Poptávka po ojetých elektrovozech v Česku převyšuje nabídku, říká největší autobazar

Martin Přibyl Martin Přibyl
13. 3. 2019 9:01
Autobazar AAA Auto vloni v Česku prodal jen sedmnáct elektromobilů. Z pohledu celkového trhu s ojetinami - podle odhadů společnosti Cebia se u nás vloni prodalo přes tři čtvrtě milionu aut z druhé ruky - se sice jedná o zanedbatelné číslo, poptávka ale roste. A nabídka ji prý nestačí pokrýt.
Kromě BMW i3 se mezi ojetými elektromobily nejčastěji prodává Volkswagen e-Golf nebo Nissan Leaf.
Kromě BMW i3 se mezi ojetými elektromobily nejčastěji prodává Volkswagen e-Golf nebo Nissan Leaf. | Foto: BMW

V roce 2017 "áčka" prodala jen šest elektrických vozů a vloni výsledky podle slov Petra Vaněčka, provozního ředitele Aures Holdings, do něhož AAA Auto patří, brzdil právě nedostatek aut na trhu.

"Letos očekáváme větší nárůst prodejů, na trh s ojetinami totiž míří elektromobily z ukončených leasingů," předpokládá.

Nabídku mají doplnit i lehce ojeté vozy, které si AAA Auto "vyrábí" v rámci vlastního projektu dlouhodobých pronájmů Mototechna Drive, auta chce vykupovat i od soukromníků nebo od energetického gigantu ČEZ. Dovozy např. z Norska se zatím nejeví jako výhodné.

"Dosud si tato auta kupoval hlavně okruh technologických nadšenců, díky větší nabídce ale budou atraktivnější i pro širší okruh řidičů," myslí si Vaněček.

Elektroauta největší česká síť autobazarů prodává také zatím jen v Praze. Musela kvůli tomu mimo jiné nainstalovat na prodejní plochu dobíjecí stojany, speciální školení dostali rovněž prodejci a výkupčí. "Áčka" chtějí stejně upravit i další pobočky, elektrické vozy budou prodávat i v zahraničí.

Při výkupu zatím bazar musí řešit nedostatek mechaniků, kteří by byli schopni elektromobily opravovat, ale i absenci potřebné techniky. "Před finálním výkupem potřebujeme získat výpis z diagnostiky, abychom věděli, v jakém stavu je baterie," popisuje školitel AAA Auto Michal Mestek. Po dohodě se zákazníkem si ho obstarají v autorizovaném servisu.

S ohledem na stáří většiny nabízených elektroaut jsou ale akumulátory často ještě v záruce, ta je dnes obvykle osm let.

Ojeté elektromobily na trhu mají běžně nižší nájezdy než podobné vozy se spalovacími motory, většinou se ostatně pohybují hlavně po městě. "U starších aut, jako jsou Nissany Leaf z počátku výroby, se zatím ukazuje, že se jedná o mechanicky odolná auta," tvrdí Mestek. Podvozek u elektroaut je podle něj často upravený tak, aby zvládl vyšší zátěž danou těžšími bateriemi.

Rostoucí zájem o elektroauta a hybridy mezi zákazníky, ale zároveň nedostatečné množství aut potvrzuje i Pavel Foltýn z Auto ESA. "Zatím jsme prodali nízké desítky kusů čistě elektrických aut a několik stovek hybridů," tvrdí. Zejména hybridů by se podle něj mohlo prodat více, majitelé se takových aut ale zatím nezbavují, a tak jich není dost. Auto ESA rovněž plánuje výstavbu dobíjecí stanice pro elektromobily.

Podle bývalého ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana, jenž dnes vede neziskovou organizaci Čistá mobilita, která se státem spolupracuje na přípravě předpisů a akčních plánů týkajících se elektromobility, je trh s ojetými elektromobily důležitý i proto, aby se nastartoval prodej nových aut.

Existovat by podle něj měla i jakási certifikovaná autorita, která bude nezávisle hodnotit stav vysokonapěťové trakční baterie před dalším prodejem. Tak aby zákazník věděl, v jakém stavu si elektroauto kupuje, a měl jistotu.

 

Právě se děje

Další zprávy