Nejziskovější auta v posledních 20 letech
- 1.Ford F-Series
2.GM pick-upy
3.Dodge Ram
4.Mercedes-Benz třídy S
5.BMW řady 5
6.BMW řady 3
7.Mercedes-Benz třídy E
8.Lexus RX SUV
9.Jeep Grand Cherokee
10.Honda Accord
11.Porsche 911
12.Toyota Camry
Evropané se obvykle Američanům jezdícím v obrovských pickupech nemoderní konstrukce plíživou rychlostí po superdálnicích vysmívají.
Výrobci, tedy především značky jako Chevrolet či Ford, si ale tato auta nemohou vynachválit. Jsou to totiž stroje na peníze.
Jak vyplynulo ze studie Maxe Warburtona a týmu výzkumníků z Bernstein Research v Londýně, právě tři pickupy vévodí žebříčku aut, která v posledních dvaceti letech vydělala akcionářům automobilek největší balíky peněz.
Na žebříček upozornil internetový server Autoweek.cz.
Musí se vyrábět dlouho
Podle Warburtona jsou nejúspěšnějšími ta auta, která v sobě kombinují vysokou prodejní cenu, velký objem výroby a dlouhou dobu produkce.
Typově tomu odpovídají tři kategorie vozů: 1) luxusní auta z Německa, 2) středně velké sedany z Japonska a za třetí a hlavně: Velké americké pick-upy. Právě takováto auta automobilkám podle výzkumníků pomáhají překlenovat období krizí.
Právě velký objem je nutnou podmínkou. Proto nemůže být na čele žebříčku například Bugatti Veyron či vozy Ferrari, které stojí každé mnoho milionů. Jenže jejich produkce je v řádu stovek, maximálně tisíců kusů.
Na druhou stranu, ani absolutně nejprodávanější modely nejsou úplně terno. Například v kategorii rodinných hatchbacků je obrovská konkurence, která výrobci nedovolí připočítat si k nákladům nějaký větší zisk.
Polovina zisků připadla pickupům
Pickupy se výrobci vyplatí ještě z dalšího důvodu. Lidé je vlastní řadu let a tedy s nimi i dlouho jezdí do servisů a kupují náhradní díly. To také zahrnula studie, která vypočítala celkový finanční zisk vygenerovaný jednotlivými modely za celou dobu jejich produkčního života.
Odčitaly se naopak například náklady na vývoj, koupi licencí a podobně.
Kromě pickupů jsou další ideální kombinací pro zájmy akcionářů vozy s vysokou cenou a dostatečným objemem prodeje. To jsou třeba BMW řad 5 a 3 či Mercedesy-Benz tříd E a S a také Porsche 911.
Přestože japonské firmy své sedany neprodávají příliš draze, dostaly se do tuctu nejziskovějších aut světa také Honda Accord a Toyota Camry. Ale jsou již na samotném konci.
Dvanáct nejziskovějších aut od roku 1990 vygeneroval obrat 2,2 bilionu dolarů a z něho celkový zisk před zdaněním (EBIT) ve výši 230 miliard dolarů. Téměř polovina z toho ovšem připadá na velké pickupy.
Podle Warburtona ale doba, kdy zisk plynul z jednotlivých modelů, pozvolna končí: "Průměrný objem produkce jednotlivých modelů a typů karoserie klesá, protože trh se rozpadá do stále menších subsegmentů. Pickupy, jak doložil například letošní autosalon v Los Angeles, ovšem žijí dál.