Na silnice míří nenápadné policejní octavie. Padesátka nových aut bude stíhat rychlé řidiče

Radek Pecák Radek Pecák
Aktualizováno 14. 12. 2015 19:31
Octavie mají pod kapotou benzinový turbomotor 1,8 TFSI s výkonem až 180 koňských sil, policisté v nich budou schopni stíhat příliš rychlé řidiče tempem až 230 kilometrů v hodině. Celkem stály 66 milionů korun. To znamená, že jeden vůz přišel na 1,3 milionu korun.
Nová výbava dopravní policie.
Nová výbava dopravní policie. | Foto: Radek Pecák

Mladá Boleslav - Dopravní policisté dnes v Mladé Boleslavi přebrali padesátku "nenápadných" nových octavií, ve kterých budou schopni stíhat příliš rychlé řidiče tempem až 230 kilometrů v hodině. Kromě nich získají i tři nové superby. Zatímco ty budou jezdit po dálnicích, octavie využije policie pro takzvaný skrytý dohled na silnicích nižší kategorie.

Dalších 35 rychlých octavií pořídí policie příští rok. Postupně mají nahradit již letité fabie, které se dosud pro stejnou práci v okresech používaly.

Octavie mají pod kapotou benzinový turbomotor 1,8 TFSI s výkonem až 180 koňských sil. Ten je spojen s automatickou převodovkou a pohonem všech kol. V běžném provozu je řidiči budou od aut "civilistů" rozpoznávat jen velmi těžko. Jsou totiž bez policejního označení, lakovány jsou navíc v barvách, které jsou v tuzemsku na tomto typu vozu běžné - dva odstíny modré, bílá, šedá, černá a hnědá.

"Jde o první plošnou obměnu vozů pro skrytý dohled od roku 1994, kdy byla taková auta poprvé pořízena," uvedl při předání policejní prezident Tomáš Tuhý. Vozidla budou financována z Fondu zábrany škod, do kterého pojišťovny odvádějí tři procenta z inkasovaného povinného ručení a poputují na dopravní inspektoráty napříč Českou republikou. Celkem stála 66 milionů korun. To znamená, že jeden vůz přišel na 1,3 milionu korun.

Většina z této částky připadla na pořízení vnitřního vybavení, včetně zvláštního výstražného světelného zařízení. "To používáme jako první v Evropě a není už nutno při zásahu instalovat na střechu maják, což byla vždy poněkud riziková činnost," vysvětlil rovněž Tuhý.

Určitým rozpoznávacím znamením mohou být skupiny diodových světel, které jsou umístěny vždy po čtyřech skupinách vpředu a ve stejném množství vzadu. Další jsou umístěny také v zadních bočních okénkách. Mikrovlnné radary jsou ukryté za mřížkou chladiče. Jsou tedy téměř neviditelné. Vozy mají dále za čelním sklem kameru snímající rovněž registrační značky kolemjedoucích automobilů. Software pak automaticky údaje porovnává s databází kradených a z jiného důvodu hledaných vozidel.

Vozy budou většinou vozit v kufru také zastavovací pásy a některé i zdravotnické vybavení. K dalšímu obvyklému vybavení patří hasičský přístroj a svítilna. Činnost policistů mimo vozidlo snímá dvojice kamer. Jedna je vpředu, druhá vzadu.

Pomocí mikrovlnných radarů může policista změřit rychlost vozu jedoucího stejným směrem nebo i v protisměru.
Pomocí mikrovlnných radarů může policista změřit rychlost vozu jedoucího stejným směrem nebo i v protisměru. | Foto: Radek Pecák

Ve standardní výbavě auta je klimatizace a běžný typ radiopřijímače. Okénka vzadu se však stahují ručně.

Za 22 let existence Škoda-Auto předala policejním složkám do užívání přes sedmnáct tisíc automobilů. Kromě těchto neoznačených aut přebírá v těchto dnech policie od mladoboleslavského výrobce ještě téměř 500 aut v policejních barvách. Ty poslouží různým jiným uniformovaným složkám policejního sboru.

Policie chce v nákupech nových aut pokračovat i v příštím roce. "Věřím, že to bude alespoň stejným tempem jako letos," uvedl policejní prezident Tomáš Tuhý. Zhruba polovině z osmi tisíc aut, která v současnosti policie využívá, totiž bude končit plánovaná životnost.

 

Právě se děje

před 59 minutami

V Ostravě vykolejila tramvaj po srážce s autem, dva lidé jsou zranění

Dva lidé v pátek utrpěli zranění při srážce tramvaje a osobního auta v Ostravě. Oba zranění byli v automobilu. Tramvaj po nehodě vykolejila, řekli mluvčí Dopravního podniku Ostrava Karolína Rycková a mluvčí moravskoslezských záchranářů Lukáš Humpl. Policejní mluvčí Soňa Štětínská řekla, že řidič auta zřejmě tramvaji nedal přednost při odbočování. Policisté zjišťují okolnosti nehody a žádají svědky, aby se přihlásili. Zraněnými byli osmašedesátiletá žena a sedmačtyřicetiletý muž. "Žena utrpěla lehké zranění hlavy. Muž měl těžší zranění v oblasti zad a podezření na otřes mozku," řekl Humpl.

Zdroj: ČTK
Další zprávy