Perfektní hračka pro nejbohatší kluky. Aston znovu vyrábí Bondův DB5, i s vylepšeními

Perfektní hračka pro nejbohatší kluky. Aston znovu vyrábí Bondův DB5, i s vylepšeními
Firma je vyrábí v rámci programu Aston Martin Works, v němž vznikají unikátní stroje. Například podobné repliky původních modelů.
DB5 je ale vybavena vychytávkami z filmu Goldfinger, z linky právě sjel první kus.
Na vývoji "vylepšení" spolupracoval specialista přes efekty původního filmu Chris Corbould.
Auto takto umí vytvořit kouřovou clonu.
Foto: Aston Martin
Martin Přibyl Martin Přibyl
11. 7. 2020 7:21
Něco podobného nebylo v továrně Aston Martinu k vidění dlouhých 55 let. Z výrobní linky tam sjelo zbrusu nové „nejslavnější auto na světě“, model DB5. Aston jeho výrobu obnovil na omezenou sérii 25 kusů, která oslavuje spolupráci značky s filmovou společností EON Productions, a především roli, kterou si toto auto střihlo ve slavné bondovce Goldfinger.

Ani samotná DB5 není žádným tuctovým autem, v továrně Newport Pagnell vzniklo v letech 1963 až 1965 necelých 900 exemplářů sportovního sedanu. Nových 25 kusů však bude ještě o kousek výjimečnějších, nejedná se jen o prostou repliku původní DB5, ale auto, které nabízí řadu funkčních vychytávek, s jejichž pomocí se agent 007 v podání Seana Conneryho snažil dopadnout padoucha Aurica Goldfingera.

Nové DB5 nebudou chybět dýmovnice, imitace systému, který za auto vypustí olej, aby na něm pronásledovatelé uklouzli, otočné trojité poznávací značky kvůli maskování, imitace dvojice kulometů za předními blinkry, zadní neprůstřelný štít, vysunovací beranidla v nárazníku, trhače pneumatik v nábojích kol nebo odnímatelná část střechy nad sedadlem spolujezdce.

Dnes máme mapy od Google, James Bond měl v roce 1964 podobné sledovací zařízení.
Dnes máme mapy od Google, James Bond měl v roce 1964 podobné sledovací zařízení. | Foto: Aston Martin

Uvnitř bude imitace radarové obrazovky se sledovací "aplikací", telefon ve dveřích řidiče, tlačítko schované v hlavici řadicí páky (ve filmu sloužilo k odpálení vystřelovací sedačky spolujezdce), ovladače jsou i v loketní opěrce a nechybí ani skryté schránky pro zbraň (legendární Walther PPK podle tiskové zprávy není součástí dodávky) a dálkové ovládání všech zmíněných vychytávek. Na jejich návrh dohlížel Chris Corbould, jenž měl na starosti speciální efekty v původním filmu.

Novodobá DB5 využívá hliníkové panely karoserie tvarované podle originálu, původní ocelovou kostru a pod kapotou má 290k čtyřlitrový atmosferický šestiválec se třemi karburátory. Převodovka ZF má pět stupňů, vozu s pohonem zadních kol nechybí ani samosvorný diferenciál. Kotoučové brzdy mají posilovač, řízení již ne.

Aston slibuje, že všech 25 nově vzniklých DB5 bude vyrobeno v jediné barvě, originální stříbrno-šedé metalíze a nejvyšší možné kvalitě, kdy na každém kousku stráví technici 4500 hodin. Aby také ne, vždyť jedno auto vyjde na 2,75 milionu liber bez daně (asi 82 milionů korun).  

Aston Martin DB5 Goldfinger. Je tu pokračování. | Video: Aston Martin

Zákazníci dostanou své bondovské Astony během podzimu tohoto roku, první sjel z linky začátkem července. "Stavíme pravděpodobně ty nejskvělejší hračky na světě pro 25 velice šťastných majitelů," říká šéf oddělení Aston Martin Works Paul Spires. Má pravdu, podobně jako v případě podobné obnovené omezené série modelu DB4 GT se nedá čekat, že by novodobý Bondův speciál mohl legálně jezdit po silnici.

 

Právě se děje

Další zprávy