Polský národní elektromobil má jasné obrysy. Bude mít čínskou techniku jako Volvo

Kompaktní SUV bude prvním autem pod označením Izera.
Foto: Izera
Jan Matoušek Jan Matoušek
21. 11. 2022 16:34
Téměř před dvěma roky Poláci poprvé vyrukovali s projektem národního elektromobilu pojmenovaného podle Jizerských hor - Izera. Tehdy hledali strategického partnera, jehož techniku by auta s italským designem mohla použít. Spekulovalo se o Volkswagenu nebo Hyundai, nakonec se ale pohledy upřely směrem k Číně. Chystaná elektrická auta budou mít platformu od Geely.

Čínský vlastník Volva, Lotusu nebo spoluvlastník Smartu dodá v licenci polské automobilce EMP, což je zkratka pro ElectroMobility Poland, svou modulární platformu SEA. Nejde přitom o nějakou zastaralou techniku, poprvé se základ pro elektromobily objevil teprve loni a v různých formách ho využívají třeba i nový Smart #1, elektrické SUV Lotus Eletre a budou ho mít i chystané elektromobily od Volva.

Izera by se však měla stát prvním autem mimo čínský koncern, který platformu SEA dostane. V tiskové zprávě Poláci zdůrazňují její modularitu a schopnost pokrývat segmenty od těch nejmenších aut až po vyšší střední třídu a dodávky, jinými slovy s rozvorem od 1800 do 3300 mm. Jestli si ale EMP bude platformu v chystané továrně ve slezském Jaworznu, kde zaměstná 2400 lidí, vyrábět samo, tisková zpráva nezmiňuje. Geely bude nicméně minimálně u prvních aut také technologickým partnerem polské strany.

Prvním autem pod značkou Izera každopádně bude (podle původních plánů už v roce 2024) kompaktní SUV, jehož prototyp v bílé barvě se objevuje i na fotkách. Vedle něj Poláci slibují výrobu kompaktního hatchbacku, což je pro změnu červený prototyp, a co je nejzajímavější: také kompaktního kombi.

Půjde tak v relativně krátkém časovém sledu o další elektrickou alternativu k Octavii. Už dnes ji pod číslem 5 vyrábí čínské MG, chystá se i elektrická verze Peugeotu 308 SW nebo Opelu Astra Sports Tourer.

Na webu Izery se pak objevují i další střípky z techniky chystaných elektromobilů. Tak třeba tam automobilka garantuje zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než sedm vteřin a dojezd zhruba 440 kilometrů na jedno nabití. Vedle toho mají být auta vybavena prvky, jako jsou nouzové brzdění, sledování mrtvého úhlu nebo čtení dopravních značek.

Za vnějším vzhledem stojí italské studio Torino Design, a ačkoliv jde o polský národní automobil, který financuje i polská vláda, spousta komponentů pochází od zahraničních firem: vlastní vývoj by nebyl tak rychlý a efektivní. Jedním z hlavních partnerů je vedle Geely i EDAG. Šéf EMP Piotr Zaremba však uvedl, že právě použití čínské platformy automobilce umožní v delším časovém horizontu výrazné zapojení lokálních dodavatelů do celého procesu výroby a vývoje auta.

Připomeňme, že firma ElectroMobility Poland vznikla v roce 2016 a založily ji čtyři energetické společnosti Enea, Energa, PGE a Tauron. Ty jsou alespoň částečně vlastněné státem, každá z nich pak drží 25 procent polské automobilky.

 

Právě se děje

Další zprávy