Plány Volkswagenu: Čtyřicet elektromobilů i auta bez řidiče

Radek Pecák Radek Pecák
24. 3. 2015 6:30
V roce 2020 budou mít všechny nové vozy připojení k internetu, očekává předseda představenstva společnosti Volkswagen Martin Winterkorn.
Nové Audi Q7 se bude nabízet i s kombinací vznětového a elektrického motoru.
Nové Audi Q7 se bude nabízet i s kombinací vznětového a elektrického motoru. | Foto: Radek Pecák

Berlín - Snižování emisí oxidu uhličitého nebo auta schopná jet bez zásahu řidiče. To jsou hlavní oblasti, na které se v současné době zaměřují vývojoví pracovníci koncernu Volkswagen, jichž po celém světě pracuje téměř padesát tisíc.

„V roce 2014 jsme vydali na výzkum a vývoj 11,5 miliardy eur - to je víc než kterákoli jiná společnost na světě,“ pochlubil se předseda představenstva Volkswagenu Martin Winterkorn. Firma současně loni dosáhla rekordních ekonomických ukazatelů.

Martin Winterkorrn během výroční tiskové konference v Berlíně oznámil řadu konkrétních cílů.
Martin Winterkorrn během výroční tiskové konference v Berlíně oznámil řadu konkrétních cílů. | Foto: Volkswagen

Přestože už nyní má Volkswagen ve svém portfoliu 85 variant vozů s emisemi nižšími než 100 gramů oxidu uhličitého na kilometr, musí jejich počet značně navýšit, neboť již pro rok 2020 požaduje Evropská unie průměrné flotilové emise dané značky pod 95 gramů CO2 na kilometr.

Elektropohon dostanou i škodovky

Toho lze dosáhnout díky podstatně masovějšímu nasazení elektromobilů a hybridních vozů. Zatímco nyní nabízí koncern dva čisté elektromobily (VW e-Golf a e-Up) a sedm hybridních vozů, v blízké budoucnosti by podle Winterkorna mělo elektrický pohon využívat až 40 aut. Jedním z nich se zhruba za tři roky stane i Škoda Superb a zřejmě i velké SUV mladoboleslavské automobilky.

Volkswagen hodlá využívat všechny nyní známé možnosti elektrifikace vozů - tedy hybridy s možností dobíjení baterií ze zásuvky, ale i takzvané mild hybridy, jejichž elektromotor pouze v určitých jízdních situacích vypomáhá klasickému spalovacímu motoru. Dále pak i čisté elektromobily a rovněž elektromobily, kde k výrobě energie slouží vodík v palivových článcích.

Ukázka použití různých typů materiálů na supersportovním voze Lamborghini.
Ukázka použití různých typů materiálů na supersportovním voze Lamborghini. | Foto: Radek Pecák

Elektromobily by měly být v blízké budoucnosti podstatně lépe využitelné než dosud. "Nové Audi R8 e-tron přijíždí na trh s dojezdem kolem 450 kilometrů a intenzivně pracujeme na elektromobilech, které budou schopny na jedno dobití ujet více než 500 kilometrů," dodává Winterkorn.

Autonomní jízda je za dveřmi

Ke snížení emisí chce Volkswagen dojít i klasičtějšími cestami. Experti z technického vývoje spočítali, že u vozidla kategorie Volkswagen Golf má na celkovou hodnotu spotřeby ze 13 procent vliv valivý odpor pneumatik, z 19 procent aerodynamický odpor a z 25 procent hmotnost. Nejdůležitějším faktorem je s 43 procenty pohonné ústrojí vozu. Také proto vyvíjí koncern Volkswagen novou desetistupňovou automatickou převodovku, pracuje také na zcela nových motorech a přeplňování pomocí elektrického turba.

Vyšší počet převodových stupňů v této připravované dvoustupňové automatické převodovce má také přispět ke snížení spotřeby.
Vyšší počet převodových stupňů v této připravované dvoustupňové automatické převodovce má také přispět ke snížení spotřeby. | Foto: Radek Pecák

Snižování hmotnosti bude zřejmě dlouhodobý proces. Volkswagen chce používat ve větší míře lehčí materiály, nadále ale v kombinaci s klasickou ocelí. Zejména u levnějších modelů. Zatímco totiž kilogram oceli stojí v současnosti kolem dvou eur a stejné množství hliníku už lze pořídit za tři až deset eur, tak kilogram kompozitových materiálů vyjde na 48 až 90 eur.

Dalším velkým úkolem techniků je podle Winterkorna práce na vozidlech se schopností jízdy bez zásahu řidiče. Jako první má být schopná takto jet rychlostí až 60 kilometrů v hodině - a poté samočinně zaparkovat - připravovaná nová generace limuzíny Audi A8. Zanedlouho dokážou auta sama řídit až do rychlosti 140 kilometrů v hodině.

Takové vozy samozřejmě budou muset čerpat informace i z internetu. "Už v roce 2020 budou mít všechny naše nové vozy připojení k internetu," slibuje Winterkorn.

 

Právě se děje

Další zprávy