Pojišťovny už řeší éru aut bez řidiče. Za 20 let by mohla vytlačit běžné vozy, věští jejich scénář

Jan Markovič Jan Markovič
18. 12. 2017 15:27
Už v roce 2037 by po českých silnicích mohla jezdit jen autonomně řízená auta. Alespoň s tím počítá nejambicióznější scénář vývoje dopravy, který představila Česká asociace pojišťoven. Díky nástupu aut bez řidiče by měl výrazně klesnout počet dopravních nehod. A díky tomu by se i snížily platby pojistného.
Chytrá auta by také mohla sbírat data o jízdě a o případném průběhu nehody. Pojišťovny ale nechtějí tlačit na to, aby byla automaticky k dispozici.
Chytrá auta by také mohla sbírat data o jízdě a o případném průběhu nehody. Pojišťovny ale nechtějí tlačit na to, aby byla automaticky k dispozici. | Foto: Rinspeed

Až po silnicích budou jezdit auta bez řidiče, bude všechno jinak. Podle České asociace pojišťoven (ČAP) se logicky výrazně sníží počet dopravních nehod. ČAP aktuálně eviduje 3,5 nehody na sto přihlášených vozidel. S auty bez řidiče očekává snížení až na 0,5 hlášené škody na sto vozů, tedy pokles na šestinu aktuálního stavu. I následky nehod by měly být o hodně mírnější.

Otázkou ovšem zůstává, kdy už se budou po českých silnicích prohánět jen auta bez řidiče. Nejrychlejší scénář počítá s rokem 2037. "Poloautonomní vozidla by se začala dostávat na silnice ještě před rokem 2020 v intenzitě jednotek procent z celého portfolia. Kolem roku 2026 by dosáhla přibližně čtvrtinového zastoupení v celém vozovém parku. Koncem 20. let v tomto rychlém scénáři navíc nabudou plně autonomní vozidla přibližně 10 procent zastoupení a následně bude jejich podíl dále narůstat až do roku 2037," vysvětluje Petr Jedlička, hlavní analytik ČAP.

Aby se ale takový scénář stal realitou, je nutné, aby se do vývoje zapojili všichni. Nejen automobilky, ale i řidiči a politici. Asociace proto představila ještě další dvě, umírněnější vize vývoje. Ty počítají s převahou aut bez řidiče až během 40. let 21. století.

Ovšem už auta, která budou vybavena technologiemi pro poloautomatické řízení, by mohla motivovat řidiče, aby si je ve větší míře začali pořizovat. "Nástup takových vozidel vede k logickému návrhu, aby informace o vybavenosti asistenčními systémy a informace o úrovni autonomizace byly k dispozici třeba v technickém průkazu. To by se pak mohlo pozitivně promítnout do pojistného," myslí si Lukáš Houska, další z analytiků ČAP.

Chytrá auta by také mohla sbírat data o jízdě a o případném průběhu nehody. Pojišťovny ale nechtějí tlačit na to, aby byla automaticky k dispozici. "Možnost využívání těchto dat by měla být plně v rukou majitele vozidla. Měl by svobodně rozhodovat, jak s nimi naloží," říká ředitel ČAP Jan Matoušek.

Nástup aut s chytrými systémy ovšem nemusí znamenat jen přínos. Zřejmě bude podle ČAP nutné upravit i systém technické kontroly. Ten by měl zahrnovat také odolnost auta proti kybernetickým útokům.

 

Právě se děje

Další zprávy