Policie přitvrdí proti starším autům. Smrt hrozí 4x víc

Radek Pecák Radek Pecák
19. 10. 2012 20:32
Špatný technický stav aut zaviní ročně stovky nehod, průměrný věk je 14 let
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - V Česku jezdí ve srovnání s vyspělými evropskými zeměmi příliš stará auta. Jejich průměrný věk je 14 let. Nyní se zdá, že stát začne konečně výrazněji tlačit na zlepšení tohoto stavu.

Půjde se na to jinak než například ve Španělsku, kde opět obnovili takzvané šrotovné. 

Donutit řidiče, aby kupovali modernější, a tudíž zákonitě bezpečnější a ekologičtější automobily, chtějí české úřady tím, že zpřísní dohled nad těmi starými.

"Rádi bychom, aby se nám vrátila možnost zabavit na místě osvědčení o registraci vozidla, tedy takzvaný malý techničák," řekl online deníku Aktuálně.cz ředitel tuzemské dopravní policie Leoš Tržil.

O tuto možnost policie přišla v roce 2001. Nyní má sice možnost - v případě podezření, že automobil není v náležitém technickém stavu - odeslat vůz na kontrolu do stanice technické kontroly, ale toto řešení je podle Tržila zbytečně složité a v praxi často neuskutečnitelné. Také proto to policisté udělali zatím pouze čtyřikrát.

Posílat auto se sjetými gumami na STK je zbytečné

"Proč bychom měli posílat na STK vozidlo, které má úplně sjeté pneumatiky, když to přece přímo na silnici pozná každý policista," ptá se Tržil.

"Nyní mu můžeme zakázat další jízdu, dokonce třeba namontovat botičku... Jenže řidič zaplatí pokutu, objedná si odtahovou službu, ta auto doveze domů a druhý den může klidně s autem ve stejném stavu opět vyrazit na silnici. To se musí změnit," dodává ředitel dopravní policie.

Starší vozidla jsou obvykle v horším technickém stavu než novější. Navíc při případných nehodách chrání posádku daleko méně. Vyplývá to jednoznačně i z letošní policejní statistiky.

Čtyřikrát větší nebezpečí

Auta ve stáří 16 až 12 let se letos účastnila zhruba pětiny dopravních nehod, které se v Česku staly od ledna do září. Zahynulo při nich však 91 lidí, což je skoro 38 procent ze všech jejich letošních obětí.

Na druhou stranu auta ve stáří od dvou do sedmi let havarovala dvakrát tak často, ale zemřelo při nich jen 45 lidí, tedy polovina počtu ze skupiny aut, jejichž stáří odpovídá tomu průměrnému v ČR.

Jednoduchým matematickým výpočtem lze takto dojít k šokujícímu zjištění: Pokud nabouráte s autem v průměrném věku tuzemského vozového parku, existuje čtyřikrát větší nebezpečí, že vás to bude stát život, než když zažijete dopravní nehodu ve voze, kterému je nejvýše sedm let.

Desítky tisíc pokut neodradí

Za letošních devět měsíců uložili dopravní policisté řidičům aut ve špatném technickém stavu přes 80 tisíc pokut v celkové hodnotě téměř 40 milionů korun. Přesto to velkou část řidičů neodrazuje.

S tím, v jakém stavu jezdí automobily na silnicích, nejsou spokojeni ani výrobci a prodejci originálních náhradních dílů.

"I u značkových prodejců jsme nalezli v nabídce kola indické výroby, která nebyla homologována a navíc při pevnostních testech neuspěla. Při testech se obvykle poškodila už po absolvování pouhé čtvrtiny z předepsaného počtu testovacích cyklů," říká ředitel firmy Alcar Libor Rajdl.

Tomáš Jursa z firmy Hella, vyrábějící světlomety pro velkou část automobilů, zase odhaduje, že v současné době je v České republice v provozu minimálně pět až deset procent aut, která mají namontované některé pirátské, a tudíž neodzkoušené díly.

Přísnější STK a ekologické zóny 

"Letos zatím v našich statistikách figuruje jen 365 aut, která havarovala vinou technické závady, " dodává Tržil. Naštěstí při nich nikdo nezemřel, ale těžce se zranili čtyři lidé a 84 bylo lehce zraněno.

"V porovnání s hlavní příčinou nehod, zavinění řidičem (těch bylo 51 350), je to samozřejmě jen zlomek. Na druhou stranu se ale stalo velké množství dopravních nehod, které vznikly s přispěním špatného stavu vozu, nebo tento stav zhoršil následky havárie," dodává ředitel dopravních policistů.

"Leckdy by stačilo třeba jen včas vyměnit brzdovou kapalinu nebo namontovat správné žárovky. Pak by řidič rychleji zabrzdil nebo lépe viděl zatáčku a nehoda by se nemusela stát," vysvětluje.

Donutit řidiče, aby měli auta v lepším technickém stavu, případně aby ta dosluhující včas vyměnili za modernější, chce stát také zpřísněním dohledu nad stanicemi technické kontroly. Auta starší šesti let by na ně měla navíc směřovat každý rok, a ne jednou za dva jako dosud.

Své nepochybně udělají v budoucnosti i městské ekologické zóny, do nichž by mohly vjíždět pouze ty automobily, jejichž motory splňují moderní emisní předpisy.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Prodej nových i ojetých vozů.

 

Právě se děje

Další zprávy