Po Česku už jezdí dvě Ferrari 599 GTO. Víme o nich vše

Radek Pecák Radek Pecák
11. 8. 2010 0:00
Doplňková výbava navýšila cenu každého z nich o 60 000 Euro
Foto: Radek Pecák

"Nyní předáváme dva kusy, ve výrobě je další a ještě jich možná několik pro české zákazníky získáme. " Tak informoval Jiří Rozkošný z českého zastoupení Ferrari o tom, kolik vlastně vozů z limitované sérii 599 kusů Ferrari 599 GTO bude v budoucnosti po české krajině jezdit.

"Prodali jich bychom ale určitě více než deset, ze zájemců jsme museli vybírat," říká. Podmínkou ke koupi tohoto vozu tentokrát nebylo vlastnictví jiného Ferrari jako v případě Enza, ale každému by ho přesto neprodali. "Určitě jsme ty lidi museli už delší dobu znát, vědět o nich, že auto hned neprodají dále a že s ním budou opravdu jezdit," uvedl Rozkošný.

599 GTO opravdu není obyčejné auto. Vyvíjelo se totiž jiným způsobem než se dělají jiné "ostré" verze ze sériových vozů. "V tomto případě konstruktéři nevycházeli ze sériového 599 GTB, nýbrž naopak trošku "polidštili" závodní 599XX.

I tak výkon dvanáctiválcového motoru dosahuje 670 koní.  Ten je k mání při 8250 otáčkách a červené pole v otáčkoměru začíná ještě o 250 otáček výše.  Točivý moment dosahuje až 619 Nm. Na stovku se vůz dostane za 3,35 sekundy  a maximální rychlost je 335 km/hod. O schopnostech auta vypovídá, že na testovacím okruhu Fiorano bylo GTO o sekundu rychlejší než legendární Enzo.

Jde vlastně o "detuněné" 599XX

Použity jsou technologie vyzkoušené ve Formuli 1. Například jde o "lízátko" pod předním nárazníkem, systém pro chlazení karbon -keramických brzd či zadní difuzor.

Šestistupňová automatická převodovka, které je možná dávat povely i ručně obrovskými pádly u volantu, dokáže přeřadit za pouhých 60 milisekund.

Na discích jsou obuté dvacetipalcové pneumatiky. Vpředu o rozměrech 285/30 a vzadu dokonce 315/35.

Majitele určitě potěší objem palivové nádrže. Ten je 105 litrů, a tak, přestože spotřebu výrobce udává 17,5 litru na sto kilometrů, je možné s autem bez zastávky absolvovat skutečně dlouhou cestu v řádech stovek kilometrů bez nutnosti zastavovat u čerpací stanice.

Řidič má možnost využívat rozhraní Virtual Race Engineer (VRE), které stále monitoruje stav a výkony auta. Například udává přetížení v zatáčkách.

Majitel si přál i podpisy výrobního týmu

Obě nová "česká"  GTO byla vybavena nad rámec základní výbavy a tedy stála výrazně více než je základní cena 265 376 Euro bez DPH. Oba zákazníci si totiž mimo jiné objednali speciální typ barvy, jeden z nich také podpisy týmu, který auto vyrobil na kryt motoru a další příplatkové díly na karosérii i do interiéru. Celkově se tak cena bez DPH u každého z nich dostala až na 320 tisíc euro. "Přesnou specifikaci si zákazníci dělali letos v březnu, závaznou objednávku na vůz však museli učinit již vloni," vysvětluje k systému objednávání Rozkošný. 

Zkratku GTO vozí na karosérii teprve třetí generace vozů Ferrari. Označení. které znamená Gran Turismo Omologato (tedy napovídající, že jde o vůz určený pro cestování na dlouhýczh trasách) Ferrari 250 GTO vyráběné v letech 1962-64  v sérii pouhých 39 kusů. Podle mnohých jde o nejkrásnější Ferrari všech dob.

Jako druhá přišla na řadu série 277 kusů Ferrari 288 GTO z let 1984-86. 

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 49 minutami

Bayern i v oslabení zvládl bundesligový zápas ve Fürthu a vyhrál 3:1

Fotbalisté Bayernu Mnichov porazili v předehrávce 6. kola německé ligy Fürth 3:1, přestože proti nováčkovi hráli takřka celý druhý poločas v oslabení. Po úvodní remíze vyhráli v sezoně páté utkání za sebou a vedou neúplnou tabulku o tři body před Wolfsburgem, který má sobotní zápas k dobru.

Skóre otevřel v 10. minutě Thomas Müller, po půlhodině hry zvýšil na 2:0 Joshua Kimmich. Tři minuty po začátku druhého poločasu ale dostal za ostrý faul červenou kartu Benjamin Pavard a bavorský tým se v deseti na výhru ještě hodně nadřel. Ve vyhrocené atmosféře dostal žlutou kartu v 64. minutě i trenér Bayernu Julian Nagelsmann.

Uklidnění úřadujícím šampionům přinesl v 68. minutě vlastní gól Sebastiana Griesbecka, po němž Bayern vedl už o tři branky. V závěru už jen zkorigoval stav přesnou hlavičkou Cedric Itten.

Aktualizováno před 1 hodinou

Brabec vnímá po debatě o Turówě posun, příští týden se sejde s polským ministrem

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) vnímá po pátečním jednání expertních týmů významný posun v některých bodech ohledně polského hnědouhelného dolu Turów. Příští týden, pravděpodobně v pondělí, bude jednat s polským protějškem Michalem Kurtykou, později opět zasednou i odborné týmy.  Polský prezident Duda ke sporu řekl v televizi, že se Polsko nemůže připravit o 7 procent energetického trhu a že vybízí k dialogu.

Podle Česka důl Turów u česko-polské hranice mimo jiné ohrožuje zásoby pitné vody v českých obcích. Soudní dvůr Evropské unie v pondělí uvalil na Polsko pokutu půl milionu eur denně (asi 12,7 mil. Kč) za neuposlechnutí předchozího soudního příkazu k přerušení těžby v dole.

Unijní soud už v květnu vydal na základě české žaloby předběžné rozhodnutí o zastavení těžby v dole. Polská vláda reagovala oznámením, že důl zavřít nehodlá, a stejné stanovisko zaujal také generální ředitel společnosti PGE, vlastníka dolu. Náhlé zastavení těžby by podle Polska ohrozilo energetickou bezpečnost země a tisíce pracovních míst. Soud následně vyměřil Polsku zmíněnou pokutu.

Polský ministr spravedlnosti Zbigniew Ziobro v pátek podle agentury PAP řekl, že Soudní dvůr Evropské unie neměl v dané etapě sporu o důl Turów právo uložit Polsku pokutu. Spor o Turów před unijním soudem ještě nedospěl k verdiktu. 

Brabec nechtěl být ohledně možné dohody konkrétní. "Dokud není domluveno všechno, není domluveno nic. Nicméně bylo několik bodů, které byly významně sporné celou dobu. Dnes po jednání vnímám posun v některých a uvidíme. Nechci konkretizovat," řekl v pátek. "Jsem rád, že se i po dnešním jednání přiblížil kompromis, který snad bude přijatelný pro obě strany, který snad budou umět schválit obě vlády," doplnil liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Zdroj: ČTK
Další zprávy