Poprvé jako kombi i čtyřkolka. Nová generace BMW M3 a M4 přináší i revoluční design

Nové BMW M4 dostalo třílitrový šestiválec a kontroverzní vzhled.
Nová generace BMW M3 sází na velké vertikální ledvinky a řadu novinek.
Poprvé bude k dispozici s pohonem všech kol, a to volitelně u verze Competition.
Poprvé také přijede M3 s karoserií kombi, ačkoliv její příchod bude ještě chvíli trvat. Automobilka zveřejnila zatím tento teaser.
Foto: BMW
Jan Matoušek Jan Matoušek
24. 9. 2020 6:02
BMW M3 patří v nabídce bavorské automobilky mezi vůbec největší ikony. Každá jeho nová generace je tak fanoušky poměrně napjatě očekávána a jinak tomu nebylo ani v případě šestého vydání s označením G80. Tu podruhé doplňuje i kupé M4 (G82), oba nové modely pak už na první pohled zaujmou poměrně kontroverzním designem.

Alfou a omegou sportovních BMW ale i nadále zůstává pohonné ústrojí. Pod klasicky vyboulenou přední kapotou je tak dvakrát přeplňovaný šestiválec S58 s objemem rovné tři litry. V nabídce BMW byl tento motor použit teprve podruhé, jako první ho dostala SUV X3 M a X4 M. V útrobách M3 a M4 je naladěný na 353 kW a 550 Nm, u modelů M3 a M4 Competition má 375 kW a 650 Nm.

Slabší provedení má standardně pohon zadních kol a šestistupňovou manuální převodovku, tedy kombinaci pro M3 prakticky nejikoničtější. Ruční řazení také disponuje automatickými meziplyny pro hladké podřazování při brzdění do zatáček. Tato funkce jde nicméně deaktivovat. Varianta Competition má naopak standardně osmistupňový automat s možností manuálního řazení.

I u něj je zadokolka standardem, ovšem vůbec poprvé se u M3 a M4 právě ve verzi Competition objevuje možnost připlatit si za pohon všech kol xDrive. Sílu mezi přední a zadní nápravu rozděluje elektronicky ovládaná vícelamelová spojka, součástí čtyřkolky je ale také aktivní M diferenciál (ten mají i všechny verze s pohonem jen zadních kol) na zadní nápravě.

Pokud se ptáte proč, tak kvůli rozdělování výkonu jen mezi zadní kola, systém pohonu totiž za normálních okolností preferuje právě nápravu vzadu. Až při horších trakčních podmínkách se připojí i přední kola. Čtyřkolka ale pracuje v několika režimech, které může řidič sám upravovat, přičemž mezi nimi figuruje i pevné nastavení přenosu síly pouze na zadní nápravu bez zásahu asistenčních systémů.

Dynamicky jsou sedan M3 i kupé M4 naprosto shodné - z 0 na 100 km/h zrychlují za 4,2 vteřiny a jezdí maximálně 250 km/h, respektive 290 km/h s volitelně odblokovaným omezovačem. Provedení Competition je rychlejší, kdy zrychlení z 0 na 100 km/h zabere oběma modelům shodně 3,9 vteřiny. Maximální rychlost je pak stejná jako u slabšího provedení. Parametry pro pohon všech kol BMW zatím nezveřejnilo, ten totiž do prodeje přijde až v létě příštího roku.

O patřičný zvukový doprovod se v případě obou modelů stará výfukové potrubí s elektronicky řízenou a nastavitelnou klapkou. Lze tak upravit intenzitu projevu šestiválce. Standardem nové generace sportovních BMW je také adaptivní podvozek s elektronicky řízenými tlumiči, které pracují ve třech režimech. Řízení pak disponuje proměnným převodem a lze ho využívat v jednom ze dvou režimů nastavení, které se odlišuje třeba mírou informací, jež se od předních kol do volantu přenáší. Do několika režimů je možné nastavit také kontrolu stability, kterou lze i zcela vypnout, kontrola trakce prak funguje dokonce v deseti různých stupních.

Nejkontroverznější částí nové generace M3 a M4 je nicméně vnější vzhled na několika místech vyztužené karoserie s vertikálně orientovanými ledvinkami. Stejným řešením disponuje i klasická řada 4, u řady 3 jde však o premiéru. Typické jsou kvůli upraveným nápravám i rozšířené blatníky, které standardně vyplňují 18palcová kola vpředu a 19palcová kola vzadu. Modely s pohonem všech kol budou mít kované ráfky vždy o palec větší. Za koly jsou ukryté kotouče s průměrem 380 mm vpředu a 370 mm, respektive volitelné karbon-keramické brzdy s průměrem 400 mm vpředu a 380 mm vzadu.

Volitelný je u obou modelů i karbonový exteriérový paket, naopak lehká střecha z uhlíkových vláken je standardem. Stejně jako diodová světla vpředu i vzadu, černý difuzor anebo černé lakování některých prvků u verze Competition.

Kabina vizuálně příliš překvapení nepřináší. Specifický je tak například volant s červenými tlačítky, standardní jsou také sportovní sedadla. Za příplatek jsou k dispozici skořepinová sedadla, v jejichž konstrukci byla použita uhlíková vlákna. To je výrazně odlehčuje, oproti běžným sedačkám až o 9,6 kg. Ostatně volitelných karbonových prvků může být v kabině více, třeba v podobě ozdobných lišt nebo páček řazení u modelů s automatem.

Novinkou je funkce M Drive Professional, která by měla řidiči pomoci najít na okruhu ideální závodní stopu a také zajet čisté kolo. Jeho součástí je třeba i funkce, zaznamenávající dobu trvání či úhel driftu. Samozřejmostí je rovněž měření času aktuálního kola.

Novou generaci BMW M3 a M4 je už možné objednávat s tím, že na trh vstoupí v březnu příštího roku. České zastoupení zveřejnilo i ceny všech verzí. Klasická M3 stojí od 2 233 400 korun, M3 Competition přijde na 2 340 000 korun, M4 začíná na 2 273 700 korunách a konečně M4 Competition vychází na 2 380 300 korun. K dispozici bude poměrně rozsáhlý seznam příplatkových prvků, z nichž lze vypíchnout třeba paket M Race Track, který auto odlehčí o zhruba 25 kg, když zahrnuje mimo jiné karbon-keramické brzdy, lehčí kola nebo skořepinová sedadla.

Nechybí ani sportovní prvky z katalogu M Performance Parts. Tam spadají třeba kovaná kola s průměrem 20 palců vpředu a 21 palců vzadu, snížený podvozek nebo karbonový difuzor s uprostřed umístěnými koncovkami titanového výfukového potrubí.

A jedna velká novinka na závěr. Vedle pohonu všech kol bude BMW M3 poprvé také dostupné s karoserií kombi. Jeho zhruba dvouleté testování je ale podle automobilky zatím na začátku, zájemci si tak musí ještě chvíli počkat. Naopak příští rok jistě přijede M4 s plátěnou stahovací střechou.

 

Právě se děje

Další zprávy