně pro Taycan Cross Turismo vyvinutý zadní nosič až na tři kola. Praktičnost pak zvedají i různé střešní boxy, přičemž Porsche vyvinulo i model, který je možné používat při rychlostech do 200 km/h.

Kabina vozu je stejná jako u výchozí limuzíny. To znamená třeba použití 16,8palcové zakřivené obrazovky s dotykovými plochami po stranách místo budíků nebo ovládání až čtyřzónové klimatizace, včetně nastavování výdechů, výhradně přes dotykovou obrazovku. Mezi volitelnou výbavou je pak i displej před spolujezdcem.

Do prodeje se Taycan Cross Turismo dostane na jaře a Porsche si od něj hodně slibuje. "Prvotní zpětná vazba nám naznačuje, že na některých trzích byl model Cross Turismo přijatý pozitivněji než klasický Taycan," říká Stefan Weckbach. Podle něj například v Norsku bude až 70 procent prodejů připadat právě na nový model.

Norsko je přitom spolu se Spojenými státy, Německem, Velkou Británií a Nizozemskem zemí, kde Porsche očekává největší prodeje modelu. Ceny v Německu startují na 93 635 eurech, v přepočtu asi 2,45 milionu korun. Limuzína stojí v Česku nejméně 2,285 milionu korun, ovšem s pohonem zadních kol. Nejlevnější čtyřkolka 4S vychází na 3,02 milionu korun.

 

Právě se děje

Další zprávy