Cyklistika chce kromě stezek i parkoviště. Karlín má ukázat, že místo se najít dá

Cyklistika chce kromě stezek i parkoviště. Karlín má ukázat, že místo se najít dá
Parkoviště pro jízdní kola, koloběžky a skútry v Praze-Karlíně. Zde v ulici Březinova.
Parkoviště pro jízdní kola, koloběžky a skútry v Praze-Karlíně. Místo má sloužit i jako tak zvaná výhybna.
Parkoviště pro jízdní kola, koloběžky a skútry v Praze-Karlíně. Stojany na kola se tu ale instalovat nebudou.
Sdílená růžová kola mají vlastní stojánek.
Foto: Eva Srpová
Martin Frei Martin Frei
12. 9. 2022 5:51
Mít kudy jet a mít kde kolo nechat. Dva základní předpoklady podpory cyklistiky ve městě. Vedení stezek a pruhů často vyvolává diskuse, téměř neřešitelné parkování zůstává kupodivu stranou. Pražský Karlín je ideální laboratoř: obytná a kancelářská čtvrť s tradiční zástavbou netrpí přebytkem prostoru, plochý terén a moderní duch přitom cyklistiku přitahují. První vlaštovky tu jsou, byť ne dokonalé.

Vyhrazená místa pro jízdní kola, koloběžky a mopedy působí zatím trochu záhadně a skeptická česká nátura si v nich rychle našla terč posměchu. Nejde o velké plochy, spíše skromná nároží nebo okolí stromů.

"Sdílené koloběžky poházené po chodnících lidé oprávněně kritizují. Volná místa pro ně se ale nehledají snadno," vysvětluje radní Prahy 8 a předseda komise pro dopravu Martin Jedlička. "Naší snahou je pokud možno nerušit stávající parkovací místa pro automobily, protože i ta slouží občanům," dodává.

Totéž platí u rychle přibývajících elektrických skútrů, které často zabírají místo v placené modré zóně. Z hlediska zákona na to mají nárok, ale uživatelé ne vždy parkují tak ohleduplně, aby mohli prostor optimálně využít i ostatní.

Iniciativa radních se proto soustředí na takzvané dopravní stíny. Tedy místa, kde s ohledem na bezpečnost a ochranu zeleně nesmí parkovat auta, ale jiné využití nemají. Což jsou právě místa před křižovatkami a přechody pro chodce. Nebo vybrání obrubníků kolem stromů.

V rámci pilotního projektu je takto zatím upraveno dvacet míst v Karlíně a okolí Palmovky. Aby jejich využití bylo co nejefektivnější, řidiče sem budou přednostně směrovat uživatelské aplikace.

Kvůli technickým normám musejí být místa ohraničena nevzhlednými zelenými balisety, z čehož nejsou nadšení ani samotní radní. Všichni doufají, že se časem najde elegantnější řešení.

Větším zklamáním je, že tu nikde nejsou instalované stojany pro jízdní kola. Sdílené bicykly s digitálním zámkem a vlastním stojánkem tu tedy odstavíte, ale kdo přijede na vlastním, má smůlu.

Nezmění se to ani do budoucna, v čemž má jasno policie. "Umístění stojanu nesmí tvořit pevnou překážku. Případně musí být kolem umístěna ochrana jako obrubník či směrový sloupek," vysvětlila tisková mluvčí Martina Špryslová.

Stojany na jízdní kola by tedy musely být umístěny na chodníku, což při jejich obvyklé šířce v Karlíně není možné. Jedinou výjimkou je pěší zóna na Lyčkově náměstí.

Selským rozumem se těžko chápe, proč by měl stojan překážet víc než samostatně stojící kola, ale předpis je předpis. Na popud policie se také na dvou místech objevil jakýsi vyhýbací pruh. "Jde o podmínku oboustranného provozu cyklistů v jednosměrných ulicích," vysvětluje Martin Jedlička.

"Policie toto schéma původně nechtěla povolit tam, kde byla vozovka užší než čtyři a půl metru. Nakonec stanovisko zmírnila. V nejužších ulicích si ale vyžádala tyto výhybny, aby nevznikaly riskantní situace při míjení automobilu a cyklistů v obou směrech," dodává radní.

 

Právě se děje

Další zprávy