Passat přezbrojil a na boj se superbem je lépe vybaven

Radek Pecák Radek Pecák
27. 10. 2010 5:30
Zároveň ale tak trochu vyklízí pole a půjde mu o jiné zákazníky než jsou ti, kteří kupují škodovky
Foto: VW

Nová generace Volkswagenu Passat se dere na svět velice rychle. Před pár týdny byla na autosalonu v Paříži premiéra, tento týden si ho mohli už vyzkoušet novináři a zhruba za týden až deset dnů bude známa česká cena a dealeři začnou přijímat objednávky. Po malém oddechu tak může nanovo vypuknout koncernový souboj passat versus superb.

Po našich dvoudenních zkušenostech s novým passatem je jasné, že Němci jsou na přetahování o zákazníky dobře připraveni. Pochopitelně se nezaměřovali jen na českého superba, ale i na mondeo, lagunu, C5, insignii a další potenciální soupeře.

Co je hlavní zbraní? Určitě serióznost. Možná nejlépe to vystihuje pohled na střed volantů právě českého superbu a německého passatu. Zatímco superb má pod logem ještě chromovaný rámeček symbolizující úsměv, passat má právě jen ono známé logo vw. Je to prostě razítko, které vyjadřuje: Tohle je opravdové auto (ve stylu sloganu Das Auto).

Vizáž přídě se přiblížila vlajkové lodi značky VW Phaetonu tak, že je ve zpětném zrcátku zřejmě nerozeznáte. Nikde nenajdete žádné zbytečné okrasné či rádoby sportovní prvky. Pocit luxusu ale vyvolávají kulaté hodiny uprostřed palubní desky, velmi kvalitní materiály v interiéru (hliník, dřevo, kůže) a samozřejmě již tradiční německá kvalita zpracování.

Pro sportovněji zaměřené je tu Passat CC

Jestliže je už dnes ježdění v passatu například na území Česka bráno jako symbol úspěchu, bude to v budoucnosti s novou, tedy sedmou generací, platit ještě více. Ten, kdo přijede na jednání passatem dává svému protivníkovi jasnou zprávu: "Nebudete to mít se mnou jednoduché. Já jsem se vypracoval, jsem úspěšný, ale současně i seriózní.

Volkswagen si touto cestou mohl dovolit jít nejen díky své pověsti, ale třeba i díky tomu, že má v záloze VW Passat CC, tedy sportovně střižené čtyřdveřové kupé. To tedy může nabízet těm, kterým se bude zdát, že do usedlého věku ještě nedorostli.

Foto: VW

Čím se ale passat superbu nyní nejvíce liší, je především komfortní a bezpečnostní výbava. "O to konstruktérům nejvíce také šlo," říká mluvčí české importérské skupiny koncernu VW Jan Klíma. "Manažeři nepotřebují nějaké designové extravagance, oni oceňují věci, které jim usnadňují život a fungují jednoduše. Chtějí auto, které bude reprezentativní a zároveň rychle nezestárne," dodává.

Elektronika řidiče ohlídá a usnadní mu život

Volkswagen proto tentokrát myslel na ty manažery, kteří auto berou víceméně jako důležitou věc, ale přece jen hlavně jako dopravní prostředek a vybavil vůz systémy, které usnadňují život a také tak trochu hlídají ty, kteří občas kvůli vyřizování různých záležitostí nevěnují řízení stoprocentní povinnost. Například je zbavil nutnosti přepínat z dálkových světel na tlumená, protože kamera snímá okolní provoz a přizpůsobuje dle něj intenzitu dálkových světel. Kamera také hlídá zákazové značky a zobrazuje je na displeji nového navigačního systému.

Foto: Škoda Auto

Skvělým komfortním prvkem pak třeba systém Easy Open. Ten dokáže, pokud se přiblíží zezadu k passatu člověk s klíčkem v kapse, sám otevřít zavazadlový prostor. Passat, podobně jako další nové volkswageny, dokáže samočinně zaparkovat nejen do míst se stáním podélně k chodníku, ale i do mezer mezi auty stojícími k okraji vozovky kolmo.

Ve městech v rychlostech pod třicet kilometrů za hodinu pak passat (podobně jako třeba Volvo) dokáže sám nouzově zastavit. Dále může být passat vybaven senzory, které snímají pohyby řidiče s volantem a podle toho stanovují, jak moc je osoba na sedadle unavena a popřípadě ji varuje akusticky i vizuálně.

A co superb?

Tohle všechno jsou věci, které český superb nemá. Navíc dalším argumentem pro koupi passatu se určitě stane spotřeba. Nově nabízené motory mají nyní v passatu (podle továrních měření) až téměř o pětinu nižší spotřebu než měly ty výkonově podobné v minulé generaci.

A co tedy čeká superb? Podle našeho názoru se s ním nic zásadního nestane. Passat se prostě vydal jinou cestou. Pokud zákazníky okouzluje gigantický prostor pro nohy pro cestující vzadu, určitě si vyberou škodovku. Passat tolik místa nenabízel a nenabídne ani v nové generaci. Passat nepředběhl superb ani ve velikosti zavazadlového prostoru. Prostě Škodovka nadále zůstane solidním autem s velikostí na hranici větší třídy (je oproti passatu delší o sedm centimetrů), která slušně vypadá a slušně jezdí.

 

Právě se děje

Další zprávy