Škoda končí s modely na stlačený zemní plyn. Objednávat je možné už jenom Octavii

Jan Matoušek Jan Matoušek
Aktualizováno 24. 10. 2022 13:16
Éra nových škodovek na stlačený zemní plyn se blíží ke konci. Z českých ceníků modelů Scala a Kamiq zmizely verze G-Tec po aktualizaci koncem minulého týdne, u Octavie zatím model s pohonem na CNG v nabídce zůstává. Ani s ním se ale do budoucna nepočítá, v Mladé Boleslavi totiž s plynovými modely končí úplně.
Škoda Octavia G-Tec, ilustrační foto.
Škoda Octavia G-Tec, ilustrační foto. | Foto: Škoda Auto

Scalu i Kamiq G-Tec poháněl shodně litrový tříválec s výkonem 66 kW v kombinaci s manuální pětistupňovou převodovkou. Plynová verze vynikala především úsporným provozem, její emise se pohybovaly těsně pod hranicí 100 g CO2 na ujetý kilometr, zatímco ostatní čistě benzinové verze atakovaly nebo dokonce překonaly minimálně hranici 120 g/km. Automobilka si tak plynovými verzemi částečně snižovala flotilové emise.

Jenomže únorová invaze Ruska na Ukrajinu a s ní související razantní zvyšování cen ropy i plynu zasadila autům na CNG tvrdou ránu. Jeho cena totiž razantně vzrostla, momentálně stojí podle specializovaného webu cng.cz 57,31 koruny za kilogram, v září byl ale průměr na téměř 75 korunách a některé stanice i dnes prodávají kilogram plynu za skoro sto korun. Výhodnost pro zákazníka, která byla dlouho velkým lákadlem ke koupi auta na CNG, poměrně rychle zmizela.

Podle mluvčího značky Pavla Jíny to ale není důvod ukončení prodejů aut na CNG, který je navíc plošné a nevztahuje se jen na český trh. "Škoda Auto plánuje v rámci své transformace rozšířit nabídku o několik plně elektrických modelů, které doplní nabídku velmi úsporných modelů se spalovacím motorem. Proto došlo ve spolupráci s koncernem Volkswagen k rozhodnutí, investovat prostředky do vývoje těchto pohonů přednostně," říká Jína.

U Scaly a Kamiqu jsou zájemci už teď odkázaní už jen na skladové zásoby: obou modelů je aktuálně k dispozici v celém Česku 14. Octavii G-Tec s 96kW patnáctistovkou a manuální nebo dvouspojkovou automatickou převodovkou zatím objednávat mohou, ukončení prodejů je ale v plánu během několika následujících měsíců. Momentálně stojí plynová Octavie nejméně 579 900 korun.

Česko tak následuje podobný trend ze zahraničí. O konci plynových škodovek v Německu informoval magazín Auto Motor und Sport už v srpnu, důvodem byly nízké prodeje těchto verzí. Ostatně ani v Česku to není žádná sláva. Za devět měsíců se prodalo podle statistik SDA 53 plynových Kamiqů, 72 Scal a 337 Octavií. Všechna čísla představují jen nepatrný zlomek z celkových prodejů daných modelů. Naopak třeba v Itálii, kde jsou auta na LPG i CNG nepoměrně populárnější, zůstávají plynové verze Kamiqu i Scaly nadále v konfigurátoru. Jak ale uvedl Pavel Jína, ne na dlouho.

Pohon na stlačený zemní plyn mají v nabídce i další značky koncernu Volkswagen. V českých konfigurátorech Seatu (Ibiza, Arona i Leon) a Audi (A4 Avant a A5 Sportback) zatím verze na CNG zůstávají, Volkswagen však plynové verze miniauta up!, Pola a Golfu z nabídky dočasně kvůli dostupnosti vyřadil. Není ale vyloučené, že se do ní za nějakou dobu zase vrátí.

 

Právě se děje

Další zprávy