Porsche chce létat, pomůže mu Boeing. Audi učilo Airbus, ale rozmyslelo si to

Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu
27. 10. 2019 6:37
Ferdinand Porsche už byl protřelým automobilovým konstruktérem, když si William Boeing poprvé vyzkoušel odlepit se od země a letět. Teď se jejich následovníci rozhodli opět přepsat dopravní historii. Spojili síly na vývoji novodobého stroje pro leteckou přepravu lidí. Na podobném projektu pracovalo také německé Audi s francouzským Airbusem. Automobilka své plány ale přehodnotila.
Foto: Porsche

"Spojujeme naše silné stránky s cílem zaměřit se na potenciální klíčový segment trhu budoucnosti," prohlásil úřednicky Detlev von Platen z představenstva Porsche a dodal, že automobilka ze Stuttgartu hledá prostě další pole rozvoje a "třetí dimenzi" cestování se, jak sama popisuje, nebrání. Spíš naopak.

Porsche a Boeing podepsaly vzájemnou spolupráci, jejímž hlavním bodem je vytvoření týmu, který se bude zabývat budoucností městské letecké mobility. Do party přizvaly ještě firmu Aurora Flight Sciences, dceřinou společnost Boeingu, která se už třicet let specializuje na vývoj bezpilotních letounů. Pracovala pro NASA, v poslední době se pochlubila třeba dronem na baterky, kterého žene energie ze solárních panelů.

"Tato spolupráce staví na naší snaze vyvíjet nový bezpečný a efektivní způsob cestování a je příležitostí, jak zkoumat možnosti vývoje prémiového dopravního prostředku pro potřeby městské letecké mobility, a to ve spolupráci s přední automobilovou značkou," vrátil poklonu Němcům Steve Nordlund, šéf divize Boeing NeXt, která už podobném stroji spolu s Aurorou nějakou dobu sama pracuje.

Letos v lednu ho společnost vyzkoušela na letišti v Manassasu, ve Virginii. Let netrval ani minutu, ale Boeing událost označil za přelomovou. "Je to pro nás další ,poprvé´," dodal ještě americký výrobce letadel.

Jízda v oblacích
Přidělat automobilu křídla a dostat ho z asfaltu do oblak je trendy odnepaměti. Když letos americký list Los Angeles Times dával dohromady obrazovou historii vývoje létajících aut, začal rokem 1917. Třebaže už za průmyslové revoluce vznikaly nápady, jak dostat vůz s koly do vzduchu, vynález Glenna Curtisse z konce první světové války platí za předchůdce všech dnešních okřídlených automobilů. Sice nikdy neletěl, ale odlepit od země se dokázal a to na oslavy stačilo.

Spolupráce mezi Airbusem a Audi je nyní pozastavena.
Spolupráce mezi Airbusem a Audi je nyní pozastavena. | Foto: Audi

Vynálezci se pokusili o to samé v minulém století ještě několikrát, vůbec nejvíc se pro nápad na vzdušný vůz nadchl Molt Taylor z Portlandu. Vysloužilý letec amerických sil z druhé světové války si ve státě Washington založil firmu Aerocar. Jeho příběh vypráví třeba kniha Jakea Schultze Jízda v oblacích.

Létajících aut vyrobil Taylor jen šest, třeba portlandská rozhlasová stanice ho ale dokonce využila pro monitorování dopravy ve městě. A jak připomíná server AiportJournals.com, doprovodila to lakonickým sloganem, že situaci na silnicích zná přeci nejlíp ten, kdo po nich jezdí.

Kolmý start dává smysl
Technologické firmy na to jdou v současnosti jinak, zaklínadlem je pro ně zkratka UAM, tedy Urban Air Mobility, jakási městská letecká doprava. "Ten koncept je založený na tom, že chcete překlenout vzdálenost mezi autem a letadlem, což je typicky nějakých 200 až 700 kilometrů," vysvětluje Tomáš Haniš z katedry řídící techniky Fakulty elektrotechnické ČVUT. To je prý vzdálenost, kterou člověk nerad jezdí autem, a pokud se rozhodne pro letadlo, stráví víc čas na letišti než ve vzduchu.

V budoucnosti by lidé takovou mezní porci kilometrů mohli zdolávat v osobních letadlech s kolmým startem, zjednodušeně řečeno velkých autonomních dronech. Tomáš Haniš totiž počítá s tím, že budou létat bez pilotů. "To dává jednoznačně smysl, snížíme tím potřebu letišť s dlouhými ranvejemi," souhlasí děkan Fakulty strojní ČVUT Michael Valášek.

Na jednom takovém projektu pracuje třeba český startup Zuri, podobný stroj dělá také německá firma Lilium. Historické představy o tom, že by člověk sedl do auta, jezdil po městě a v zácpě si rozmyslel, že chce letět, jsou už dnes podle Tomáše Haniše překonané: "Aby se s tím strojem dalo létat, musí být ohromně velký. A s něčím takovým nechcete do města."

Vzdušné kolony?
Tímto směrem se vydalo i Porsche. "Náš stroj nebude jezdit po silnici, bude umět jen létat," popisuje mluvčí Porsche Nadescha Vornehmová. Německá automobilka není sama, plány na létající stroj budoucnosti si už nechala patentovat třeba Toyota. Svým nápadem si je tak jistá, že vyvíjený prototyp hodlá příští rok použít pro zapálení olympijského ohně na hrách v Tokiu. Jihokorejský Hyundai zase pro vývoj svých "vzdušných taxi" před několika týdny zlanařil inženýra z organizace NASA.

Ovládnout nebe se chystalo také ingolstadtské Audi, pomoct mu měl francouzský výrobce dopravních letadel Airbus, jenže podle serveru Automotive News Europe německá automobilka ze spolupráce prozatím vycouvala a zvažuje, co dál.

Její plán byl ještě trochu jiný - chtěla vyvinout stroj, který by dokázal vyzvednout zákazníka doma a odvézt ho na heliport, kde by se auto spojilo s létajícím modulem. Plány na podobný stroj ale do koše nehází úplně, i Audi tuší, že něco takového může být v nadcházejících desetiletích potřeba.

"Na druhou stranu, vzdušný prostor je už teď hodně přetížený," podotýká děkan Valášek a přemítá, jestli jsou podobné myšlenky opravdu řešením dopravy budoucnosti. Zvlášť třeba ve vzdušném prostoru města. "Když vidím, co se dnes odehrává na silnici, a představím si, že se to bude dít ve vzduchu, tak mě to spíš skoro děsí."

 

Právě se děje

Aktualizováno před 8 minutami

Policie zadržela muže, kterého podezírá, že v německém Espelkampu zastřelil dva lidi

Německá policie po několika hodinách pátrání zadržela muže podezřelého ze střelby ve městě Espelkamp, při které zemřeli dva lidé, uvedla agentura Reuters.

Deník Bild napsal, že se střílelo dopoledne v centru města, které má přibližně 25 000 obyvatel. Německá média nejprve informovala o jednom mrtvém a jednom těžce zraněném. Později policie podle zpravodajské televize n-tv oznámila, že při střelbě zemřel druhý člověk. Na místo byli vysláni příslušníci speciální policejní zásahové jednotky SEK.

Podle deníku Bild policie předpokládá, že jde o čin šíleného střelce. Stanice Deutsche Welle uvádí, že policie zatím vylučuje spekulace o terorismu.

Oběťmi střelby jsou muž a žena, uvedla policie. Z jejích informací vyplývá, že se střílelo v jednom z domů a také před ním. Podle regionálního deníku Westfalen-Blatt se do pátrání po podezřelém zapojili policisté z celého regionu a po několika hodinách ho dopadli.

Zdroj: ČTK
před 22 minutami

Obraz Antonína Slavíčka Léto se v aukci prodal za 12,4 milionu korun

Malba Antonína Slavíčka s názvem Léto se na dnešní aukci v Praze prodala za 12,4 milionu korun včetně aukční přirážky. Nejde o autorův rekord, ale je to jedno z jeho nejlépe prodaných děl, řekl Milan Dřímal za pořádající galerii Arthouse Hejtmánek.

Obraz z roku 1897 zachycující bujnou louku chvějící se v horkém letním vzduchu byl naposledy vystaven v roce 1961, na veřejnosti se tak nyní znovu objevil po 60 letech. Slavíček, jeden ze zakladatelů českého moderního malířství, je označován za nejvýznamnějšího českého impresionistu. Vyvolávací cena obrazu byla 5,5 milionu bez aukční přirážky.

Za vyšší cenu než dnes byl v minulosti prodán Slavíčkův obraz Na lavičce z roku 1899, v aukci v listopadu 2016 za 18 milionů korun. Další jeho slavné dílo Žně v Kraskově (1906) bylo v květnu 2017 vydraženo za 13,4 milionu korun.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Americká sněmovna odvolala souhlas s vojenskými operacemi USA v Iráku

Americká Sněmovna reprezentantů dnes schválila návrh zrušit téměř dvacet let staré rozhodnutí Kongresu, které umožnilo nasazení vojenské síly v Iráku. Pokud návrh projde i Senátem, prezident USA by potřeboval k případnému spuštění bojové operace na iráckém území nový souhlas zákonodárců. Současný šéf Bílého domu Joe Biden zneplatnění autorizace z roku 2002 podporuje.

Sněmovna ovládaná od roku 2019 Bidenovou Demokratickou stranou tento postup podpořila už loni. Senát, kde měli až do letošního roku většinu republikáni, ovšem návrh odmítaný administrativou prezidenta Donalda Trumpa neprojednal, připomíná zpravodajský web Axios.

Dnes zrušení souhlasu s vojenskými operacemi v Iráku podpořilo kromě demokratické většiny také 49 republikánů. Loni tak učinilo pouze deset zástupců Republikánské strany. Výsledek dnešního hlasování byl 268 pro a 161 proti.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Rusko omezuje internetové připojení, tvrdí, že chce blokovat dětskou pornografii

Ruský cenzurní úřad omezil fungování dvou služeb, které umožňují internetové připojení přes takzvanou virtuální privátní síť (VPN). Podle agentury TASS tak chce zabránit v přístupu k webům s dětskou pornografií a internetovým stránkám propagujícím sebevraždy a narkotika.

Zdroj: ČTK
Další zprávy